AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #1 Skrevet 6. mai 2023 Hei! Skal kjøpe min første hortensia i år tenkte jeg, og jeg har falt for blåfargen. Har lest at de bør plantes i surjord for å beholde blåfargen. Noen steder sier man bare kan bruke passende gjødsel. Har noen erfaring med dette? Finner ikke surjord i nærheten så hadde vært enklere om jeg kunne bare bruke passende gjødsel 😊 Anonymkode: f7076...54a
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #2 Skrevet 7. mai 2023 Som oftest er det nødvendig å bruke begge deler, rhododrendronjord når du planter, og når du fyller på jord, og rhododrendrongjødsel når du gjødsler. Og svigermor kokte alltid vannet hun vannet hortensiaen med. (For å skille ut kalken som gjør jorden mindre sur) Anonymkode: 9b5ae...848 1 1 1
newman01 Skrevet 7. mai 2023 #3 Skrevet 7. mai 2023 32 minutter siden, AnonymBruker said: Og svigermor kokte alltid vannet hun vannet hortensiaen med. (For å skille ut kalken som gjør jorden mindre sur) Det hjelper vel ikke å koke vannet? Kalk fordamper ikke, det blir jo igjen i gryta. Da må man destillere vannet, og det er en tidkrevende og energikrevende prosess.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #4 Skrevet 7. mai 2023 newman01 skrev (8 minutter siden): Det hjelper vel ikke å koke vannet? Kalk fordamper ikke, det blir jo igjen i gryta. Da må man destillere vannet, og det er en tidkrevende og energikrevende prosess. At det blir liggende igjen i gryta er det som er poenget. Når det kokende vannet blir helt over i vanningskanna blir kalken værende igjen i kokekaret, og det blir mindre kalk i vannet som hortensiaen vannes med. Anonymkode: 9b5ae...848
newman01 Skrevet 7. mai 2023 #5 Skrevet 7. mai 2023 (endret) Hvordan fungerer det? Kalk er vannløselig, og med mindre du fordamper alt vannet er det like mye kalk i vannet. Akkurat som man ikke får mindre salt vann av å koke det Endret 7. mai 2023 av newman01
tirben Skrevet 7. mai 2023 #6 Skrevet 7. mai 2023 Bare å kjøpe rhododendronjord og plante i det. Det er surjord. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #7 Skrevet 7. mai 2023 newman01 skrev (13 minutter siden): Hvordan fungerer det? Kalk er vannløselig, og med mindre du fordamper alt vannet er det like mye kalk i vannet. Akkurat som man ikke får mindre salt vann av å koke det Hvordan det fungerer kan jeg ikke fortelle deg, men at det fungerer vet jeg. Hvis mye av kalken ikke hadde blitt skilt ut ved koking hadde det ikke vært nødvendig å avkalke kaffetrakter og vannkoker regelmessig. Anonymkode: 9b5ae...848
newman01 Skrevet 7. mai 2023 #8 Skrevet 7. mai 2023 Men når man avkalker kaffemaskin tilsettes et stoff som løser opp kalken. Og den heller man ut i vasken. Det er ikke temperaturen som gjør jobben, men en syre som får kalken til å løsne.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #9 Skrevet 7. mai 2023 newman01 skrev (3 minutter siden): Men når man avkalker kaffemaskin tilsettes et stoff som løser opp kalken. Og den heller man ut i vasken. Det er ikke temperaturen som gjør jobben, men en syre som får kalken til å løsne. Som jeg skrev, jeg vet ikke hvordan det skjer, jeg vet bare at det skjer. Som du selv sier, kalken fester seg i karet, og den blir værende i karet frem til det blir brukt et stoff til å løse det opp. Da er hensikten oppnådd, det blir mindre kalk i vannet uansett om det er temperaturen som fører til utskillingen, eller im det er andre grunner. 😊 Anonymkode: 9b5ae...848
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #10 Skrevet 7. mai 2023 Av nysgjerrighet googlet jeg dette, og fikk svar på om det fungerer, og i så fall hvorfor/hvordan. Så ikke for meg at det fungerte, men det gjør det visst, og her er forklaringen 😃 Sitat The water is heated to boiling or near-boiling and stirred, splashed, or aerated to help get the CO2 out of the water. As CO2 leaves the water, CaCO3 precipitates and causes the water to become cloudy. The heating is ended and the precipitate is allowed to settle quietly to the bottom of the vessel. The water is then immediately decanted off the sediment and used for brewing. The water cannot be allowed to sit too long on the sediment or CO2 will again diffuse from the atmosphere into the cooled water and redissolve the CaCO3. Anonymkode: 24aec...9fe
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #11 Skrevet 7. mai 2023 Takk for svar 😊 angående kokt vann så leste jeg at det var bra å vanne med regnvann istedenfor springvann pga kalk faktisk! Da får jeg prøve å skaffe meg noe surjord! Anonymkode: f7076...54a
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #12 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar 😊 angående kokt vann så leste jeg at det var bra å vanne med regnvann istedenfor springvann pga kalk faktisk! Da får jeg prøve å skaffe meg noe surjord! Anonymkode: f7076...54a Kondensvannet fra tørketrommel er også veldig bra til det bruket, for det er naturlig kalk- og mineralfritt. (Det er veldig bra å bruke i dampstrykejern også) 😊 Anonymkode: 9b5ae...848
Million Skrevet 7. mai 2023 #13 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar 😊 angående kokt vann så leste jeg at det var bra å vanne med regnvann istedenfor springvann pga kalk faktisk! Da får jeg prøve å skaffe meg noe surjord! Anonymkode: f7076...54a ALLE hagesentere har rhododendronjord (surjord) inne, skulle jeg tro. Har aldri opplevd å ikke finne det noe sted i alle fall. Det er så vanlig å ha surjordsplanter til salgs, så da må de jo ha jorda til dem også. Blå hortensia må ha riktig jord for å holde seg blå, ja. Skal du ha den i krukke? Da er det jo enkelt. Men hvis du skal plante den i bakken, bør du grave et stort hull og fôre det med sort plast, og la det være noen huller for vannavrenning i bunnen, før du fyller hullet med rhododendronjorda. Dette for at surjorda ikke skal blande seg med den vanlige jorda rundt, og for at planten skal holde røttene sine i surjord og ikke trekke ut i vanlig jord.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #14 Skrevet 7. mai 2023 Jeg har ofte kjøpt lys rosa hortensia, men har aldri tenkt på eller visst om dette med sur jord. Gjelder det bare de blå hortensia’ene? Anonymkode: e3916...b85
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #15 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har ofte kjøpt lys rosa hortensia, men har aldri tenkt på eller visst om dette med sur jord. Gjelder det bare de blå hortensia’ene? Anonymkode: e3916...b85 Nei, de er surjordsplanter uansett farge. Anonymkode: 6b792...76c
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #16 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, de er surjordsplanter uansett farge. Anonymkode: 6b792...76c Ok, fint å vite😊 Har aldri hatt problemer med fargen på mine hortensia, og jeg har bare brukt vanlig plantejord. Men skal ta til med rådet om sur jord👌 Anonymkode: e3916...b85
Juniper Skrevet 7. mai 2023 #17 Skrevet 7. mai 2023 Kjøp med furibark på hagesentere. Grav ut plassen der planten skal være. Legg i furubark og bland inn med jorden på stedet. Fyll på med rhododendronjord. Plant. Gjødsle med fullgjødsel, ikke kalksalpeter (!!), legg gjerne over mer bark som jorddekke.
Million Skrevet 7. mai 2023 #18 Skrevet 7. mai 2023 (endret) Juniper skrev (6 minutter siden): Kjøp med furibark på hagesentere. Grav ut plassen der planten skal være. Legg i furubark og bland inn med jorden på stedet. Fyll på med rhododendronjord. Plant. Gjødsle med fullgjødsel, ikke kalksalpeter (!!), legg gjerne over mer bark som jorddekke. Legger til at furunåler du finner på bakken også er med på å forsure jord når de nedbrytes, i likhet med bark som Juniper nevner. Det er altså et godt tips å blande inn i jorda til surjordsplanter. Skal du hente jord selv fra naturen (hvis du har skog på tomta eller hytta f.eks) kan du grave opp jord der det ligger mye furunåler, for den er nesten helt sikkert surjord. Endret 7. mai 2023 av Million
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #19 Skrevet 7. mai 2023 Juniper skrev (4 minutter siden): Kjøp med furibark på hagesentere. Grav ut plassen der planten skal være. Legg i furubark og bland inn med jorden på stedet. Fyll på med rhododendronjord. Plant. Gjødsle med fullgjødsel, ikke kalksalpeter (!!), legg gjerne over mer bark som jorddekke. Fikk høre av den lokale gartneren i går at nedbrytningen av bark stjeler mye av næringen. Anonymkode: 53540...5fc
Juniper Skrevet 7. mai 2023 #20 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fikk høre av den lokale gartneren i går at nedbrytningen av bark stjeler mye av næringen. Anonymkode: 53540...5fc Ja, det er derfor du må gjødsle. Men du får veldig bra surjordsbed på den måten. Jeg pleier å gå over mine med prydbark eller lignende hver vår. Det er gull!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå