Rick Skrevet 6. mai 2023 #1 Skrevet 6. mai 2023 Hvorfor er det ikke flere kvinner som satser på en karriere som fembarns alenemor? Det er et inntektsgrep som er mer effektivt enn utdanning og arbeid: Bosett deg i hovedstaden, vær hjemme og fød mange barn. Med utgangspunkt i Oslo kommunes sosialsatser, som er landets høyeste, har Dagbladet presentert regnestykket som viser at denne gruppen sosialhjelpsmottakere må opp i stortingslønn før det skal lønne seg å jobbe. Dagbladet viser at en alenemor til fem mottar overføringer fra fellesskapet i størrelsesorden stortingslønn. Etter å ha listet opp og summert alle ytelsene en fembarnsmor mottar månedlig, oppsummerer avisen at inntekten til den enslige forsørgeren vil tilsvare langt over 50 000 kroner i måneden etter skatt. Dette tilsvarer en inntekt på ca 950.000 kroner brutto i året. I tillegg til inntekten på godt over 600.000 kroner i året etter skatt, vil en enslig forsørger i dette tilfelle ha rett på gratis eller sterkt redusert pris på barnehage/AKS og fritidsaktiviteter. Videre har Dagbladet fått opplyst fra Nav at det er vanlig å få ekstra støtte utover livsopphold. Dette kan være hvitevarer, innbo, tannlege, høytidstillegg osv. Med ekstra stønad og reduserte priser til barnehage/AKS må den enslige forsørgeren ha en millionlønn – det stortingsrepresentantene tjener – for å ha like høy inntekt etter skatt. https://www.dagbladet.no/nyheter/stortingslonn-pa-trygd/79172440?fbclid=IwAR36WdpyhBnc_WKxmtOg5m7TI2vpFtTqH2OTCHvtWGPDa9nEVDdWzTPnq6Q Samtidig ser vi at antall barnefødsler i Norge faller sterkt. 5
Rosakatt Skrevet 6. mai 2023 #4 Skrevet 6. mai 2023 Det kan jo være noen er der en periode om de har 5 barn, og et forhold tar slutt. Men det høres ut som mye styr å aktivt gå inn for å få 5 barn alene. Høres tungt ut for kroppen generelt å få 5 barn, men nå har jeg aldri gått gravid før, så vet ikke hvordan det er. 4 1
Blueberrysmoothie Skrevet 6. mai 2023 #5 Skrevet 6. mai 2023 Regn med utgiftene også du. Det er et liv i fattigdom og utmattelse, null livsutfoldelse og fritid 21 4
Øko Skrevet 6. mai 2023 #6 Skrevet 6. mai 2023 Fordi det er beintøft å være alenemor til 5 barn, samtidig som du har fulltidsjobb med ørtentusen søknader til nav 🤣 7
Gjest theTitanic Skrevet 6. mai 2023 #7 Skrevet 6. mai 2023 Det er vel neppe så lukrativt som det høres ut som. Er ikke sosialhjelp en midlertidig ytelse med lite forutsigbarhet? Nå vet ikke jeg stårt om slik stønad men utfra hva jeg leser så kan man ikke eie noe for å få sosialstønad. Alle egne midler må være brukt først. De skal da ha brukt opp alle de 80000 dagbladet mener de får for å unngå å eie noe. Stønaden er midlertidig. Dagbladet trekker ting ut av sammenheng. Dette faller på sin egen urimelighet og kan etter hva jeg forstår ikke være en situasjon å basere tilværelsen på særlig lenge.
Topsi Skrevet 6. mai 2023 #8 Skrevet 6. mai 2023 Men hvis noen får så mye penger for å være alene med 5 barn, får ikke da aleneforeldre i jobb opp til samme sum? Skal ikke sosialhjelpssatsene være et minimum, slik at f eks en helsefagarbeider med 450 000 i lønn og 5 unger får det resterende av kommunen? 5
Drizzt Skrevet 6. mai 2023 #9 Skrevet 6. mai 2023 Fordi døgnet har bare 24 timer også for alenemoren med 5 barn. 6
Neix4 Skrevet 6. mai 2023 #10 Skrevet 6. mai 2023 Jeg måtte nok hatt 2 mill i lønn og en partner til å hjelpe meg med alt arbeidet for å orke det så høres ut som en dårlig deal. 3
Apis Skrevet 7. mai 2023 #11 Skrevet 7. mai 2023 Lurer på hvor mange alenemødre det er i Norge som har 5 barn eller mer? 3
Jojo2 Skrevet 7. mai 2023 #12 Skrevet 7. mai 2023 Er sikkert ikke så veldig gøy når barna begynner å bli myndige og en etter en og man fortsatt er pliktig til å forsørge dem til endt videregående.
Gjest Albbas Skrevet 7. mai 2023 #13 Skrevet 7. mai 2023 Fordi kostnadene øker i takt med antall barn. Hjelper meg ikke en dritt å ha millioninntekt når jeg ikke sitter med noe overskudd.
Bergenseren_47 Skrevet 7. mai 2023 #14 Skrevet 7. mai 2023 Det der er en noe kortsiktig tankegang. Man ender opp som minstepensjonist. Dessuten må man gjøre et grep når barna passerer 18 og stønadene begynner å forsvinne. 7
herzeleid Skrevet 7. mai 2023 #15 Skrevet 7. mai 2023 Antagelig fordi disse ordningene ikke er like lukrative for alle og gjerne forutsetter en svært lite optimal livssituasjon eller at en må lyve for myndighetene og å gi opp andre muligheter. Det kan med andre ord fremstå svært attraktivt hvis du kommer fra et annet land, ikke har noen ettertraktet kompetanse eller egenskaper og i tillegg er "gift" med barnefar innen et system som ikke nødvendigvis er kjent for NAV. For andre vil nok den tilværelsen, og skammen rundt det, være så tung at en vanskelig kan se for seg å velge noe slikt. Med kunstig befruktning av enslige kan vi derimot kanskje se flere slike situasjoner.
Gab Skrevet 7. mai 2023 #16 Skrevet 7. mai 2023 Norge trenger barn (som kan stelle oss når vi blir gamle og betale for pensjonen vår). Vi trenger derfor barn og kvinner som vil føde barn. Jeg ser derfor ikke bort fra at mange fembarnsmødre tjener felleskapet bedre enn mange stortingspolitikere. 1
Gjest Refreng Skrevet 8. mai 2023 #17 Skrevet 8. mai 2023 Det er nok ikke så lukrativt og enkelt som det virker. Men selv om det skulle være det, så ser jeg ikke et umiddelbart problem med at folk belønnes for å få mange barn så lenge man ønsker at det skal fødes mange barn i Norge.
Bie-damen Skrevet 8. mai 2023 #18 Skrevet 8. mai 2023 Refreng skrev (4 minutter siden): Det er nok ikke så lukrativt og enkelt som det virker. Men selv om det skulle være det, så ser jeg ikke et umiddelbart problem med at folk belønnes for å få mange barn så lenge man ønsker at det skal fødes mange barn i Norge. Dette gjelder jo ikke etnisk norske barn. Så og si alle har somalisk eller annen afrikansk bakgrunn. 2 1
Brutex Skrevet 8. mai 2023 #19 Skrevet 8. mai 2023 25 minutter siden, Bie-damen said: Dette gjelder jo ikke etnisk norske barn. Så og si alle har somalisk eller annen afrikansk bakgrunn. Hvorfor gjelder ikke dette etnisk norske barn? Hvorfor gjelder dette i hovedsak somaliske barn? Sier reglene noe om nasjonalitet?
velociraptor Skrevet 8. mai 2023 #20 Skrevet 8. mai 2023 Fordi man bryr seg om barna sine og derfor ikke avler flere enn man har kapasitet til, samme om det lønner seg økonomisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå