AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #1 Skrevet 6. mai 2023 hei! har vært sykemeldt i en mnd, en uke etterpå hadde jeg behov for en ny sykemelding på en halv mnd. i denne sykemeldingen, hva har jeg krav på av penger?. det er vel ikke arbeidsgiver som betaler ut, men betaler nav? Anonymkode: 93202...6fa
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #2 Skrevet 6. mai 2023 Svært mange arbeidsgivere betaler vanlig lønn og krever kompensasjon fra NAV. Hvis ikke gjør det krysser du av for det når du søker om sykepenger. Anonymkode: d9fb8...ea3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #3 Skrevet 6. mai 2023 arbeidsgiveren min har vært sleip og har ikke satt meg opp på noen vakter, selv ikke timene jeg skal ha fra arbeidskontrakt. har en liten fast stilling hvor jeg blir satt opp på ekstra vakter. skal også snart i mammaperm. Anonymkode: 93202...6fa
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #4 Skrevet 6. mai 2023 Sykepenger skal i utgangspunktet dekke tapt lønn mens man er sykmeldt. Det er arbeidsgiver som avgjør om de fortsetter å betale deg sykepenger som vanlig lønn, eller om NAV skal ta over etter arbeidsgiverperioden (de 16 første dagene). Dersom du både er fast ansatt og har tatt ekstravakter, har du gjerne rett til sykepenger for begge, men da vil arbeidsgiver bare betale for faststilingen (hvis de betaler ut over ag-perioden), mens sykepenger for ekstravaktene kommer fra NAV. Arbeidsgiver må gi beskjed om dette til NAV på inntektsmeldingen de skal sende. Sjekk gjerne med arbeidsgiver om inntektsmelding er sendt - eller ring NAV og hør om de har mottatt inntektsmelding. Dette er viktig å få på plass, siden det er 4-5 uker saksbehandlingstid hod NAV på søknader om sykepenger, og søknader kan ikke behandles uten inntektsmelding. Anonymkode: 53e97...8bf
Rotemor Skrevet 7. mai 2023 #5 Skrevet 7. mai 2023 (endret) Du har krav på det samme. Det er samme arbeidsgiverperiode og da er det samme grunnlag. Endret 7. mai 2023 av Rotemor
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #6 Skrevet 7. mai 2023 Dersom du kun var i jobb én uke før ny sykemelding blir det ikke ny arbeidsgiverperiode. Dersom du får utbetaling fra arbeidsgiver vil arbeidsgiver få refundert fra første dag i den nye sykemeldingen. Ville vært obs på lønnslippen og sjekket at du fikk riktig lønn. Dersom du får utbetaling direkte fra Nav vil dette gå sin gang når du sender inn søknad om sykepenger. Anonymkode: 25cd2...ce1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå