Gå til innhold

Da tok jeg endelig tur til Holmlia i Oslo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på sørlandet og er i Oslo disse dager.  Tok tog mot Ski, og hadde god tid.  Ble for nysgjerrig da toget nådde Holmlia.

Jeg friskmelder ikke Holmlia, men dette er bare min opplevelse som turist.

Jeg må si overraskende nok idyllisk atmosfære og natur på en dag med fint vær og sol. Fin utsikt mot sjø, litt rart at det ikke er sted der "overklassen" bor.

Jeg så ikke til noe til gjengene akkurat da. Kanskje for tidlig på dagen.  På senteret var det mange småbarn som snakket perfekt norsk.  Så noen jenter med hijab, men alt annet utenom det virket norskt med dem.  Folk levde vanlig liv.

Gikk litt fra senteret og kom til boligfelt. Normalt liv, folk drev med sitt eget. Spurte om veibeskrivelse, men med skjegg og innvandrer gutter som var hyggelige.  

Fin  dag som turist. Dette er bare reisebrev.

Jeg har fått motivasjon til å besøke flere belastede områder.

Anonymkode: 5ff5a...572

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Takk for deling av din sære hobby.

Hva vil du med dette innlegget? 

Anonymkode: e07d5...046

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

noen jenter med hijab, men alt annet utenom det virket norskt med dem

Hoho 😅

Anonymkode: 38a49...fed

• Liker 6
Skrevet

Fint å høre du hadde en positiv opplevelse. Og utrolig trist å høre at du har så mange fordommer. 

"Alt virket norskt med dem". Er det et mål? At alle skal være og "virke" norske? Er det din målestokk på et godt nabolag? 

Det fins nok av dårlige miljøer i områder der majoriteten er hvite nordmenn uten hijab og med tippoldeforeldre født her i Norge. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn går det hvis man har hele sitt inntrykk av bebodde strøk i Oslo fra nyhetene, men bra du ble positivt overrasket. Våger du deg på Grorud neste gang? 

Anonymkode: 9ba22...1cf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Holmlia er et kjempekoselig sted. Nær strand og vann, flotte grønnsaksdyrkeområder for beboere, to koselige gårder i nærheten for barn og voksne, hyggelige folk og kort tid med tog eller buss til Oslo sentrum 

Anonymkode: 8f955...806

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også vært på Holmlia og ble ikke tvangsfingra en eneste gang. Tenk det. 

Anonymkode: ee592...ba0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Spent på hva du forventa. At en tenåringsgjeng rana deg sekundet du gikk av toget? 😂

Anonymkode: edd5e...15a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje gjengene ikke pisser på sin egen dørstokk, men velger å gjøre sine kriminelle handlinger lenger hjemmefra? 

Anonymkode: f39e9...a18

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil gratulere TS med å finne ut at Norge ikke er som Nettavisen eller Dokument påstår. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke ødelegge medienes narrativ om Søndre Nordstrand. Er lei av at  boligprisene går noe mer opp.

Anonymkode: a2a89...48f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Endelig. Et av nordmenns største reisemål, Holmlia. Hihi

Anonymkode: ea46d...81b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg bor på sørlandet og er i Oslo disse dager.  Tok tog mot Ski, og hadde god tid.  Ble for nysgjerrig da toget nådde Holmlia.

Jeg friskmelder ikke Holmlia, men dette er bare min opplevelse som turist.

Jeg må si overraskende nok idyllisk atmosfære og natur på en dag med fint vær og sol. Fin utsikt mot sjø, litt rart at det ikke er sted der "overklassen" bor.

Jeg så ikke til noe til gjengene akkurat da. Kanskje for tidlig på dagen.  På senteret var det mange småbarn som snakket perfekt norsk.  Så noen jenter med hijab, men alt annet utenom det virket norskt med dem.  Folk levde vanlig liv.

Gikk litt fra senteret og kom til boligfelt. Normalt liv, folk drev med sitt eget. Spurte om veibeskrivelse, men med skjegg og innvandrer gutter som var hyggelige.  

Fin  dag som turist. Dette er bare reisebrev.

Jeg har fått motivasjon til å besøke flere belastede områder.

Anonymkode: 5ff5a...572

Holmlia har veldig fin natur, fin utsikt mot fjorden, flotte turmuligheter, fine boområder, og det er mye ekstra ressurser og tiltak for å lette det belastede miljøet. Men det er belastet miljø og ikke stedet for å gå i en mørk kveldstid, eller ha barna på skole. Av de fem unge menneskene jeg kjenner derfra så har 1 blitt voldtatt,  1 blitt banket opp og 1 urolig etter skuddveksling hos en nabo. 

Anonymkode: 52787...b87

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde på Holmlia (Åsbråten) noen år på starten av 2000-tallet. Savner den tida enda😍 Bodde i et rolig tun med lekeplass. Hadde hyggelige naboer med mange nasjonaliteter, kort vei til sentrum og til sjøen, og til barnehagen. Vi tilbrakte mye tid ute og besøkte de ulike lekeplassene, eller banene og svømmehallen. Gården var også helt topp! Jeg gikk ofte kveldstur og følte meg aldri redd. Likevel oppfattet jeg at der var et utfordrende ungdomsmiljø. Det var på en måte veldig todelt, for jeg opplevde i nærmiljøet de samme ungdommene som høflige og supre . Mange "norske" flyttet ut av området før barna kom i skolealder. Vi gjorde også det, men det var planlagt. Det er ikke mye man ser ved et kort togstopp, men det gjelder jo over alt. Media tegner det bildet de vil; altså det som selger. Holmlia har vel hatt et dårlig rykte siden Benjamin-saken, og det henger ved. Det betyr ikke at Holmlia er skumlere og farligere enn andre steder. 

Anonymkode: d0439...1f4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Holmlia har veldig fin natur, fin utsikt mot fjorden, flotte turmuligheter, fine boområder, og det er mye ekstra ressurser og tiltak for å lette det belastede miljøet. Men det er belastet miljø og ikke stedet for å gå i en mørk kveldstid, eller ha barna på skole. Av de fem unge menneskene jeg kjenner derfra så har 1 blitt voldtatt,  1 blitt banket opp og 1 urolig etter skuddveksling hos en nabo. 

Anonymkode: 52787...b87

Jeg kjenner 2 som har barn på skole der og de har ikke samme mening som deg og de trives svært godt på Holmlia 

Anonymkode: c48b4...a80

• Liker 2
Skrevet

Bra du ikke tok toget helt til Ski, TS.

Da ville du fått sett et helt annet Norge. 
Et Norge som ikke engang document.no tør skrive om…..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...