Gå til innhold

Hvor mye dl vann for 500g ris?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye dl vann trengs det for 500g ris?

Anonymkode: f27ef...0ee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

500 gram altså en halv kilo ris? Det var ikke lite...

Du bør måle det opp i dl, og så dobler du antall dl vann ifht ris. 1 dl ris = 2 dl vann osv.

Anonymkode: e64b6...1c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vannet skal stå et fingerledd høyere enn risen. Kok opp- sett ned til laveste du kan og putt lokk på. Når vannet er borte er risen perfekt kokt. 

Anonymkode: c939e...9cb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Formelen er:

Ris Én del + vann samme del pluss en halv del 

Så 5dl ris = 5dl+2,5dl vann altså 7,5dl vann 

Settes på høy varme under lokk til det koker og kokevannet begynner å boble oppover i kjelen (ca tre minutter på min komfyr) , deretter skru ned varmen til 2 og la stå under lokk i 16 minutter. Deretter trekke vekk fra platen og la stå under lokk i fem minutter. Deretter røre lett/vende på risen i kjelen med en sleiv eller skje for å få luftig ris. Så klar for servering :)

Anonymkode: 782d3...411

Skrevet

Kjøp en riskoker. Absolutt en god investering om du er glad i ris. Helt perfekt og luftig ris hver gang 👍 

AnonymBruker
Skrevet

Står på pakken.

Anonymkode: e8bd3...027

Skrevet

Jeg koker alltid ris i alt for mye vann. Fordi ris inneholder en del arsenikk - dessverre. Egentlig skal man koke risen halvveis, og skylle ut vannet og koke opp igjen med nytt vann for å bli kvitt 80% av arsenikken, men ikke alltid jeg orker.. Så koker det i alt for mye vann, som jeg heller av. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

500 gram altså en halv kilo ris? Det var ikke lite...

Du bør måle det opp i dl, og så dobler du antall dl vann ifht ris. 1 dl ris = 2 dl vann osv.

Feil. Du skal bruke 1 del ris og 1,5 deler vann. Hvis ikke vil risen bli vassen.

Anonymkode: 541fd...fd5

AnonymBruker
Skrevet

En del ris, ro deler vann. Kok opp og sett ned varmen på 1 og la stå. Det er sånn svigerdatter fra Filipinene gjør det.

Anonymkode: d9ea0...8dd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Feil. Du skal bruke 1 del ris og 1,5 deler vann. Hvis ikke vil risen bli vassen.

Anonymkode: 541fd...fd5

Nei. Ikke feil iflg kjente matsider som Matprat.

Oppskriften jeg ga var det dobbelte i antall dl vann som man har av ris.

Iflg denne siden hos Matprat er det riktig. De opplyser ved 4 dl ris skal du bruke 8 dl vann. Altså akkurat dl-forholdet jeg skrev.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...