AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #41 Del Skrevet 28. mai 2023 Jeg vil ikke si akkurat hvor, men det er en fjellkommune i Innlandet. Foreldrene mine jobbet der, men flyttet så fort de kunne - før jeg begynte på skolen, for de ville ikke at jeg skulle gå på skole der(de underviste på den selv…). Der sa faktisk PPT at det var mye innavl. 🙈🙈🙈 Anonymkode: 338f0...fc3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #42 Del Skrevet 28. mai 2023 Nordnorge /finnmark ? Anonymkode: 76e91...1de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #43 Del Skrevet 28. mai 2023 Karmøy Anonymkode: 9e55d...666 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #44 Del Skrevet 28. mai 2023 Groruddalen Anonymkode: 9db25...984 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #45 Del Skrevet 29. mai 2023 Undheim, i Rogaland Anonymkode: 786cb...747 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøvftta Skrevet 29. mai 2023 #46 Del Skrevet 29. mai 2023 Bleikvasslia i Nordland. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #47 Del Skrevet 29. mai 2023 Sommer2464 skrev (På 7.5.2023 den 15.55): Hvor har du hørt at innavl er vanlig blant læstadianere? Hvis dette er sant er det kvalmende for jeg kjenner flere læstadianere. Isåfall har jeg flere dårlige nyheter til deg.. Anonymkode: da191...43a 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #48 Del Skrevet 29. mai 2023 Chiubi skrev (4 minutter siden): Steder med størst grad av innavl er fjellbygder, øyer og fjordbygder uten fastlandsforbindelse Hvor dum må man være for å tro på en slik fordom? Vi lever i 2023 og folk forflytter seg faktisk. Både inn og ut av bygder og øyer. Jeg syns litt synd i deg for at du tror verden er slik. Anonymkode: 339a4...d85 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #49 Del Skrevet 29. mai 2023 Jo lenger fra kysten og jo lenger nord, jo "renere" norske gener (= innavl). Jeg og sambo tok 23andme gentest, en stund siden. Jeg er fra nord, men "innlandet" ca 1,5 time kjøretur fra kysten, han er fra sør, kystby. Alle mine slekt 500 år tilbake er fra samme plassen 😭 norsk, svensk og finsk men alle innefor samme geografisk område, som ikke er så stor. Og samboeren, som er høy og blond og blåøyd, så norsk utseende som man kan få, har i tillegg til norske, også forfedre fra England, Spania og til og med Askenasi Jøder. 😉 "Lønner" seg å bo ved kysten altså. Anonymkode: d631b...ba1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiubi Skrevet 29. mai 2023 #50 Del Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvor dum må man være for å tro på en slik fordom? Vi lever i 2023 og folk forflytter seg faktisk. Både inn og ut av bygder og øyer. Jeg syns litt synd i deg for at du tror verden er slik. Anonymkode: 339a4...d85 Vi lever i 2023 og er mer opplyst i dag når det gjelder innavl, men nå snakker jeg tradisjonelt. Før bil ble allemannseie var det helt vanlig å finne en ektefelle fra samme bygda, og det samme gjorde generasjonene før dem. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #51 Del Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 7.5.2023 den 11.17): Er du morsom?? Det har jo vært midt i trafikken øst-vest i uminnelige tider. Tipper at du må lenger sørover i landet for å få noe som minner om innavl. Anonymkode: 44055...9ba Eh, nei? Det er flere familier der med diverse typer kreft, som ikke er vanlig at går i arv. Var en av disse som lurte på hvordan det var mulig og jeg bare tenkte mitt Anonymkode: 435dc...0b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #52 Del Skrevet 29. mai 2023 On 5/28/2023 at 12:54 PM, AnonymBruker said: Nordnorge /finnmark ? Anonymkode: 76e91...1de Det var spesifikt. 17 minutter siden, Chiubi said: Steder med størst grad av innavl er fjellbygder, øyer og fjordbygder uten fastlandsforbindelse Før i tiden var jo veien båtleia.. De som bor ved kysten er gjerne minst innavla. Anonymkode: ee21d...fb5 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #53 Del Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 28.5.2023 den 1.42): Vil tippe på steder midt i landet som har vært mer skjermet for tilreisende. Man hører også på dialekta hvor påvirket den er eller hvor særegen den er. Vil tippe et sted som Fagernes treffer godt. Anonymkode: 3498f...ac9 Fagernes ligger jo i den gamle handelsleden mellomøstlandet og vestlandet, med mye gjennomfart. Anonymkode: ca7c9...5f0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #54 Del Skrevet 29. mai 2023 Hva regnes som høy innavlsprosent for mennesker egentlig? Og hvor mange generasjoner regner man på? Kanskje et dumt spørsmål men har tidligere drevet med katteavl hvor dette var et viktig tema Anonymkode: d3a39...749 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 29. mai 2023 #55 Del Skrevet 29. mai 2023 Finnes det innavl i Norge da? Når jeg tenker på innavl så blir det i samme duren som The Whittakers Family: https://nypost.com/2023/04/03/meet-the-whittakers-inside-americas-most-inbred-family/amp/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #56 Del Skrevet 29. mai 2023 Solør.. Finnskogen Anonymkode: 59530...8a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #57 Del Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 28.5.2023 den 9.19): I en bygd i Trøndelag har vi to generasjoner etter hverandre med søskenbarn som giftet seg og fikk barn. Det er jo per se ikke innavl da det er lov å gifte seg med søskenbarn, men det blir raskt lite blanding av ulike gener når to generasjoner etter hverandre er søskenbarn. Anonymkode: f8e1a...254 Hvor Anonymkode: e7a4d...f04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #58 Del Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 29.5.2023 den 19.01): Eh, nei? Det er flere familier der med diverse typer kreft, som ikke er vanlig at går i arv. Var en av disse som lurte på hvordan det var mulig og jeg bare tenkte mitt Anonymkode: 435dc...0b1 Kreft av innavl? Jeg spør av ren nysgjerrighet. Anonymkode: e7a4d...f04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 3. juni 2023 #59 Del Skrevet 3. juni 2023 Majer skrev (På 7.5.2023 den 16.20): Folk dro først til kysten da isen smeltet. Dalfører og fjorder begrenser. Dermed kommer nok vestlandet dårlig ut. Veldig fascinert over hvilken innsats de unge la i å oppsøke nytt blod, tenker jeg når jeg hører historier om hvordan folk fant hverandre i gamle dager. Høye fjell og dype daler var ikke noe hinder, og de gikk gladelig langt for å treffe andre unge, om det så var på toppen av å ha tungt gårdsarbeid. På sommeren var det jenter på stølene på vestlandet, og da kunne de unge menn komme opp diverse høye fjell, fra ulike dype daler, for å flørte og danse. Jeg ble ganske imponert over hvor langt de var villige til å traske ivei for en dans, eller mer, og hvor ofte, da jeg hørte slike historier første gang. De dype dalene var ofte ikke så totalt isolert som man fort kan tenke. Unge menn(esker) fant løsninger, og ga det innsats da også. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 3. juni 2023 #60 Del Skrevet 3. juni 2023 Trolltunge skrev (30 minutter siden): Veldig fascinert over hvilken innsats de unge la i å oppsøke nytt blod, tenker jeg når jeg hører historier om hvordan folk fant hverandre i gamle dager. Høye fjell og dype daler var ikke noe hinder, og de gikk gladelig langt for å treffe andre unge, om det så var på toppen av å ha tungt gårdsarbeid. På sommeren var det jenter på stølene på vestlandet, og da kunne de unge menn komme opp diverse høye fjell, fra ulike dype daler, for å flørte og danse. Jeg ble ganske imponert over hvor langt de var villige til å traske ivei for en dans, eller mer, og hvor ofte, da jeg hørte slike historier første gang. De dype dalene var ofte ikke så totalt isolert som man fort kan tenke. Unge menn(esker) fant løsninger, og ga det innsats da også. Det stemmer det. Jeg har hørt om et par hvor han ene var fra Vinstra og den andre fra Hardanger. Det ble sykling fram og tilbake over mange år. Skal sies at det skjedde i mer moderne tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg