Gå til innhold

Mor og datter døde av lungebetennelse etter at ambulansen lot dem være igjen alene

Gjest tinkaanonym

Anbefalte innlegg

Forundret.. skrev (Akkurat nå):

Men så er det jo litt sånn at når fagfolk forteller deg at du ikke trenger mer hjelp så skal en jo stole på at de vet hva de prater om.. dette hindrer en kanskje i å være pågående. 

Tilstanden disse har vært i kan også være årsak til at hun ikke tok kontakt, hun lå kanskje der i feberørska, med pustevansker og surtla.

Som kronisk syk så har jeg erfart det at det å treffe på folk i helsevesenet som faktisk er omsorgsfulle og hjelpsomme, det er like enkelt som å vinne i lotto...

Det er jeg helt enig i, og det har blitt sagt på akutten, man må være frisk for å være syk. Man må virkelig kjempe sin egen kamp.

Jeg er også en av dem som ble sendt hjem med livstruende sykdom i halvannen uke og selv måtte dra til fastlegen (!) med denne livstruende tilstanden og si at dette her går ikke mer. 

Han var en av disse omsorgsfulle og hjelpsomme menneskene du snakker om, og jeg fikk akuttmedisin og ble sendt til sykehuset. Der jeg ble behandlet som dritt. Overlevde heldigvis da, etter å ha vært kasteball mellom forskjellige sykehus. Hadde heldigvis en forelder som var med meg og kjempet min sak da jeg ikke greide det sjøl. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Badebuksa2.0 skrev (5 minutter siden):

Det er jeg helt enig i, og det har blitt sagt på akutten, man må være frisk for å være syk. Man må virkelig kjempe sin egen kamp.

Jeg er også en av dem som ble sendt hjem med livstruende sykdom i halvannen uke og selv måtte dra til fastlegen (!) med denne livstruende tilstanden og si at dette her går ikke mer. 

Han var en av disse omsorgsfulle og hjelpsomme menneskene du snakker om, og jeg fikk akuttmedisin og ble sendt til sykehuset. Der jeg ble behandlet som dritt. Overlevde heldigvis da, etter å ha vært kasteball mellom forskjellige sykehus. Hadde heldigvis en forelder som var med meg og kjempet min sak da jeg ikke greide det sjøl. 

Godt at det gikk bra med deg. 

Det er tragisk at man har mennesker i helsetjenesten / omsorgsyrker som ikke evner å vise omsorg og empati. Jeg tror at mange feil kunne vært unngått om dette hadde vært tilstede, for da ville pasienten blitt sett. Og ikke bare vært en ting på samlebåndet.

Men slik blir det vel når folk ikke lenger utdanner seg etter egenskaper men heller etter status og økonomi.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundret.. skrev (Akkurat nå):

Godt at det gikk bra med deg. 

Det er tragisk at man har mennesker i helsetjenesten / omsorgsyrker som ikke evner å vise omsorg og empati. Jeg tror at mange feil kunne vært unngått om dette hadde vært tilstede, for da ville pasienten blitt sett. Og ikke bare vært en ting på samlebåndet.

Men slik blir det vel når folk ikke lenger utdanner seg etter egenskaper men heller etter status og økonomi.

Ja, det er godt. Var ikke min tur den gangen, bare nesten. Men seriøst, jeg ble behandlet som fullstendig umyndig, legene hadde møter med min familie der de sa hvor syk jeg var, at jeg kunne få hjerneblødning og det som verre er og jeg fikk ikke vite noe som helst. Ingenting. I etterkant følte jeg at det var en slags farveltale legene hadde til min familie imens jeg lå der og trodde at det gikk helt fint nå liksom. Det har gjort at jeg aldri, aldri, aldri stoler på helsepersonell mer. 

Ja, mange feil kunne vært unngått om folk viste litt mer varme, men jeg tror å jobbe innen den sektoren gjør deg kald, på sikt. Noen er immune, men virker som de fleste bare MÅ distansere seg emosjonelt sett for å overleve og ikke få sammenbrudd? 

Og ja, det er nok et poeng at det er status og penger som lokker. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (På 7.5.2023 den 22.03):

Ja, jeg mente ikke å forsvare hele forløpet. Men det skal med i historien.

Rotemor skrev (19 timer siden):

Som jeg har svart tidligere så er jeg enig i at det ikke forsvarer hele hendelsen. Men det skal med i historien. 

De burde selvsagt fått oppfølging.

Forundret.. skrev (21 minutter siden):

Men så er det jo litt sånn at når fagfolk forteller deg at du ikke trenger mer hjelp så skal en jo stole på at de vet hva de prater om.. dette hindrer en kanskje i å være pågående. 

Tilstanden disse har vært i kan også være årsak til at hun ikke tok kontakt, hun lå kanskje der i feberørska, med pustevansker og surtla.

Som kronisk syk så har jeg erfart det at det å treffe på folk i helsevesenet som faktisk er omsorgsfulle og hjelpsomme, det er like enkelt som å vinne i lotto...

Igjen: Det er bare en del av det, men det skal med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (3 timer siden):

Ble legevaktslege konsultert?

Det vet jeg ikke for denne saken. Bare poengterte at ambulansepersonellet alene ikke kan beslutte å forlate pasienten uten å konferere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissCoverdale skrev (20 minutter siden):

Det vet jeg ikke for denne saken. Bare poengterte at ambulansepersonellet alene ikke kan beslutte å forlate pasienten uten å konferere.

Har det alltid vært sånn? Tar de ikke noen selvstendige avgjørelser? 

Jeg tenker på Sofienberg-saken for en del år tilbake hvor ambulansepersonellet kjørte fra en sterkt skadet mann, da de ble provosert over atferden hans, og mente at det var en politisak.  Jeg kan ikke huske at en legevaktslege ble kontaktet da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kaida

Anbefaler alle som er interessert i saken å lese artikkelen i Telemarksavisa hvor det bla. refereres til lydloggen mellom ambulansen og nødnettlegen.

https://www.ta.no/legen-ba-om-innleggelse-ambulansen-sa-nei-dette-skjedde-for-mor-og-datter-dode-alene/s/5-50-1630893

TA har fått innsyn i Sykehuset Telemark sin egen gransking av hva som skjedde da mor og datter, Tone Løvåsen (61) og Elin Sofie Løvåsen (28), døde hjemme alene i jula. Rapporten ser ikke bra ut for ambulansetjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaida skrev (29 minutter siden):

Anbefaler alle som er interessert i saken å lese artikkelen i Telemarksavisa hvor det bla. refereres til lydloggen mellom ambulansen og nødnettlegen.

https://www.ta.no/legen-ba-om-innleggelse-ambulansen-sa-nei-dette-skjedde-for-mor-og-datter-dode-alene/s/5-50-1630893

Synd det er for abonnementer

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaida
Just now, Pipaluk said:

Synd det er for abonnementer

Ja, det kan du si. Det går jo an å betale den ene krona for prøveabo og avslutte det igjen like etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaida skrev (8 minutter siden):

Ja, det kan du si. Det går jo an å betale den ene krona for prøveabo og avslutte det igjen like etterpå.

Ganske irriterende at det ikke er mulig å betale en liten sum for å lese én artikkel, eller ha 24 timers abonnement som ikke fornyes. Neste gang jeg vil lese en artikkel fra TA så må jeg betale full pris på abonnement. Kjedelig. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (På 8.5.2023 den 7.35):

Enig med deg. At saken granskes er ikke ensbetydende med at det har skjedd noe kritikkverdig. Flott at saken granskes, så får man bare vente på konklusjonen. 

Det kan jo ha skjedd mye på tiden etter ambulansen var innom, og det er dessverre ikke bærekraftig at helsepersonell skal sjekke opp om alle som tar kontakt, i ettertid, i tilfelle det har gått galt. Helsevesenet har mer enn nok å henge fingrene i. 

Og så lenge mennesker jobber i helsevesenet vil feilvurderinger skje. 

De var nok ikke syke nok da ambulansen var der. De har verktøy til å håndtere slikt og til å gjøre vurderinger av situasjonen.  Men som du sier, sykdomsforløpet har blitt verre i etterkant. Slik kan ikke ambulansepersonell eller noen leger spå. En kan ikke legge inn alle, sånn i tillfelle de skulle bli verre. Rart at de ikke kontaktet helsevesenet igjen...?

En svært trist situasjon uansett😪💔

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaida
9 minutter siden, Kaja-81 said:

De var nok ikke syke nok da ambulansen var der. De har verktøy til å håndtere slikt og til å gjøre vurderinger av situasjonen.  Men som du sier, sykdomsforløpet har blitt verre i etterkant. Slik kan ikke ambulansepersonell eller noen leger spå. En kan ikke legge inn alle, sånn i tillfelle de skulle bli verre. Rart at de ikke kontaktet helsevesenet igjen...?

En svært trist situasjon uansett😪💔

I følge nødnettlegen skulle moren legges inn på sykehus. Ambulansen har gått i mot denne avgjørelsen.

Kvinnene kontaktet helsevesenet igjen! De ringte fastlegen sin 1,5 time etter at ambulansen dro. Da fikk de beskjed om at de måtte kontakte legevakten. Det satt nok langt inne å ringe legevakten på nytt når ambulansen nettopp nektet å ta dem med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaida skrev (9 timer siden):

Enig! Jeg også anbefaler å lese denne saken. Det kostet meg 1 kr, og det var det verdt. Det tok 30 sekunder å betale 1 kr og si opp igjen abonnementet med en gang slik at det ikke fornyes. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kaida skrev (8 timer siden):

I følge nødnettlegen skulle moren legges inn på sykehus. Ambulansen har gått i mot denne avgjørelsen.

Kvinnene kontaktet helsevesenet igjen! De ringte fastlegen sin 1,5 time etter at ambulansen dro. Da fikk de beskjed om at de måtte kontakte legevakten. Det satt nok langt inne å ringe legevakten på nytt når ambulansen nettopp nektet å ta dem med.

Det er ganske vanvittig, uten at jeg får lest saken, av ambulansen å gå imot legens beskjed, dette bør få konsekvenser

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
17 hours ago, Kaida said:

Men hvorfor ba fastlegen dem om å ringe legevakten? Er fastlegen i dårligere stand til å vurdere om ambulanse er nødvendig enn legevakten er? Jeg har aldri opplevd å måtte kontakte legevakt når fastlege først er tilgjengelig for vurdering. 🤔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (5 minutter siden):

Men hvorfor ba fastlegen dem om å ringe legevakten? Er fastlegen i dårligere stand til å vurdere om ambulanse er nødvendig enn legevakten er? Jeg har aldri opplevd å måtte kontakte legevakt når fastlege først er tilgjengelig for vurdering. 🤔 

Fordi det var rett før stengetid iflg artikkelen.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fjugur skrev (31 minutter siden):

Fordi det var rett før stengetid iflg artikkelen.. 

Så fastlegen kunne ikke strekke seg i ti minutter for å potensielt redde liv… Det gikk jo bra…

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt hva jeg tenker om denne saken, men jeg har også selv erfart at ambulansen ikke alltid gjør som de skal. Jeg ringte 113 da jeg var hjemme hos en pasient for mange år siden som kaldsvettet og kastet opp. Jeg fant ikke puls eller blodtrykk og mistenkte hjertet. Når de kommer så tar de litt målinger og konkluderer med omgangssyken. Jeg ba de ta h*n med for en sjekk, noe de nektet. Jeg har høyere utdannelse enn de, så det virker ikke som om det alltid har noe å si. 

Jeg rapporterte til en kollega i vaktskiftet som igjen dro ut der og igjen ringte 113. Da ble h*n lagt inn. Pasienten døde dagen etterpå

Endret av Fame
  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for noe spekulasjon og avsporing.

Mvh. Leselusa, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...