Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

jeg håper at noen har litt råd eller tanker ang situasjonen. Vi er en familie som leier en bolig, helt ok standard, og beliggenheten er super mtp at vi ikke har bil. Har skole, bhg, butikk og jobb i nærheten. Problemet er bare at husleia har gått opp en del tusenlapper siden vi flyttet inn, og det begynner å ta litt på. Min mann jobber, men jeg havnet nylig inn i en AAP prosess og det ser ut til at det ender med delvis ufør (men hvem vet).

Vi ønsker jo å kjøpe hus en gang, men med at alt blir dyrere, har vi ikke sjans til å spare noen egenkapital. Vi sparer det vi kan, men siden inntekten min er betydelig redusert, er det meget lite.. (mellom 4k-8k i måneden samlet). 

Så vi er usikre på om vi bare burde bli her mens jeg er under utrdening (hvem vet hvor lang tid det kan ta), og eventuelt søke hjelp hos husbanken når vi har stabil nok økonomi, eller om vi skal flytte for å lette på det økonomiske trykket.

Det er dessverre vanskelig å finne greie nok leiligheter/hus her i området, da må vi enten betydelig ned i størrelse (40-50kvm), eller betale betydelig mer i leie. Siden vi ikke har bil, kan vi heller ikke flytte ut av sentrum. Vi ønsker jo heller ikke at barna må bytte skole og barnehage.

Dette er så vanskelig.. Føler egentlig at jeg er fastsatt på å ikke flytte, men alt er så dyrt, føler det er umulig. Noen som har vært ut for det samme? Erfaringer? Råd? Tanker?

Og vær vennlig å ikke kom med «det skulle dere tenkt på før» kommentarer. Det hjelper lite å hverken være etterpåklok eller å kunne ha visst at den økonomiske situasjonen vår skulle bli SÅ ille. 

Anonymkode: 3e35f...ab4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke helt hva dere liksom skulle tjene på å flytte...? Da må dere jo langt ut på bygda, kjøpe bil, ungene må bytte skole. For å kunne spare noen smuler hver måned? Egenkapital kan dere nok skyte en hvit pil etter for øyeblikket.

AnonymBruker
Skrevet

Ut i fra det du beskriver, hadde jeg nok blitt boende. Men jeg hadde også søkt startlån. 

Anonymkode: b0f64...182

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er din situasjon på aap? kan du få vedtak  på omskolering, studere 50% (eller mer), slik at du lander en 50% jobb senere, som passer helsen? OG tar studielån som du sparer til EK? Bil er ihvertfall et minusprosjekt; tenker den vinningen kan gå opp i spinningen(uten å vite noen tall).

Anonymkode: e0b0b...5f5

AnonymBruker
Skrevet

Aap regnes ikke som trygg, fast inntekt, det skal veldig mye til for å få det godkjent av banken som fast inntekt med tanke på lån. Sannsynligvis må du vente til du eventuelt får ufør, som vanligvis tar mange år.

Ville slått meg til ro der dere er, eller funnet noe rimeligere å leie siden alt er dyrere. Ja, jeg vet hvor kjipt det er, får minstesum aap selv (men er gift), man planlegger jo ikke akkurat å miste inntekt. Har du uføreforsikring? Noen starter utbetaling ved aap.

Anonymkode: 06db6...111

Skrevet (endret)

Dette her høres ut som om dere burde lage et budsjett. Skriv opp alle inntekter og kostnader. 

Det vanskelig å si noe mer om ikke det deles mer konkrete tall. 

Jeg hadde ikke brukt mer enn 1/3 av inntekten på husleie + strøm. 

Men dere sparer altså minst 4k i måneden. Det er 48k i året. Om du starter på 0 i dag, så hadde det tatt 9,5 år å spare opp EK til en bolig som koster 3 mill. 

Vi skjønner at det ikke er fort nok gitt at boligmarkedet stiger noe i samme tidsperiode. Hvor mye egenkapital eksisterer? Hvor mye mer kan spares? Hvor mye betaler du i leie i dag? Dere bør ha 20k per mnd. til rådighet for å finansiere en bolig på 3 mill, det inkluderer avdrag og sparing for vedlikehold.

Schmuhu

Endret av Schmuhu

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...