AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #1 Skrevet 6. mai 2023 Noen som har byttet bunad her? Fikk en til konfirmasjonen min som er sydd av min bestemor mens hun enda hadde helse til det. Den ble altså sydd mens jeg enda var liten. Dette gjør at jeg aldri fikk bestemme farge selv. I voksen alder ser jeg at fargen som ble bestemt ikke kler meg, mens samme bunad i en annen farge ville vært mye penere. Har dere erfaring med å bytte og hva sa familien? Er jo både det at bestemor har sydd og at det er gaven fra foreldrene mine… (Bunaden hører for øvrig til mitt hjemsted og er riktig bunad, men med flere fargevalg) Anonymkode: bb677...39d
Daisy-love Skrevet 6. mai 2023 #2 Skrevet 6. mai 2023 Hvordan og på hvilken måte har du tenkt og bytte den bunaden? Er jo ikke bare å ta den med til Husfliden og få den byttet når den er sydd til deg, av din bestemor. Tenker du internt i familien, eller annet? 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #3 Skrevet 6. mai 2023 Litt uklart, men tenker eventuelt å selge den og kjøpe ny i annen farge Anonymkode: bb677...39d
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #4 Skrevet 6. mai 2023 Daisy-love skrev (Akkurat nå): Hvordan og på hvilken måte har du tenkt og bytte den bunaden? Er jo ikke bare å ta den med til Husfliden og få den byttet når den er sydd til deg, av din bestemor. Tenker du internt i familien, eller annet? Litt avhengig av hvilken bunad det er, så er det mulig å bytte f.eks. vest. Min bunad har flere valgevalg på både vest og stakk, løsner man vesten fra stakken så kan man beholde stakk med broderier, men annen farge på vesten. Bytt du TS, det viktigste er at du føler deg vel i den. Anonymkode: 56fec...fed 3
Daisy-love Skrevet 6. mai 2023 #5 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Litt uklart, men tenker eventuelt å selge den og kjøpe ny i annen farge Anonymkode: bb677...39d Det hadde blitt rabalder i min familie om jeg gjorde det 😬🫣 Min er også sydd av en i familien. Vi hadde også at første jenteoldebarn fikk arve bunaden etter den som sydde bunadene til oss andre. Det har kommet et jenteoldebarn til etterpå nå, og det hadde nok heller vært ønskelig at hun fikk min, enn at jeg solgte min. Jeg skjønner det med fargen, men det er jo mye historie i den, og ikke sikkert du får samme pris for den som den du vil kjøpe som ny, særlig om du ikke har andre som kan brodere den. 3
Daisy-love Skrevet 6. mai 2023 #6 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Litt avhengig av hvilken bunad det er, så er det mulig å bytte f.eks. vest. Min bunad har flere valgevalg på både vest og stakk, løsner man vesten fra stakken så kan man beholde stakk med broderier, men annen farge på vesten. Bytt du TS, det viktigste er at du føler deg vel i den. Anonymkode: 56fec...fed F.eks Rogaland og Vest-Agder-bunad er det sånn, og det er jeg helt enig i at er mulig, og vil nok gjøre færre sure enn om en selger det bestemor har brodert.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #7 Skrevet 6. mai 2023 Det spørs jo litt på hvilken bunad det er. Og hvilken pris du kan få for den i forhold til å måtte kjøpe ny i ønsket farge. Er den du har i en mindre ”populær” farge. Altså færre som har valgt den? Du må nok regne med at en ny bunad blir en del dyrere enn den, du evt skal selge, som er brukt. Jeg hadde ikke klart å kvitte meg med en bunad som hadde vært sydd av en av mine bestemødre. Hadde hatt altfor stor affeksjonsverdi for meg. I tillegg til at det er gave fra dine foreldre. Men, det er nå meg da. Tror nok mine foreldre hadde reagert om jeg hadde solgt. Hadde nok blitt skuffet, da min er gave fra dem, og min mor har sydd. Du kjenner din familie best. Du kan jo ta det opp med dem og lodde stemningen. Til syvende og sist er det din bunad, og du som bestemmer. Anonymkode: 28709...2cd 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #8 Skrevet 6. mai 2023 Jeg ville spart opp til en ny/brukt bunad i den andre fargen. Det er stor sannsynlighet for at du vil sette stor pris på den du har senere. Anonymkode: d4f95...751 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #9 Skrevet 6. mai 2023 Hmm, ja.. vanskelig det der. Er Nordland så vanskelig å bytte deler av den. Har allerede lufta for familien at jeg liker den andre fargen best, de var uenig. Anonymkode: bb677...39d
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #10 Skrevet 6. mai 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hmm, ja.. vanskelig det der. Er Nordland så vanskelig å bytte deler av den. Har allerede lufta for familien at jeg liker den andre fargen best, de var uenig. Anonymkode: bb677...39d Men på nordlandsbunaden er jo sjalet (og skjorta) nærmest ansiktet og der er grunnfargene like, så derfor er det litt rart at du skal kle den ene fargen, men ikke den andre. Jeg ville aldri byttet noe min kjære bestemor hadde brukt tid og kjærlighet på å sy til meg, tror du ikke du kommer til å angre? Anonymkode: 104fe...4bf 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå