AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #1 Skrevet 6. mai 2023 En kollega av meg mente «oja spør du ikke gjestene hva de ønsker til middag?» »nei er det normalt?» spurte jeg. Nå vet jeg va fleste av mine venner ikke tåler så vis det er laktoseintoleranse så lager jeg mat uten laktose osv selvsagt, men jeg tar ikke hensyn til «ikke liker» om de ikke liker løk og paprika osv får de plukke det ut eller spise det. men tilbake til temaet så lager jeg alltid noe gjestene vil like, lasagne, lapskaus osv men tørr og vil ikke helt spør om hva gjestene vil ha til middag, plutselig er det noe dyrt og noe jeg ikke har helt råd eller tid til å lage, at gjestene for spise det som blir servert da driver ikke med restaurant i huset🙈 Anonymkode: 31c19...8c5 3 1
Okidokisjokioki Skrevet 6. mai 2023 #2 Skrevet 6. mai 2023 Pleier å si i fra/avklare i forkant. Når vi skal spise på besøk hos venner pleier vi å avtale på forhånd, mye pga. barna. Tror de færreste hadde foreslått noe dyrt når de skal i middagsbesøk hos andre, og gjør de det er det vel på sin plass å tilby seg å dele regningen/ta med deler av laget. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #3 Skrevet 6. mai 2023 Nei, det gjør jeg ikke. Ønsker heller ikke å få spørsmålet selv. Noe av det deilige med å gå i middagsselskap er jo å slippe finne på noe selv? Jeg setter pris på mat verten/vertinnen er trygg på å lage, da er det som oftest digg. Anonymkode: 8403c...e85 12 2
Sola de Skrevet 6. mai 2023 #4 Skrevet 6. mai 2023 Ja. Alltid. Er så mange som ikke liker det og det, så bedre å finne noe som kan falle i smak for alle. 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #5 Skrevet 6. mai 2023 Sola de skrev (1 minutt siden): Ja. Alltid. Er så mange som ikke liker det og det, så bedre å finne noe som kan falle i smak for alle. Uff hadde synes var slitsom om nei vil ikke ha det på nei ikke det heller, nei den har får mye krydder i seg og alt kravet😅 Anonymkode: 31c19...8c5 2
Macro Skrevet 6. mai 2023 #6 Skrevet 6. mai 2023 Folk ønsker seg som regel en middag. Om ikke så spør jeg hva de vil ha eller om jeg skal velge.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #7 Skrevet 6. mai 2023 Nei, serverer noe vi liker og som jeg tror folk liker. Hvis jeg har tenkt å servere noe spesielt pleier jeg å si fra, f.eks når vi inviterer til lutefisk eller rakfisk. Anonymkode: fdd2c...a9f 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #8 Skrevet 6. mai 2023 Ja det er like viktig at gjestene liker det jeg skal servere som at jeg som vert liker det. Liker også å avklare det når jeg blir bedt i middagsselskap men dette er helt vanlig hos de jeg omgåes Anonymkode: 9a073...4b6 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #9 Skrevet 7. mai 2023 Nei, dette er ikke vanlig å spørre om i vår vennekrets. Vi er voksne mennesker som liker det meste av mat. Allergier tas selvsagt hensyn til. Anonymkode: 60ac5...6b4 7 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #13 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Nei, dette er ikke vanlig å spørre om i vår vennekrets. Vi er voksne mennesker som liker det meste av mat. Allergier tas selvsagt hensyn til. Anonymkode: 60ac5...6b4 Ganske vanlig i vår vennekrets. Vi ønsker nemlig at gjestene skal kose seg med maten og ikke sitte å trykke det i seg mens de har mest lyst å kaste opp, selv om man er voksen og høflig og klarer å få ned maten uansett. Spør ikke nødvendigvis hva de vil ha, men typ «høres det greit ut med en indisk kyllinggryte», eller «har dere lyst på biff med rødvinssaus og rotgrønnsaker på lørdag» eller «skal vi bare lage forskjellig tapas i morgen?» Kan ikke tenke meg noe mer grusomt enn å legge sjelen min i å lage god mat som tar masse tid og kanskje koster masse penger, og så viser det seg at gjestene egentlig ikke liker lam, eller ikke kan fordra sopp og så har jeg laget kantarellsuppe av selvplukket sopp, etc etc. Da kunne jeg spart det dyre pinnekjøttet til en annen gang, eller spart den kantarellen til noen som faktisk liker det. Selv om gjestene er høflige og svelger unna. Anonymkode: 14cf8...754 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #14 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): En kollega av meg mente «oja spør du ikke gjestene hva de ønsker til middag?» »nei er det normalt?» spurte jeg. Nå vet jeg va fleste av mine venner ikke tåler så vis det er laktoseintoleranse så lager jeg mat uten laktose osv selvsagt, men jeg tar ikke hensyn til «ikke liker» om de ikke liker løk og paprika osv får de plukke det ut eller spise det. men tilbake til temaet så lager jeg alltid noe gjestene vil like, lasagne, lapskaus osv men tørr og vil ikke helt spør om hva gjestene vil ha til middag, plutselig er det noe dyrt og noe jeg ikke har helt råd eller tid til å lage, at gjestene for spise det som blir servert da driver ikke med restaurant i huset🙈 Anonymkode: 31c19...8c5 Kun om de har bursdag og jeg inviterer til bursdagsmiddag. Da er det jo gjerne snakk om et familiemedlem. Svigers, svoger o.l. Da må ‘bursdagsbarnet få velge☺️ Anonymkode: 17592...1ee 1
flusa Skrevet 7. mai 2023 #15 Skrevet 7. mai 2023 Om vi inviterer ril middag, så lager vi noe som vi vet at folk liker. Men vi spør ikke hva de ønsker seg,nei. 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #16 Skrevet 7. mai 2023 Bare hvis de har med barn, da kan jeg gjerne lage en liten rett på siden. Er det smalahove eller lutefisk eller skalldyrslag pleier jeg å invitere til det, så kan folk velge. Hos mine nærmeste kjenner jeg jo allergier og preferanser. Er det mer ukjente spør jeg om det er spesielle hensyn. Har heldigvis til gode å høre "liker ikke", da hadde det vært første og siste invitasjon. Så lager jeg gjerne fingermat, eller flere småretter, om det er mange gjester der det er enkelte jeg ikke kjenner så godt. Anonymkode: 16fd9...a6f 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #17 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): En kollega av meg mente «oja spør du ikke gjestene hva de ønsker til middag?» »nei er det normalt?» spurte jeg. Nå vet jeg va fleste av mine venner ikke tåler så vis det er laktoseintoleranse så lager jeg mat uten laktose osv selvsagt, men jeg tar ikke hensyn til «ikke liker» om de ikke liker løk og paprika osv får de plukke det ut eller spise det. men tilbake til temaet så lager jeg alltid noe gjestene vil like, lasagne, lapskaus osv men tørr og vil ikke helt spør om hva gjestene vil ha til middag, plutselig er det noe dyrt og noe jeg ikke har helt råd eller tid til å lage, at gjestene for spise det som blir servert da driver ikke med restaurant i huset🙈 Anonymkode: 31c19...8c5 Er verten som bestemmer retten da,gjester spiser det de får. Anonymkode: cb404...985 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #18 Skrevet 7. mai 2023 Jeg pleier å si fra hva jeg har tenkt til å lage. Anonymkode: 3e4cb...a1f 2
Gjest ti10 Skrevet 7. mai 2023 #19 Skrevet 7. mai 2023 Det blir vanskelig hvis man skal ha flere gjester og får flere ulike svar? Det er jo verten som avgjør hva som skal serveres, men det er jo klart at man tar hensyn til hva folk liker. Man inviterer jo gjester til middag for å ha det hyggelig, ikke for å plage dem ...
Mousj Skrevet 7. mai 2023 #20 Skrevet 7. mai 2023 Jepp, om jeg ikke kjenner vanene deres fra før. kjedelig å lage bacalao til noen som ikke spiser fisk, eller skalldyr til noen som allergisk. Eller biff til veggiser. Så bare sier hva som er retten, og om det er noe de ikke tåler. Verre er det ikke. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå