AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #1 Skrevet 7. mai 2023 Alle land har visse områder som er kjent for å hatt lite genetisk fornyelse gjennom historien. Hvor i Norge ville du sagt at dette er mest utbredt? Jeg ser for meg at en del plasser lengst fra kysten og oppi fjellene med lite befolkningstetthet kan være aktuelle. Jeg ser for meg at i det tjukkeste innlandet så må det finnes en del rart. Anonymkode: 6866c...217
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #2 Skrevet 7. mai 2023 Husk at de holdt godt rede på slektsforhold, og det var strenge lover for hvem som kunne glfte seg. Det var f eks forbudt å gifte seg med søskenbarn og tremenninger. Anonymkode: ca7c9...5f0 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #3 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Alle land har visse områder som er kjent for å hatt lite genetisk fornyelse gjennom historien. Hvor i Norge ville du sagt at dette er mest utbredt? Jeg ser for meg at en del plasser lengst fra kysten og oppi fjellene med lite befolkningstetthet kan være aktuelle. Jeg ser for meg at i det tjukkeste innlandet så må det finnes en del rart. Anonymkode: 6866c...217 Norge er et lite land. Historisk har det sikkert vært en del innavl i isolerte bygder, men det er da lenge siden. Det var vel i de høyere kretser det var mest, da de ikke skulle vanne ut det kongelige blodet.. I nyere tid viser det seg vel at å framstå rar ikke bare har med arv å gjøre. Gå en tur i hovedstaden, så har du underholdning nok, for å si det sånn. Behovet for å framstå som "unik", og å bli lagt merke til, gir seg mange snodige utslag😅 Anonymkode: ba506...551 9
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #4 Skrevet 7. mai 2023 Jeg vil tro at det er Oslo og de stedene med høyest tetthet av innvandrere fra land som Pakistan og Afghanistan, der er det enda vanlig å gifte seg med søskenbarn og tremenninger. https://worldpopulationreview.com/country-rankings/inbreeding-by-country Anonymkode: bb290...df8 14 2 10
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #5 Skrevet 7. mai 2023 Det er mange av de stedene som tidligere ikke hadde veiforbindelse og med lite tilgang på båt for å reise andre steder. Hadde man båt / tilgang på båt så var det for å fiske. Type små steder i Finnmark (som eksempelvis Gjesvær) og på Vestlandet. Steder som sent fikk veilforbindelse Anonymkode: be134...7d4 2 2
Gjest Neocortex Skrevet 7. mai 2023 #6 Skrevet 7. mai 2023 Litt fakta: https://forskning.no/genetikk-geografi-land-og-regioner/det-sorlige-norge-var-mer-isolert-enn-tidligere-antatt/1875302
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #7 Skrevet 7. mai 2023 Finnmark, særlig i Læstianersamfunn. Anonymkode: 9db25...984 7
Bombasi Skrevet 7. mai 2023 #9 Skrevet 7. mai 2023 (endret) Hele Norge er et stort innavl. Går vi tilbake på slektstreet vårt så finner vi alle ut at vi er barn av Harald Hårfagre, som for 1100 år siden fikk godt over 20 barn, herav 16 gutter. I tillegg var slekta til Harald Hårfagre bred alle veier. Når disse genene sprer seg utover tidene og generasjonene så blir man avlet på hverandre, og selv om vi ikke nødvendigvis er søskenbarn eller tremenninger, så innehar vi samme type gener tilslutt. Derfor er faktisk utenlandske forbindelser viktig. Det sies at asiatiske og norske gener er en "perfekt" match, for de er så fjern fra hverandre. Utover det er vi ikke så "direkteinnavlet" lenger noen steder. Tiden da søskenbarn og tremenninger fant hverandre er forbi, og tilhører 1950-tallet. Det skjer bare unntaksvis. Og det kan likegodt skje i en by som på bygda, selv om bygdene kanskje er litt mer sårbare enda. Men nå skal det vel sies at tremenninger som finner hverandre heller ikke direkte sees på som innavl. Endret 7. mai 2023 av Bombasi 4 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #10 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Drangedal Anonymkode: 435dc...0b1 Er du morsom?? Det har jo vært midt i trafikken øst-vest i uminnelige tider. Tipper at du må lenger sørover i landet for å få noe som minner om innavl. Anonymkode: 44055...9ba 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #13 Skrevet 7. mai 2023 Området hvo befolkningen under ett er mest homogen: Nord Trøndelag. HUNT undersøkelsen ble lagt dit pga lite genetisk variasjon. Perfekte labrotter. Området hvor mam finner flest mennesker uten greiner på familietreet, men hvor genpoolen totalt sett er variert: Oslo pga ekteskap mellom søskenbarn i innvandrerfamilier. Anonymkode: 93d4e...2aa 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #14 Skrevet 7. mai 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Setesdal Anonymkode: 457cb...5bc Ja på slike plasser ser jeg for meg at det er en del innavl. En del mennesker fra de tjukkeste bygdene ser litt sånn yokel ut og for å si det sånn. Som f.eks Gaute Grøtta Grav. Anonymkode: 6866c...217 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #15 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Området hvo befolkningen under ett er mest homogen: Nord Trøndelag. HUNT undersøkelsen ble lagt dit pga lite genetisk variasjon. Perfekte labrotter. Området hvor mam finner flest mennesker uten greiner på familietreet, men hvor genpoolen totalt sett er variert: Oslo pga ekteskap mellom søskenbarn i innvandrerfamilier. Anonymkode: 93d4e...2aa Javel? Den der må du utdype nærmere.. Anonymkode: b59da...f00 2
Sommer2464 Skrevet 7. mai 2023 #16 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Finnmark, særlig i Læstianersamfunn. Anonymkode: 9db25...984 Hvor har du hørt at innavl er vanlig blant læstadianere? Hvis dette er sant er det kvalmende for jeg kjenner flere læstadianere.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #17 Skrevet 7. mai 2023 Nord-Trøndelag som inderøy? Anonymkode: e7a4d...f04
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #18 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Husk at de holdt godt rede på slektsforhold, og det var strenge lover for hvem som kunne glfte seg. Det var f eks forbudt å gifte seg med søskenbarn og tremenninger. Anonymkode: ca7c9...5f0 Nei. Haha, vet ikke hvem halvparten av tremenningene mine er, og det har aldri vært en slik lov. Det var vanligere fordi man møtte færre folk, ingenting med lovlighet. De visste heller ikke at dette førte til dårlig genetikk . Anonymkode: 40e8a...3c5 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #19 Skrevet 7. mai 2023 Oslo. Som nevnt over, Pakistan, Afghanistan, Syria og Irak, hvor det er vanlig å pare seg med søskenbarn. Tenker inneavl på bygdene i Norge forsvant for 4 generasjoner siden, og nå hører til sjeldenhetene. Anonymkode: 6814d...1fd 3 1
Majer Skrevet 7. mai 2023 #20 Skrevet 7. mai 2023 Folk dro først til kysten da isen smeltet. Dalfører og fjorder begrenser. Dermed kommer nok vestlandet dårlig ut. 1
Anbefalte innlegg