Gå til innhold

PCO noen fler som har det?

Anbefalte innlegg

Gjest ¤Escada¤
Skrevet

Fikk nett diagnosen PCO :grine: , noen her som har d og el? Fikk lite og ingen info bortsett fra at det var opphoping av egg i eggstokken.... siden jeg har ei venninne med d samme og lest litt på internett.. så vet jeg at d som oftest er cyster som gjør at d blir slike "opphopinger" I følge legen så kunne jeg ta p-piller for å få regelmessig mens igjen... ellers ikke noe mer om evnt. behandling...Er d ik mer å gjøre her el?? sitter her som et spørsmålstegn jeg da.. :sjenert:

Legen sa også at jeg kunne få problemer med å bli gravid og at dersom jeg ik fikk "det til innen et år" så skulle jeg komme tilbake å få evnt noe medisin for å hjelpe å bli d...? :klø: Aldrig vært mer forvirra jeg... føler meg som en idiot med 1000 spørsmål..... Noen som har erfaring med dette el? Og vil dette forverre seg med årene slik at sjansene blir dårligere og dårligere dessto eldre jeg blir å sånn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei...Jeg har pco,og jeg forstår veldig godt at du er frustrert...Det er veldig vanskelig å bli gravid når mann har pco,iogmed at mann har for lite kvinnelige hormoner og de forbannade cystene...men det kommer jo ann på hvor hardt du er...Men det er veeeldig lurt å gå ned i vekt hvis mann er overvektig.Ang p-piller,så ville jeg aldri begynt med det,jeg gjorde det.jo jeg fikk regelmessig mens,men når jeg slutta på de så gikk det tilbake til normalen igjen,altså ingen mens.og hvis du tenker etter så virker det ikke logisk for meg hvis du mangler eggløsnin,p-piller stanser jo eggløsning...

når du ønsker og bli gravid,og det ikke går.så får dere hjelp.du får tabbletter som gir deg blødning og tabbletter som gir deg eggløsning.eller de skal det da,de hjalo ikke meg så jeg er nå i mitt første prøverrørforsøk...

jeg tror nok ikke du blir værre med årene,men som sagt,vekttap er tingen

Skrevet

Jeg har pco, og brukte 4 år på nr 1 - som da ble til ved hjelp av prøverør.

ca 7 mnd etter fødselen ble nr 2 unnfanget på "normalmåten", så ingenting er umulig selv med pco

Gjest ¤Escada¤
Skrevet
Hei...Jeg har pco,og jeg forstår veldig godt at du er frustrert...Det er veldig vanskelig å bli gravid når mann har pco,iogmed at mann har for lite kvinnelige hormoner og de forbannade cystene...men det kommer jo ann på hvor hardt du er...Men det er veeeldig lurt å gå ned i vekt hvis mann er overvektig.Ang p-piller,så ville jeg aldri begynt med det,jeg gjorde det.jo jeg fikk regelmessig mens,men når jeg slutta på de så gikk det tilbake til normalen igjen,altså ingen mens.og hvis du tenker etter så virker det ikke logisk for meg hvis du mangler eggløsnin,p-piller stanser jo eggløsning...

når du ønsker og bli gravid,og det ikke går.så får dere hjelp.du får tabbletter som gir deg blødning og tabbletter som gir deg eggløsning.eller de skal det da,de hjalo ikke meg så jeg er nå i mitt første prøverrørforsøk...

jeg tror nok ikke du blir værre med årene,men som sagt,vekttap er tingen

Er heldigvis ik overvektig så legen var fornøyd med d.. selv om han ba meg strengt holde på den... :sjenert: Men han sa noe om at en lett kunne få diabets med PCO?

Gjest ¤Escada¤
Skrevet
Jeg har pco, og brukte 4 år på nr 1 - som da ble til ved hjelp av prøverør.

ca 7 mnd etter fødselen ble nr 2 unnfanget på "normalmåten", så ingenting er umulig selv med pco

Gratulerer så mye med den nye graviditeten! :)

Skrevet (endret)

Hei Escada, dette er en diagnose jeg venter paa aa faa snart...fordi jeg har uregelmessige tanter og for lavt progesteroninnhold. Det som er cluet er vel om du har eggeloesning eller ikke, saa hvis du ikke har det kan du faa pergotime/clomid for dette. Det virker for mange. Noen faar ogsaa metformin, en diabetesmedisin, som hjelper kroppen til aa bli mer sensitiv til insulin, som igjen skal hjelpe hormonbalansen.

Siden legen din nevnte dette med diabetes, betyr det at du har PCOS, og ikke "bare" PCO?

Saavidt jeg har skoent det saa har total livsstil en del aa si for aa holde symptomene paa PCOS i sjakk og fremme hormonbalanse og eggeloesninger. Man skal visst kutte ut/ned paa sukker, raffinerter melvarer etc. (mat med hoey GI) og isteden spise mye groennsaker, rent kjoett og grove kornsorter og frukt....samt faa i seg nok av diverse vitaminer og mineraler. Trening (med maate) er bra, stress ikke saa bra. Ogsaa er det visst anbefalt fotsoneterapi og akumpunktur som atlernative behandlingsmaater. (alt dette i foelge en bok jeg har).

Uansett synes jeg du burde ringe legen igjen med spoersmaalene dine! Han/hun har jo plikt til aa informere deg.

Lykke til!

ps. det er visst veldig vanlig aa ha pco, en av ti eller noe slikt har det. ikke at det er noen troest kanskje, men du er hvertfall ikke alene om det!

Endret av Popelka
Gjest ¤Escada¤
Skrevet
Hei Escada, dette er en diagnose jeg venter paa aa faa snart...fordi jeg har uregelmessige tanter og for lavt progesteroninnhold. Det som er cluet er vel om du har eggeloesning eller ikke, saa hvis du ikke har det kan du faa pergotime/clomid for dette. Det virker for mange. Noen faar ogsaa metformin, en diabetesmedisin, som hjelper kroppen til aa bli mer sensitiv til insulin, som igjen skal hjelpe hormonbalansen. 

Siden legen din nevnte dette med diabetes, betyr det at du har PCOS, og ikke "bare" PCO?

Saavidt jeg har skoent det saa har total livsstil en del aa si for aa holde symptomene paa PCOS i sjakk og fremme hormonbalanse og eggeloesninger.  Man skal visst kutte ut/ned paa sukker, raffinerter melvarer etc. (mat med hoey GI) og isteden spise mye groennsaker, rent kjoett og grove kornsorter og frukt....samt faa i seg nok av diverse vitaminer og mineraler. Trening (med maate) er bra, stress ikke saa bra. Ogsaa er det visst anbefalt fotsoneterapi og akumpunktur som atlernative behandlingsmaater. (alt dette i foelge en bok jeg har).

Uansett synes jeg du burde ringe legen igjen med spoersmaalene dine! Han/hun har jo plikt til aa informere deg.

Lykke til!

ps. det er visst veldig vanlig aa ha pco, en av ti eller noe slikt har det. ikke at det er noen troest kanskje, men du er hvertfall ikke alene om det!

Taakk for svar... fikk vite mer nå enn av legen min værtfall... ;)

Skrevet

Hvis du har PCOS og ikke "bare" PCO finnes det mye litteratur om emnet. Hvis ikke den boken jeg har (som er veldig informativ) ikke finnes i Norge kan du sikkert kjoepe den paa internett via Amazon.

Gjest ¤Escada¤
Skrevet

Har bare PCO jeg.... :sjenert:

Åssen får en vite om en i d hele tatt har eggløsning?

Skrevet

Jeg har pco, og min gyenkolog sa jeg kunne få piller når jeg ønsket, trenger ikke vente ett år, slik folk som ikke er utredet enda må.

Skrevet

Har du regelmessige menstruasjoner så har du nok eggløsning. Men for å være helt sikker, så kan du finne det ut ved å bruke eggløsningstester.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...