AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #1 Skrevet 6. mai 2023 Noen som har blitt igangsatt grunnet overtid som vil dele hvordan det var? Anonymkode: 2b1a4...475
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #2 Skrevet 6. mai 2023 Jeg ble igangsatt etter termin, men ikke pga overtid så regner med det ikke har noe å si? Uansett jeg fikk et ballongkateter som ble tatt ut etter cirka 24 timer. Jeg hadde 2 cm når det ble satt inn og det utgjorde ingen forskjell. Fikk litt ubehagelige kraftige menssmerter noen timer etterpå og masse slimete greier som kom ut, men ingenting som skjedde. Så fikk jeg en modningspille. Ble fortalt at som førstegangsfødende måtte jeg regne med mye tid før fødselen kom i gang og det kunne ta maaange dager. Uansett etter pille nr 1 fikk jeg beskjed at føden var full og de måtte dessverre stanse videre behandling. Jeg ble grusomt lei meg, men kun en times tid etter begynte det å skje ting. Jordmoren forsto at jeg faktisk hadde rier. Så da hun undersøkte meg gikk vannet, eller tror egentlig hun tok vannet.. Det skjedde liksom akkurat da hun drev å presset på ting. Så da like etter kom riene kontinuerlig og jeg fikk kommet super raskt inn på føden. Det virket som jeg skulle få en stormfødsel men etter epiduralen så sto jeg lenge på 5 cm... Etter mmaaaange timer uten det skjedde noe fikk de fikset riedryppet så det begynte skje ting igjen. Gikk raskt til full åpning og ble stående sånn i flere timer før det ble hks. Er det noe spesielt du lurte på om igangsetting?😊 Anonymkode: e8ae5...482 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #3 Skrevet 6. mai 2023 Jeg startet rett på modningspiller og måtte ta alle 16. Fikk rier etter tre dager og hadde 4 cm da jeg fikk fødestue. Fikk epidural, for riene var helt jævlige. Etter kanskje 2 t var jeg på 8 cm, men så stoppet det. Etter ca 6 t uten noe særlig fremgang fikk jeg drypp. Enda mer vonde rier, epidural ble skrudd opp. Baby ble stresset, og drypp ble skrudd av. Men nå hadde det gått så lang tid at baby måtte ut. Jeg fikk beskjed om at nå hadde jeg ett forsøk før det ble haste-ks. Drypp ble skrudd på igjen, jeg ble 10 cm. Måtte presse så hardt jeg kunne, og baby ble tatt ut med sugekopp. Det føltes som 5 minutter, men jeg hadde presset i en time. Ungen var blå og slapp og hadde fostervann i lungene, men de fikk liv i hn❤️. Til tross for en dramatisk fødsel følte jeg meg veldig trygg. Flinke jordmødre og leger😊 Anonymkode: a51a7...081
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #4 Skrevet 6. mai 2023 Ble igangsatt med ballong en mandag grunnet lite liv. Dro til sykehuset morgenen et døgn som avtalt. Fikk modningstider jevnlig, husker ikke hvor mange. Hadde ikke rier før nærmere midnatt. Fødselen startet offisielt rundt fem om morgenen onsdag. Fikk da epidural - som jeg er så glad for. Stoppet opp rundt klokka 10, men ble helvetes fart en time senere, og så var hun ute på en halvtime. Alt gikk fint uten komplikasjoner! Anonymkode: 9302b...330
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #5 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ble igangsatt med ballong en mandag grunnet lite liv. Dro til sykehuset morgenen et døgn som avtalt. Fikk modningstider jevnlig, husker ikke hvor mange. Hadde ikke rier før nærmere midnatt. Fødselen startet offisielt rundt fem om morgenen onsdag. Fikk da epidural - som jeg er så glad for. Stoppet opp rundt klokka 10, men ble helvetes fart en time senere, og så var hun ute på en halvtime. Alt gikk fint uten komplikasjoner! Anonymkode: 9302b...330 Jeg var også over termin, men kun noen få dager. Anonymkode: 9302b...330
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #6 Skrevet 6. mai 2023 Ballong i ett døgn, dvs den falt ut før men de ville ikke sette meg i gang med tabletter fordi der var fullt på føden. Tabletter (modning) i to døgn. Tok vannet og fikk riestimulerende drypp dag 4. Uuthildelige rier, epidural på 5 cm. Gikk mange timer uten framdrift, endte med hks. Ungen var frisk og fin, jeg fikk komplikasjoner både under operasjon og i etterkant. Hvis jeg får flere barn håper jeg det starter naturlig. Anonymkode: 89ac7...115 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #7 Skrevet 6. mai 2023 Ble igangsatt 1 uke før termindatoen pga mistanke om preklampsi. De tok først vannet. Da det ikke skjedde noe fikk jeg drypp. Da starta det med en gang og fra første rie til han var ute tok det 1 og en halv time.. forferdelig, men heldigvis fort gjort 😆 Anonymkode: d2342...386
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #8 Skrevet 7. mai 2023 Igangsatt med ballong som falt ut etter noen timer. Begynte så på modningspiller, som jeg tok fra torsdag kveld til lørdag morgen uten effekt (med pause om natta). Ble da flyttet til føden for å begynne med riedrypp. Fikk det fra lørdag til søndag uten effekt. Her tok de også vannet. Endte med ks søndag ettermiddag, etter tre dager med forsøk på igangsetting. Anonymkode: 65294...196
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #9 Skrevet 7. mai 2023 Jeg ble satt i gang, fødte 3 dager over termin (bare). Ahus pusha veldig på for å sette i gang og virka som at de syntes det var veldig gøy.. det var definitivt ikke gøy for meg. Fikk ikke ballong osv., jeg fikk stikkpiller. Flere runder. Etter en del timer, så kom småriene. De var ok, smertemessig. Fikk rom å vente på. I mellomtiden hørte jeg på skrikende, fødende damer og lo litt av det. Jeg var andregangsfødende og det å føde er jo ikke SÅ vondt 😂..... Timene gikk, jeg ble sjekket nå og da. Kjedelige greier å bare ligge og vente. Jaja, ikke noe å gjøre noe med nå. Så begynte jeg å få skikkelige rier. Smertemessig mye verre enn med førstemann. Og de kom uten pause! 😫 Jeg tenkte at NÅ går det fort! De sjekket. 3 cm åpning. Fikk nesten sjokk... hæ? Sååå vondt allerede? Ble redd. Etter kort tid måtte jeg gå inn i dusjen på rommet og prøve varmt vann. Hjalp ingenting 😂 Jeg skrek og gråt og hadde SÅ vondt, så mye mer vondt enn første gang. Det var forferdelig. Jeg var så redd og hadde det så fælt, stod og ristet av smerte og stod oppreist og holdt meg fast i sengekanten og trippet opp og ned. Fysjamei, det var vondt... Etter noe som føltes som en uke, så hadde jeg endelig 4cm åpning og fikk trilles på føden. Jeg fikk heldigvis epidural, jeg som har sprøyteskrekk! 😂 Men smerten veide mer enn frykten for sprøyter. Epiduralen hjalp og jeg sovna faktisk. Var så sliten. Den siste tiden kjente jeg ingenting, men kroppen gjorde jobben noe skikkelig! Plutselig var det full åpning og jeg kunne presse. Eneste jeg kjente var jo at ungen skulle ut og det "der nede", var definitivt ikke bedøvd i vaginaen. Men det er det minst vonde med hele fødselen synes jeg. Så var bare glad for å slippe riene. Presset 2 ganger eller noe så var ungen ute. Revnet grad 2 som jeg pleier. I ettertid kjente jeg at kroppen hadde kjempet imot igangsetting, tror det var derfor det var så vondt. Kroppen var ikke klar. Første gang fødte jeg helt naturlig, det var bedre. Det var ca 16t i fødsel. Anonymkode: 4b463...74c 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #10 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg startet rett på modningspiller og måtte ta alle 16. Fikk rier etter tre dager og hadde 4 cm da jeg fikk fødestue. Fikk epidural, for riene var helt jævlige. Etter kanskje 2 t var jeg på 8 cm, men så stoppet det. Etter ca 6 t uten noe særlig fremgang fikk jeg drypp. Enda mer vonde rier, epidural ble skrudd opp. Baby ble stresset, og drypp ble skrudd av. Men nå hadde det gått så lang tid at baby måtte ut. Jeg fikk beskjed om at nå hadde jeg ett forsøk før det ble haste-ks. Drypp ble skrudd på igjen, jeg ble 10 cm. Måtte presse så hardt jeg kunne, og baby ble tatt ut med sugekopp. Det føltes som 5 minutter, men jeg hadde presset i en time. Ungen var blå og slapp og hadde fostervann i lungene, men de fikk liv i hn❤️. Til tross for en dramatisk fødsel følte jeg meg veldig trygg. Flinke jordmødre og leger😊 Anonymkode: a51a7...081 Helt vanlig at ungen er blå, uavhengig forløp, det er når de er hvite det er bekymringsfullt. Anonymkode: d6a95...1b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå