AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #21 Del Skrevet 7. mai 2023 Læstadianer, de gifter seg jo med noen innenfor forsamlingen, ingen utenfor. Der må de gifte seg før de får ha sex med hverandre eller bo sammen. Anonymkode: 21f6f...655 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #22 Del Skrevet 7. mai 2023 Indre Sunnfjord Anonymkode: cb15c...4f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #23 Del Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er mange av de stedene som tidligere ikke hadde veiforbindelse og med lite tilgang på båt for å reise andre steder. Hadde man båt / tilgang på båt så var det for å fiske. Type små steder i Finnmark (som eksempelvis Gjesvær) og på Vestlandet. Steder som sent fikk veilforbindelse Anonymkode: be134...7d4 Før man fikk vei kom man seg rundt på andre måter. Veldig mange trange fjorder - som i dag kan virke kronglete å komme seg til, kunne komme seg til stedet som i dag er timer med bil unna ved å gå opp på fjellet og ned en annen dal. Man hadde flakedanser rundt omkring med ungdommer fra andre bygder. Før som i dag var det ukjente mer spennende enn guttevalpene du vokste opp med. Bygdebøker viser at du kan gå langt tilbake uten å finne spor av innavl. Anonymkode: ab91a...3ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
900 Skrevet 7. mai 2023 #24 Del Skrevet 7. mai 2023 (endret) I Oslo driver man og gifter seg med 3 meninger og søskenbarn i betydelig skala. Der er det en svært høy andel innavl. Jeg påstår ikke at Oslofolk er norske, men ugjerningene begås fortsatt på norsk jord. Det norske folk skal ikke finne seg i dette. Endret 7. mai 2023 av 900 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina82 Skrevet 7. mai 2023 #25 Del Skrevet 7. mai 2023 Ryddet for persondebatt. Christina82. mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #26 Del Skrevet 7. mai 2023 Lillestrøm Anonymkode: 74fb2...522 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #27 Del Skrevet 7. mai 2023 Trøgstad, Bergen, Arendal, Voss, Vinje, Valdres. Anonymkode: 325e4...7ef 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #28 Del Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Før man fikk vei kom man seg rundt på andre måter. Veldig mange trange fjorder - som i dag kan virke kronglete å komme seg til, kunne komme seg til stedet som i dag er timer med bil unna ved å gå opp på fjellet og ned en annen dal. Man hadde flakedanser rundt omkring med ungdommer fra andre bygder. Før som i dag var det ukjente mer spennende enn guttevalpene du vokste opp med. Bygdebøker viser at du kan gå langt tilbake uten å finne spor av innavl. Anonymkode: ab91a...3ec Det var vanlig å reise et stykke for å hente seg hjem en kone. Men det var dessverre også vanlig å gifte seg med sine søskenbarn. Det oppdaget jeg blant egne forfedre når jeg brukte bygdebøkene på Vestlandet til slektsgranskning. Noen av mine egne søskenbarn har tydelige trekk fra innavl. Selv så slapp jeg unna, siden min mor fant seg en mann fra en annen kant av landet. Og jeg hadde det i tankene selv, og derfor fant meg en ektefelle fra et naboland. Genpolen har veldig godt av nytt materiale av og til. Anonymkode: f8824...fe2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #29 Del Skrevet 7. mai 2023 At vestlandet har vært isolert lenge stemmer jo overens med f.eks "rogalandsgenet", som finnes spesielt der. Er nok mye genetiske skavanker rundt omkring på de mer landlige plassene i Norge med lite gjennomfart. Men med tanke på hvor isolert landet har vært gjennom store deler av historien og hvor liten befolkningen er, så kan det nok være lurt å se et stykke unna for en partner. Noen forliste spanske sjømenn og emigrerte hanseatere langs kysten blir i det store og hele bare noen dråper i det store havet av innavl. Av spesifikke plasser vil jeg tro at Leikanger, Karmøy, Egersund, Mandal, Arendal og Rjukan er plasser med betydelig innavl i en norsk sammenheng. Og det er flere andre plasser som fortjener å komme på listen. Anonymkode: 6866c...217 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 7. mai 2023 #30 Del Skrevet 7. mai 2023 Bombasi skrev (11 timer siden): Hele Norge er et stort innavl. Går vi tilbake på slektstreet vårt så finner vi alle ut at vi er barn av Harald Hårfagre, som for 1100 år siden fikk godt over 20 barn, herav 16 gutter. I tillegg var slekta til Harald Hårfagre bred alle veier. Når disse genene sprer seg utover tidene og generasjonene så blir man avlet på hverandre, og selv om vi ikke nødvendigvis er søskenbarn eller tremenninger, så innehar vi samme type gener tilslutt. Derfor er faktisk utenlandske forbindelser viktig. Det sies at asiatiske og norske gener er en "perfekt" match, for de er så fjern fra hverandre. Utover det er vi ikke så "direkteinnavlet" lenger noen steder. Tiden da søskenbarn og tremenninger fant hverandre er forbi, og tilhører 1950-tallet. Det skjer bare unntaksvis. Og det kan likegodt skje i en by som på bygda, selv om bygdene kanskje er litt mer sårbare enda. Men nå skal det vel sies at tremenninger som finner hverandre heller ikke direkte sees på som innavl. Vel hvis man tar Det gamle testamentet bokstavlig er jo hele verden preget av innavl. Siden alle da kan føre sine gener tilbake til Adam og Eva. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #31 Del Skrevet 27. mai 2023 Vil tippe på steder midt i landet som har vært mer skjermet for tilreisende. Man hører også på dialekta hvor påvirket den er eller hvor særegen den er. Vil tippe et sted som Fagernes treffer godt. Anonymkode: 3498f...ac9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #32 Del Skrevet 28. mai 2023 Setesdal er såpass kjent for innavl at det har fått en sykdom oppkalt etter seg. Setesdalsrykkja er et annet navn på Huntingtons syndrom og er overrepresentert i Setesdal. På en annen er det sterke gener for solide tenner i dalen. Forskning på dette har jo vært tabu i mange år, men forskere fra Nazi-Tyskland har mye data fra undersøkelser på 30-40-tallet. Anonymkode: 8364f...805 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 28. mai 2023 #33 Del Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 7.5.2023 den 11.21): Setesdal Anonymkode: 457cb...5bc Setesdalrykka eller Huntington 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 28. mai 2023 #34 Del Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Setesdal er såpass kjent for innavl at det har fått en sykdom oppkalt etter seg. Setesdalsrykkja er et annet navn på Huntingtons syndrom og er overrepresentert i Setesdal. På en annen er det sterke gener for solide tenner i dalen. Forskning på dette har jo vært tabu i mange år, men forskere fra Nazi-Tyskland har mye data fra undersøkelser på 30-40-tallet. Anonymkode: 8364f...805 Såpass kjent at jeg tenkte på det samme når jeg leste tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 28. mai 2023 #35 Del Skrevet 28. mai 2023 Majer skrev (På 7.5.2023 den 16.20): Folk dro først til kysten da isen smeltet. Dalfører og fjorder begrenser. Dermed kommer nok vestlandet dårlig ut. Enig. Inn i fjordene lengst mulig vekk fra der fisken ble handlet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #36 Del Skrevet 28. mai 2023 Torvik i Gjemnes kommune. Nesten alle ungene der er på spekteret på en eller annen måte. Anonymkode: 9a166...11a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #37 Del Skrevet 28. mai 2023 Stedet hvor det er mest folk med kjente medisinske problemer som følge av innavl er Oslo. Ingen tvil om det. Anonymkode: 6271e...707 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #38 Del Skrevet 28. mai 2023 I en bygd i Trøndelag har vi to generasjoner etter hverandre med søskenbarn som giftet seg og fikk barn. Det er jo per se ikke innavl da det er lov å gifte seg med søskenbarn, men det blir raskt lite blanding av ulike gener når to generasjoner etter hverandre er søskenbarn. Anonymkode: f8e1a...254 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 28. mai 2023 #39 Del Skrevet 28. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Stedet hvor det er mest folk med kjente medisinske problemer som følge av innavl er Oslo. Ingen tvil om det. Anonymkode: 6271e...707 Dette har du selvsagt gode kilder på? Jeg er selv født i Oslo med èn forelder fra Oslo og èn forelder fra en annen del av landet. Jeg tenker at dette er typisk for Oslo at èn eller begge forelderen kommer fra et annet sted, slik at Oslo åpner genpoolet heller enn å snevre det inn. Din begrunnende oppfatning er en annen? Endret 28. mai 2023 av Snok1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #40 Del Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 7.5.2023 den 11.29): Området hvo befolkningen under ett er mest homogen: Nord Trøndelag. HUNT undersøkelsen ble lagt dit pga lite genetisk variasjon. Perfekte labrotter. Området hvor mam finner flest mennesker uten greiner på familietreet, men hvor genpoolen totalt sett er variert: Oslo pga ekteskap mellom søskenbarn i innvandrerfamilier. Anonymkode: 93d4e...2aa Hahaha HUNT ble ikke lagt til Nord-Trøndelag pga det! Det var nok ganske tilfeldig, gitt. Genetiske undersøkelser inngikk ikke engang i HUNT før flere tiår senere. Anonymkode: 338f0...fc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg