Gå til innhold

Hva legger dere i ressurssterk/ressurssvak?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever meg som ressursvak i noen sammenhenger og sterk i andre sammenhenger. Hva legger dere i disse uttrykkene? Hvordan er folk dere anser som ressursvak eller ressurssterk? Hva skiller de?

Anonymkode: eac43...aa3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjerne, evne, mentalitet, evne til å skape noe, vilje til å gjøre noe med det.

Og litt flaks.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Flintis said:

Og litt flaks.

Skape noe....som hva da?

• Liker 1
Skrevet
Flintis skrev (21 minutter siden):

Og litt flaks.

Og penger. Kanskje venner og kontakter også.

Flaks har ingenting med ressurser å gjøre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (5 minutter siden):

Og penger. Kanskje venner og kontakter også.

Flaks har ingenting med ressurser å gjøre.

Uenig i «venner og kontakter». Trenger man venner for å fikse noe, er man ikke sterk selv

Anonymkode: e391a...08a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Uenig i «venner og kontakter». Trenger man venner for å fikse noe, er man ikke sterk selv

Venner og kontakter er ressurser. Ressurssterk er noen som har ressurser.

Som penger.

Mentale evner.

Riktig type personlighet.

Pågangsmot.

Venner.

Kontakter (bekjente, andre man jobber med, osv).

Trenger man venner for å fikse noe, så har man ressursene som trengs for å fikse noe. En som ikke har venner som kan fikse noe, har ikke denne ressursen å få hjelp. 

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (3 minutter siden):

Venner og kontakter er ressurser. Ressurssterk er noen som har ressurser.

Som penger.

Mentale evner.

Riktig type personlighet.

Pågangsmot.

Venner.

Kontakter (bekjente, andre man jobber med, osv).

Trenger man venner for å fikse noe, så har man ressursene som trengs for å fikse noe. En som ikke har venner som kan fikse noe, har ikke denne ressursen å få hjelp. 

Vel, det er din mening. Noen trenger ikke venner for å fikse noe. Er man avhengig av andre, er man absolutt ikke sterk. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vel, det er din mening. Noen trenger ikke venner for å fikse noe. Er man avhengig av andre, er man absolutt ikke sterk. 

De som ikke trenger venner for å fikse noe har andre ressurser som for eksempel penger og mentale evner for å fikse det selv.

Ressurser er ressurser.

De som hverken har venner å fikse, penger, evner eller noe av det andre jeg nevnte, er i en helt annen stilling.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ressurssvake har begrenset med økonomi, utdanning og sosialt nettverk. Som igjen gjør at man kan bli avhengig av  offentlige tjenester for å klare seg

Anonymkode: cd1be...c44

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sosial intelligens 

Anonymkode: c2960...a90

AnonymBruker
Skrevet

Ressurssvak. Ikke orden på økonomi. Jobb man ikke trives i, uten evne til å gjøre noe med det. Dårlig lese- og skrivekunnskap. Lite interessert i samfunn og politikk. Manglende evner til å finne ut av bank, forsikring, offentlige dokumenter osv. Følger ikke opp barn faglig på skole. Alt som er galt er ofte alle andres feil. Klarer ikke å legge dårlige erfaringer bak seg, og gå videre.

Anonymkode: eda20...022

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det handler ikke bare om å fikse noe, men å ha folk en kan spørre om hjelp, som for dem er små tjenester mens man selv ikke hadde fått det til alene. Det å skape relasjoner, kontakter, å kunne be om hjelp er også en ressurs. Jeg har sett folk gå helt i bunn fordi de ikke klarte å be om hjelp og støtte, selv om de kunne, det vil jeg si er dårlig nytte av nettverk og ressurs.

Anonymkode: 8c758...7ac

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ressurssvak. Ikke orden på økonomi. Jobb man ikke trives i, uten evne til å gjøre noe med det. Dårlig lese- og skrivekunnskap. Lite interessert i samfunn og politikk. Manglende evner til å finne ut av bank, forsikring, offentlige dokumenter osv. Følger ikke opp barn faglig på skole. Alt som er galt er ofte alle andres feil. Klarer ikke å legge dårlige erfaringer bak seg, og gå videre.

Så her blander du både traumer og lese og skrivevansker?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det å være ressurssterk sånn enklest forklart vil være at man har ressurser til å klare seg godt her i livet. Det er en samling av mye: sosiale evner, utdanning, jobb, sosiale relasjoner, evne til å få til ting etc. 

Som et voksent individ bør man ha grei økonomi, ta vare på hus og hjem, kunne holde på jobb og sosiale relasjoner, ta vare på seg selv, ta ansvar for seg selv, være i stand til å utvikle seg, evne å se sine begrensninger osv.

Som foreldre må man være i stand til å følge opp barna sine både sosialt og faglig (nei, trenger ikke å være god i matte, men kunne evne å motivere og hjelpe barna, evt. være i stand til å finne en løsning hvis man ikke kan det selv).

Man bør ha evne til å hente ressurser der det trengs. La oss si at vasken lekker; du trenger ikke å kunne fikse den selv for å vøre ressurssterk, men du bør vite hva du må gjøre (stenge vannet og kontakte noen med riktig kunnskap).

Anonymkode: 43bcb...f77

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så her blander du både traumer og lese og skrivevansker?

Burde ha skrevet tydeligere 🙂. Men div sykdommer og traumer gjør noen ganger folk ressurssvake. Selvfølgelig ikke alltid. Og ressurssvake har oftest en kombinasjon av mange av de tingene jeg nevner.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Burde ha skrevet tydeligere 🙂. Men div sykdommer og traumer gjør noen ganger folk ressurssvake. Selvfølgelig ikke alltid. Og ressurssvake har oftest en kombinasjon av mange av de tingene jeg nevner.

Ja den ser jeg! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det handler ikke bare om å fikse noe, men å ha folk en kan spørre om hjelp, som for dem er små tjenester mens man selv ikke hadde fått det til alene. Det å skape relasjoner, kontakter, å kunne be om hjelp er også en ressurs. Jeg har sett folk gå helt i bunn fordi de ikke klarte å be om hjelp og støtte, selv om de kunne, det vil jeg si er dårlig nytte av nettverk og ressurs.

Så du mener at de som ikke har venner, som er selvstendige og fikser alt selv, er ressurssvake? 

AnonymBruker
Skrevet

Mye fordommer her.

Anonymkode: 0d70f...b9e

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er kanskje skille på indre og ytre ressurser?

Skrevet

Når man er ressurssterk, så har man forskjellige resurser som hjelper deg til å ha det bra i samfunnet. God helse, utdannelse, jobb, bra lønn, familie og venner å støtte seg til, en god plass å bo etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...