Gå til innhold

Mor og datter døde av lungebetennelse etter at ambulansen lot dem være igjen alene

Gjest tinkaanonym

Anbefalte innlegg

Gjest tinkaanonym

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/APQ6XA/oduksjonsrapporten-er-klar-mor-og-datter-doede-av-lungebetennelse

Jeg opplever ofte å ikke bli tatt seriøst i helsevesent som kvinne. Nå sier jeg ikke at det gjelder alle kvinner, men jeg tror særlig de kvinnene som har lav sosial status er utsatt. Så jeg er ikke ikke overrasket over at dette har skjedd.  Slagordet "Verdens beste helsevesen" har blitt en vits og et hån mot oss som opplever det motsatte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er ganske vanskelig å konkludere med noe som helst her. Jeg har selv blitt feildiagnostisert på legevakt, opptil flere ganger. Ene gangen kunne det gått ordentlig galt. Trolig handlet mye om at jeg fra før hadde hatt mye psykisk. Men i dette tilfellet her så er det mye som skurrer. Hvorfor har de ikke ringt igjen? Hvorfor har ikke datteren ringt når moren døde? Er det kognitiv svikt inne i bildet? Er det dermed kommunale enheter som skulle vært inne i bildet for å hjelpe, som ikke har gjort det?

Og ikke minst, i de tilfeller ambulanseperonell finner at noen er syke, men ikke syk nok til å bli med ambulanse, hvem ivaretar da pasienten hvis de ikke klarer det selv?

• Liker 17
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er flere sider av en sak. Medier har en tendens til å komme med feil informasjon, og helsepersonell har ikke lov å kommentere på det. Ta det som står der med en klype salt, du.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaida

Jeg synes denne saken er så ille. Det stod i bla. TA i går at legen har gitt beskjed om at ambulansen skulle ta med seg moren, men så har de av uviss grunn latt være. Det stilles spørsmål om det kan ha vært på grunn av at det var fullt belegg på sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaida skrev (2 minutter siden):

Jeg synes denne saken er så ille. Det stod i bla. TA i går at legen har gitt beskjed om at ambulansen skulle ta med seg moren, men så har de av uviss grunn latt være. Det stilles spørsmål om det kan ha vært på grunn av at det var fullt belegg på sykehuset.

Ambulansen har ikke peiling på belegget på sykehuset

Mor og datter kan for eks ha nektet å bli med, man kan ikke tvinge noen

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tinkaanonym
Fame skrev (2 minutter siden):

Da hadde det vel ikke vært noe sak? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tinkaanonym
Kaida skrev (5 minutter siden):

Det er triste greier ja 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tinkaanonym skrev (Akkurat nå):

Da hadde det vel ikke vært noe sak? 

Det er da mye mediene ikke vet. De tok feil senest i dag om den bilulykken  ved Seljord 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tinkaanonym skrev (17 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/APQ6XA/oduksjonsrapporten-er-klar-mor-og-datter-doede-av-lungebetennelse

Jeg opplever ofte å ikke bli tatt seriøst i helsevesent som kvinne. Nå sier jeg ikke at det gjelder alle kvinner, men jeg tror særlig de kvinnene som har lav sosial status er utsatt. Så jeg er ikke ikke overrasket over at dette har skjedd.  Slagordet "Verdens beste helsevesen" har blitt en vits og et hån mot oss som opplever det motsatte

Det er ikke bare kvinner med lav sosial status som ikke blir tatt seriøst i norsk helsevesen. Det er et gjennomgående problem som rammer alle samfunnslag i det offentlige helsevesenet og grunnen til det er den dårlige kvaliteten som tilbys (ikke nødvendigvis overalt, men man er ikke sikret godt tilbud) .

Men ja, de med lav status er trolig mer utsatt fordi de har mindre ork/evner/ressurser å oppdage det som ikke er greit og kjempe for sine rettigheter.

Jeg har svært negativ personlig erfaring med norsk offentlig helsevesen og jeg er ganske langt unna lav status. Bare at jeg ''lagde styr'', skrev klager og fikk en saftig beklagelse og erstatning til slutt. Men jeg kan se for meg en kvinne med mindre ressurser, kapasitet og pågangsmot som bare finner seg i det og gir opp slik at sykehuset vinner på feil grunnlag. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tinkaanonym
Drizzt skrev (5 minutter siden):

Det er ikke bare kvinner med lav sosial status som ikke blir tatt seriøst i norsk helsevesen. Det er et gjennomgående problem som rammer alle samfunnslag i det offentlige helsevesenet og grunnen til det er den dårlige kvaliteten som tilbys (ikke nødvendigvis overalt, men man er ikke sikret godt tilbud) .

Men ja, de med lav status er trolig mer utsatt fordi de har mindre ork/evner/ressurser å oppdage det som ikke er greit og kjempe for sine rettigheter.

Jeg har svært negativ personlig erfaring med norsk offentlig helsevesen og jeg er ganske langt unna lav status. Bare at jeg ''lagde styr'', skrev klager og fikk en saftig beklagelse og erstatning til slutt. Men jeg kan se for meg en kvinne med mindre ressurser, kapasitet og pågangsmot som bare finner seg i det og gir opp slik at sykehuset vinner på feil grunnlag. 

Når jeg lager styr tror de at jeg er psykisk ustabil. Så jeg tror nok det har noe å si med sosial status... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tinkaanonym skrev (2 minutter siden):

Det skjer jo hele tiden at sykehuset unnlater å hjelpe dem som ikke er på sykehus

Hva mener du med det? Altså, et sykehus har spesifikke kriterier for hvem som trenger akutthjelp, de har ikke lov å avvise disse pasientene, da må de heller kutte i planlagte operasjoner og omplassere personell, slik vi så under pandemien. Sykehus har en øyeblikkelig-hjelp plikt, ingen blir avvist i en akutt medisinsk eller kirurgisk krise av ressurshensyn. I ytterste konsekvens vil de også hjelpe pasienter som ikke vil ha hjelp, hvis pasientens liv og helse står på spill der og da

Endret av Topsi
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tinkaanonym
Topsi skrev (Akkurat nå):

Hva mener du med det? Altså, et sykehus har spesifikke kriterier for hvem som trenger akutthjelp, de har kikke lov å avvise disse pasientene, da må de heller kutte i planlagte operasjoner og omplassere personell, slik vi så under pandemien. Sykehus har en øyeblikkelig-hjelp plikt, ingen blir avvist i en akutt medisinsk eller kirurgisk krise av ressurshensyn

Jeg har blitt det. De skriver bare i journalen at du ser frisk ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt det. De skriver bare i journalen at du ser frisk ut

At ting ikke fungerer i psykiatrien er jeg helt enig i, men står liv fysisk sett i fare f eks ved alvorlig lungebetennelse, så avviser ikke sykehus av kapasitetshensyn, de gjør ikke det. Jeg er både sykepleier og tidligere hadde omfattende psykiske problemer. Jeg har aldri blitt avvist i somatikken. Aldri

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tinkaanonym
Topsi skrev (4 minutter siden):

At ting ikke fungerer i psykiatrien er jeg helt enig i, men står liv fysisk sett i fare f eks ved alvorlig lungebetennelse, så avviser ikke sykehus av kapasitetshensyn, de gjør ikke det. Jeg er både sykepleier og tidligere hadde omfattende psykiske problemer. Jeg har aldri blitt avvist i somatikken. Aldri

Så bra for deg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra for deg 

Hele poenget mitt er, de har ikke lov å avvise alvorlig syke mennesker i somatikken. Hvorfor tror du at dette handler om at sykehuset har nektet å ta dem imot? Egne erfaringer er ikke nødvendigvis alltid overførbart til andre situasjoner. De eneste gangene somatiske sykehus kan avvise pasienter er ved mindre alvorlige tilstander der pasienten selv, samtykkekompetent, ikke ønsker hjelp

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaida
32 minutter siden, Fame said:

Jeg synes ikke det er så mye vits i at vi skal spekulere og finne på andre forklaringer. Det TA refererer til er hentet fra Sykehuset i Telemark sin egen granskning, vi må nesten kunne anta at de vet litt bedre enn oss hva som skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Topsi skrev (1 time siden):

Jeg synes det er ganske vanskelig å konkludere med noe som helst her. Jeg har selv blitt feildiagnostisert på legevakt, opptil flere ganger. Ene gangen kunne det gått ordentlig galt. Trolig handlet mye om at jeg fra før hadde hatt mye psykisk. Men i dette tilfellet her så er det mye som skurrer. Hvorfor har de ikke ringt igjen? Hvorfor har ikke datteren ringt når moren døde? Er det kognitiv svikt inne i bildet? Er det dermed kommunale enheter som skulle vært inne i bildet for å hjelpe, som ikke har gjort det?

Og ikke minst, i de tilfeller ambulanseperonell finner at noen er syke, men ikke syk nok til å bli med ambulanse, hvem ivaretar da pasienten hvis de ikke klarer det selv?

Hvis man er så syk med alvorlig lungebetennelse så kan jeg fort se for meg at datteren faktisk ikke hadde lagt merke til at moren var død. De lå vel på hvert sitt rom og var alvorlige syke. Da har man faktisk nok med å bare overleve selv, så det har nok ikke datteren tenkt på en gang - og ambulansen var der, hvor de sikkert fikk lovnader om at dette kom til å gå over, de må bare slappe av, sove, få i seg væske o.l…

Jeg husker når jeg ble alvorlig syk med kyssesyken. Jeg lå vel 24/7 i sengen min, måtte ha hjelp til å drikke. Jeg var helt skadeskutt med over 200 i crp, lå bare å sov og merket ikke at pappa kom og gikk. Skulle egentlig vært innlagt på sykehuset, men hadde en inkompetent fastlege som mente at det var helt normalt å bli så alvorlig syk 🙃.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tinkaanonym skrev (4 timer siden):

Når jeg lager styr tror de at jeg er psykisk ustabil. Så jeg tror nok det har noe å si med sosial status... 

Min erfaring er at de er livredde for å bli avslørt av høyere instans. Jeg skrev ''lager styr'' i '''' fordi jeg mener ikke direkte utbrudd, men å si ifra klart og tydelig og påpeke feilen de har begått uten å finne seg i billige bortforklaringer og at de ikke skjønner hva jeg snakker om.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaida skrev (5 timer siden):

Bare det at de av uviss grunn ikke har tatt henne med, skurrer noe voldsomt. Hvorfor er ikke den avgjørelsen og kommunikasjonen etatene i mellom dokumentert? 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (4 timer siden):

Det betyr ikke at ikke andre har blitt det. Jeg kan garantere at det skjer. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...