Gå til innhold

Hvorfor er det ikke flere kvinner som satser på en karriere som fembarns alenemor?

Rick

Anbefalte innlegg

5 hours ago, velociraptor said:

Litt festlig om du tror de fleste fembarns-aleneforsørgere på sosialstønad faktisk  følger opp barna på aktiviteter, lekser, emosjonelle behov, stiller på foreldremøter etc. Er vel mer vanlig at de er analfabeter eller bortimot det, bruker oppdragervold og lar dem gå for lut og kaldt vann.

Det hørtes utrolig fordomsfullt ut. Fristende å høre om du har noe seriøst grunnlag for dette men det har du selvfølgelig ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

anonymbruker45 skrev (6 timer siden):

Dette er bare fordommer,  så sant du ikke har en link som kan støtte opp om påstanden din.

Jeg er etnisk norsk, har 5 barn og høyere utdanning.

Da er vel du blant de siste 10 % da… 

Her er forøvrig en link fra statistisk sentralbyrå.

https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/artikler-og-publikasjoner/hvor-bor-de

Endret av velociraptor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonymbruker45
velociraptor skrev (7 minutter siden):

Da er vel du blant de siste 10 % da… 

Her er forøvrig en link fra statistisk sentralbyrå.

https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/artikler-og-publikasjoner/hvor-bor-de

Hva var det du egentlig ville jeg skulle se i denne 16 år gamle lange artikkelen?

Endret av anonymbruker45
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonymbruker45 skrev (2 minutter siden):

Hva var det du egentlig ville jeg skulle se i denne 16 år gamle lange artikkelen?

Du ba om kilde på at de fleste med fem barn eller mer ikke er etnisk norske. Hvis du ikke gidder å lese så er det jo dumt å etterspørre kilder… 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonymbruker45
velociraptor skrev (18 minutter siden):

Du ba om kilde på at de fleste med fem barn eller mer ikke er etnisk norske. Hvis du ikke gidder å lese så er det jo dumt å etterspørre kilder… 

Det hadde vært greit om du kom med litt oppdaterte tall da. Mye kan ha endret seg på 16 år. Det er forøvrig ikke noe i artikkelen som bekrefter fordelingen 90 % - 10 % for 5 barnsforeldre selv om innvandrere er overrepresentert blant lavinntektsfamilier.

Endret av anonymbruker45
lagt til avsnitt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brutex skrev (9 timer siden):

Finner ikke noe om analfabetisme, oppdragervold og la barna gå for lut og kaldt vann. Hva er poenget ditt?

Nei du må jo gjerne velge å tro at flertallet av ressurssvake (det står det faktisk i artikkelen) somaliske fembarnsmødre er høyt utdannede kvinner som følger opp barna på foreldemøter og skolen og kjører dem på trening og kamper, og jeg tror egentlig ikke noen klarer å følge opp fem barn alene på en god måte, det er ikke nok tid i døgnet, man har ikke nok hender og ører og øyne til det, selv ikke såkalte ressurssterke foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (På 7.5.2023 den 10.28):

Fordi kostnadene øker i takt med antall barn. Hjelper meg ikke en dritt å ha millioninntekt når jeg ikke sitter med noe overskudd. 

Det hjelper lite å tjene 1 million i året hvis utgiftene er 2 millioner i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (46 minutter siden):

Nei du må jo gjerne velge å tro at flertallet av ressurssvake (det står det faktisk i artikkelen) somaliske fembarnsmødre er høyt utdannede kvinner som følger opp barna på foreldemøter og skolen og kjører dem på trening og kamper, og jeg tror egentlig ikke noen klarer å følge opp fem barn alene på en god måte, det er ikke nok tid i døgnet, man har ikke nok hender og ører og øyne til det, selv ikke såkalte ressurssterke foreldre.

Hva du tror og hva som faktisk er reelt er to helt forskjellige ting.  Selvfølgelig kan man følge opp fem barn på en god nok måte med masse kjærlighet og omsorg, og følge de opp i forhold til fritidsaktiviteter, skole og foreldremøter. Naboen min er alene med 4 barn, og jeg ser at han stadig er på fotballkamper til de eldste barna som er tenåringer og jeg treffer han ofte i nærområdet sammen med de to yngste mens de er ute og leker eller går turer. Han er til og med i jobb. Man klarer veldig mye om man må, men det krever selvsagt en del tilpasninger og det er klart at ens eget liv blir satt litt på vent mens barna er små. Det er for eksempel ikke så enkelt å dyrke egne interesser eller date, når man er alene med flere barn. 

Også finnes det jo selvsagt de foreldrene som ikke følger opp barna godt nok, men det gjelder jo uavhenging om man har 1 barn eller 5 barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...