Gå til innhold

Regjeringen bør kreve 1% av eiers eierskap i bedriftene

Kokeplate

Anbefalte innlegg

hvert år i stedet i stedet for dagens løsning der de helst vil ha likvide midler. Det er greiere da eierne slipper å måtte belaste foretakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er vel poenget med skattlegging nettopp å få inn likvide midler, slik at det offentlige kan få betalt veier, skoler, pendlerboliger og denslags.

Men man kan vel saktens tenke seg en modell der det offentlige eier en viss andel av en bedrift og får inn skatt ii form av utbytte på linje med andre eiere i stedet for å kalle det skatt. Jeg vet bare ikke hva en slik endring eventuelt skulle oppnå utover akkurat dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokeplate skrev (På 7.5.2023 den 5.42):

hvert år i stedet i stedet for dagens løsning der de helst vil ha likvide midler. Det er greiere da eierne slipper å måtte belaste foretakene.

Det funker ikke fordi da taper staten store beløp som kunne flås fra bedriftene i form av skatt og det vil staten aldri gå på med. 

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager skulle jeg og mine likemenn ønske å starte bedrifter som vi skal gi videre til barn og barnebarn om det blir umuliggjort av en slik regel

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GP950mAh

Hva skulle poenget være med det? Staten tar inn skatter for å betale utgiftene sine, så det blir bare et ekstra ledd hvor staten må ta utbytte fra bedriftene for å få inntekter til å dekke sine forpliktelser.

Et annet problem er at staten vil kke ha ressurser til å opprettholde plikten til å delta på hver generalforsamling i hver eneste bedrift i landet og klare å sette seg inn i alle problemstillinger for å kunne opprettholde et aktivt statseierskap. Staten har solgt seg ut av mange bedrifter de siste årene for å fokusere på de helt nødvendigste staten vil ha eierskap i av strategiske årsaker. Skal staten ha fingeren i alle paiene vil det ødelegge innovasjonen og entreprenørskapet og føre til tap av arbeidsplasser og inntekter for staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (14 timer siden):

Hva skulle poenget være med det? Staten tar inn skatter for å betale utgiftene sine, så det blir bare et ekstra ledd hvor staten må ta utbytte fra bedriftene for å få inntekter til å dekke sine forpliktelser.

Et annet problem er at staten vil kke ha ressurser til å opprettholde plikten til å delta på hver generalforsamling i hver eneste bedrift i landet og klare å sette seg inn i alle problemstillinger for å kunne opprettholde et aktivt statseierskap. Staten har solgt seg ut av mange bedrifter de siste årene for å fokusere på de helt nødvendigste staten vil ha eierskap i av strategiske årsaker. Skal staten ha fingeren i alle paiene vil det ødelegge innovasjonen og entreprenørskapet og føre til tap av arbeidsplasser og inntekter for staten.

I mitt forslag går man jo virkelig inn for å faktisk ta de rike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GP950mAh
Kokeplate skrev (På 9.5.2023 den 21.36):

Hva skulle det være godt for? Når det vil ødelegge innovasjon og entreprenørskap og føre til tap av arbeidsplasser og inntekter for staten? Og så er det de praktiske problemene jeg tar opp med at staten ikke kan sette seg inn i hver bedrifts saker og at det vil være problematisk om staten skal ha eierskap i alle bedrifter og konkurrere med seg selv.

Om du er så opptatt av at de rike skal betale mer i skatt bør du heller kjempe for at skattereglene endres.

Endret av GP950mAh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (22 timer siden):

Hva skulle det være godt for? Når det vil ødelegge innovasjon og entreprenørskap og føre til tap av arbeidsplkasser og inntekter for staten? Og så er det de praktiske problemene jeg tar opp med at staten ikke kan sette seg inn i hver bedrifts saker og at det vil være problematisk om staten skal ha eierskap i alle bedrifter og konkurrere med seg selv.

Om du er så opptatt av at de rike skal betale mer i skatt bør du heller kjempe for at skattereglene endres.

Jeg vil ta de rike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GP950mAh
Kokeplate skrev (3 timer siden):

Jeg vil ta de rike.

Du vil ta de rike, selv om det fører til tapte arbeidsplasser og at livene for folk flest blir dårligere. Javel. Det er vel derfor venstresiden har lav oppslutning med slik tankegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ta de rike, selv om det fører til tapte arbeidsplasser og at livene for folk flest blir dårligere. Javel. Det er vel derfor venstresiden har lav oppslutning med slik tankegang.

Det er viktigere å ta de rike enn at folk må arbeide. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå sitter norske private eiere på kun 20% av verdierne på Oslo børs så det er kanskje ikke så mye å hente på å "ta de rike" som mange tror.

Allikevel liker jeg forslaget. Det ville vært mye billigere for eierne enn skatten man har i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle jeg la staten få medbestemmelse i min bedrift?

Jeg vil ikke ha en grådig stat som ikke respekterer den private eiendomsretten.

Du må gjerne fortsette å stemme Rødt, men staten får holde de klamme fingrene sine langt vekk fra min bedrift!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GP950mAh
Kokeplate skrev (27 minutter siden):

Det er viktigere å ta de rike enn at folk må arbeide. 

Nå er det ikke bare de rike forslaget ditt går ut over, de fleste bedrifter er små bedrifter som gjerne er eid av en eller kanskje to personer som jobber døgnet rundt og tar lite til ingen utbytte. Skal staten kreve eierskap vil det knekke mange småbedrifter om de skal tvinges til å ha staten som medeier med innflytelse over styringen av bedriften som staten har liten til ingen kunnskap om og ikke ressurser til å sette seg grundig inn i. De rike vil ikke påvirkes av forslaget ditt, de vil flagge ut og drive fra utlandet, og staten vil tape inntekter og arbeidsplasser forsvinne til utlandet. Forslaget ditt er håpløst urealistisk og skadelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GP950mAh skrev (4 timer siden):

Nå er det ikke bare de rike forslaget ditt går ut over, de fleste bedrifter er små bedrifter som gjerne er eid av en eller kanskje to personer som jobber døgnet rundt og tar lite til ingen utbytte. Skal staten kreve eierskap vil det knekke mange småbedrifter om de skal tvinges til å ha staten som medeier med innflytelse over styringen av bedriften som staten har liten til ingen kunnskap om og ikke ressurser til å sette seg grundig inn i. De rike vil ikke påvirkes av forslaget ditt, de vil flagge ut og drive fra utlandet, og staten vil tape inntekter og arbeidsplasser forsvinne til utlandet. Forslaget ditt er håpløst urealistisk og skadelig.

Bedriftseiere er rikinger som må tas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GP950mAh
Kokeplate skrev (6 timer siden):

De færreste av bedriftseierne er rike, de fleste tar ut vanlig lønn og veldig lite til ingen utbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/10/2023 at 10:35 PM, Kokeplate said:

Jeg vil ta de rike.

Og hva er å være rik? 
Din levestandard i forhold til vidda på afrika gjør at du lever som en rik person. 
Så er det da greit at du blir tatt?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kokeplate skrev (På 9.5.2023 den 21.36):

Men hvorfor skal de rike taes alltid? Det er jo de som ofte skaper eller eier private selskaper og de er jo vi alle avhengig av. Hva skal vi gjøre uten de private selskapene som skaper tusenvis av arbeidsplasser og penger inn i statskassen? Skal alle leve av det offentlige?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokeplate skrev (12 timer siden):

Begynner å tro at du troller, jeg....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste av bedriftseierne er rike, de fleste tar ut vanlig lønn og veldig lite til ingen utbytte.

Debeier en bedrift. Da er de rike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GP950mAh
Kokeplate skrev (1 time siden):

Debeier en bedrift. Da er de rike.

Nei. Verdiene er eid av bedriftene og de fleste av de tar ut en svært begrenset lønn og lite om noe utbytte. De er ikke rike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...