Gå til innhold

Har så lyst å investere i en flott designer festdrakt!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men er redd for fordommene. Mange er jo såpass i mot sånne ‘kopier av bunaden. Og ønsker jo ikke baksnakking o.l.

Noen syns det er lavstatus selv om mange av disse designede festdraktene er like dyre og like mye arbeid som bunader.

Jeg syns bare de er penere enn de fleste bunadene vi har. Så ønsker meg det fremfor bunad.

Er det fortsatt slik at mange fnyser dersom de ser dame i festdrakter i stedet for bunad på 17-mai eller andre store dager, feks konfirmasjon?

Hva tror dere det kommer av at så mange misliker festdraktene så sterkt at de nærmest hater dem?😅

Anonymkode: 8f113...92f

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har inntrykk av at folk digger de kreative spesialsydde festdraktene, men mindre glad i de masseproduserte fra Sparkjøp 

Anonymkode: 0fc85...e15

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du skal ha festdrakt eller fantasibunad så må du bare velge å stå stødig i det. Det kommer alltid til å være meninger om det.

Jeg bryr meg ikke, bare for å ha det sagt. Synd folk får til mye fint.

Anonymkode: 89121...72b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Om du skal ha festdrakt eller fantasibunad så må du bare velge å stå stødig i det. Det kommer alltid til å være meninger om det.

Jeg bryr meg ikke, bare for å ha det sagt. Synd folk får til mye fint.

*syns 😅

AnonymBruker
Skrevet

En bunad er jo faktisk kun et antrekk inspirert av hva nordmenn pyntet seg med på 1800-tallet. Tror de i gamle dager hadde digget festdrakter med flotte farger og mønstre, så jeg skjønner ikke hvorfor dagens bunadspoliti skal ha noe imot det.

Anonymkode: 45b30...0e8

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er en "designer" festdrakt?

Anonymkode: 5c41a...bf2

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut Eva Lie Design🥰

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva er en "designer" festdrakt?

Eksempel

image.jpeg.9bbca8846f60b7aacf0cca293a0ed0f5.jpeg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Liker festdrakter! Må inrømme at om jeg noen gang skal ha bunad, så blir det nok heller festdrakt for elsker personlige endringer, å føler ikke at snittene osv i bunader kler kroppen min spesielt godt, heller ikke fargene

Anonymkode: a0056...285

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Eksempelet ditt er da bunad,  ikke festdrakt?

Anonymkode: 98238...e1d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eksempel

Dette er bunader fra Telemark. 

Anonymkode: b3da3...84d

AnonymBruker
Skrevet

Mange av festdraktene er jo like dyre som bunader og kan være veldig mye finere. Go for it! Du gjør som du vil. Om noen ønsker å si noe negativt om det, ja da er det de som har problemer her i livet. 

Anonymkode: 2f958...c60

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det viktigste er at du finner noe du er/blir glad i og føler deg vel i.

Bunader kommer i forskjellige varianter, men de fleste er bygget på drakttradisjoner. En stund så ble de mer som en uniform, men historisk sett så har de fleste hatt større variasjoner. Jeg synes at både det å finne tilbake frem gamle draktdeler og dermed få større variasjon innennfor folkedrakt/bunad - og nyskapte festdrakter er flott. 

Det kan skjære litt i hjertet å se at de folkedraktene jeg har litt/endel kjennskap til historien til blir brukt på en for meg merkelig måte. Samtidig så tenker jeg at drakttradisjon aldri har vært fastlåst. Folk brukte det de hadde, og pyntet seg med det de fikk tak i. 

Anonymkode: a59d6...136

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Eksempel

Veldig fine de der:)

Men hvordan vet man om den er designer eller ikke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...