AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #1 Skrevet 6. mai 2023 Jeg har en dyp kjærlighetssorg 6 måneder etter bruddet, og finner ikke glede i noe. Livet er mørkt og uten mening. Kan en psykolog hjelpe meg? Noen med erfaring? Anonymkode: 35d89...b5c
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #2 Skrevet 6. mai 2023 En psykolog kan gi deg verktøy for å bearbeide sorgen på en sunnere måte og verktøy for å akseptere bruddet, finne mening og glede igjen og komme deg videre Anonymkode: 375f0...693 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #3 Skrevet 6. mai 2023 Takk, trur jeg trenger det. ts Anonymkode: 35d89...b5c
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #4 Skrevet 6. mai 2023 Når alt kommer til alt, hvem er det som egentlig løser problemet til slutt? Enten det, eller leve i en diagnose. Anonymkode: 6fa53...6fd
Helene1982 Skrevet 6. mai 2023 #5 Skrevet 6. mai 2023 Det er alltid en styrke i å be om hjelp, og jeg synes det er en god idé. Sorg er i utgangspunktet ikke en psykisk lidelse, men det kan høres ut som du har låst deg i et mørke. 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #6 Skrevet 6. mai 2023 Helene1982 skrev (1 time siden): Det er alltid en styrke i å be om hjelp, og jeg synes det er en god idé. Sorg er i utgangspunktet ikke en psykisk lidelse, men det kan høres ut som du har låst deg i et mørke. Man trenger ikke ha psykiske lidelser for å gå til psykolog. Til og med mange suksessfulle uten problemer går til psykolog for å få hjelp til å forebygge problemer Anonymkode: 375f0...693 4
Helene1982 Skrevet 6. mai 2023 #7 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man trenger ikke ha psykiske lidelser for å gå til psykolog. Til og med mange suksessfulle uten problemer går til psykolog for å få hjelp til å forebygge problemer Anonymkode: 375f0...693 Jeg er enig med deg og støtter alltid at så mange som mulig bør fokusere på sin mentale helse. Jeg støtter 100% at ts går til psykolog. Jeg har gått masse til psykolog selv. Jeg er likevel bekymret for at vi som samfunn har blitt dårligere på å takle normale følelser. Det betyr ikke at ikke alle som trenger hjelp bør be om det og få det, men generelt mener jeg at vi bør bli flinkere på å akseptere at vonde følelserer en del av livet. 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #8 Skrevet 6. mai 2023 Helene1982 skrev (10 minutter siden): Jeg er enig med deg og støtter alltid at så mange som mulig bør fokusere på sin mentale helse. Jeg støtter 100% at ts går til psykolog. Jeg har gått masse til psykolog selv. Jeg er likevel bekymret for at vi som samfunn har blitt dårligere på å takle normale følelser. Det betyr ikke at ikke alle som trenger hjelp bør be om det og få det, men generelt mener jeg at vi bør bli flinkere på å akseptere at vonde følelserer en del av livet. Kan man egentlig si at vi som samfunn har blitt dårligere på å takle følelser? De generasjonene foran oss som ikke har hatt fokus på mental helse og psykolog og håndtert følelser på å stenge ned alle følelser, er det egentlig å "takle det bedre"? Nei... Jeg mener at det ikke er sånn at man håndterte følelser bedre før i tiden. Ex-soldater og barn som vokste opp med vold og disiplin i hjemmet som fikk PTSD snakket kanskje aldri om problemene sine, men å bli alkoholikere og bringe volden videre til neste generasjon er ikke en god måte å håndtere følelsene på akuratt. Heller ikke "mindre" ting som utroskap og kjærlighetssorg, for hvor sunt er det å fortrenge sorgen helt og bli et stenhjerte resten av livet uten evne til å elske noen med hjertet igjen men holder sammen kun av det praktiske? Er utelukkende positivt at det er mer fokus på hvordan håndtere følelser og å gå til psykolog som har utdannelse i dette og kunnskap om følelser og mønstre vi ikke engang selv er klar over. Hvordan vi kan bearbeide følelser istedet for å fortrenge dem og stenge ned er kjempe viktig, både for en selv og for hvordan kommende generasjoner blir oppdratt med emosjonelt tilgjengelige foreldre og ikke av den gamle klassen som såvidt klarer å connecte med barnet sitt på et emosjonelt plan og bringer generasjonstraumene videre Anonymkode: 375f0...693 2 1
Conall Skrevet 6. mai 2023 #9 Skrevet 6. mai 2023 Skjønner ikke helt hvordan en psykolog kan gjøre jobben. Sorgen er noe du må føle på, og det er en grunn til at den er der. Du kjenner den jo fordi du sakte helbredes fra det
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #10 Skrevet 6. mai 2023 Conall skrev (1 minutt siden): Skjønner ikke helt hvordan en psykolog kan gjøre jobben. Sorgen er noe du må føle på, og det er en grunn til at den er der. Du kjenner den jo fordi du sakte helbredes fra det Da kan du ikke noe om psykologers arbeid. Kjærlighetssorg man ikke kommer gjennom er en helt vanlig grunn til å oppsøke psykolog. Anonymkode: 375f0...693 1 2
Helene1982 Skrevet 6. mai 2023 #11 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan man egentlig si at vi som samfunn har blitt dårligere på å takle følelser? De generasjonene foran oss som ikke har hatt fokus på mental helse og psykolog og håndtert følelser på å stenge ned alle følelser, er det egentlig å "takle det bedre"? Nei... Jeg mener at det ikke er sånn at man håndterte følelser bedre før i tiden. Ex-soldater og barn som vokste opp med vold og disiplin i hjemmet som fikk PTSD snakket kanskje aldri om problemene sine, men å bli alkoholikere og bringe volden videre til neste generasjon er ikke en god måte å håndtere følelsene på akuratt. Heller ikke "mindre" ting som utroskap og kjærlighetssorg, for hvor sunt er det å fortrenge sorgen helt og bli et stenhjerte resten av livet uten evne til å elske noen med hjertet igjen men holder sammen kun av det praktiske? Er utelukkende positivt at det er mer fokus på hvordan håndtere følelser og å gå til psykolog som har utdannelse i dette og kunnskap om følelser og mønstre vi ikke engang selv er klar over. Hvordan vi kan bearbeide følelser istedet for å fortrenge dem og stenge ned er kjempe viktig, både for en selv og for hvordan kommende generasjoner blir oppdratt med emosjonelt tilgjengelige foreldre og ikke av den gamle klassen som såvidt klarer å connecte med barnet sitt på et emosjonelt plan og bringer generasjonstraumene videre Anonymkode: 375f0...693 Jeg mener ikke at det trenger å være enten eller. jeg er helt enig med deg i at å si at man har "nerver" når man har en alvorlig angstlidelse og holde fasade og følelsene inne, ikke er bra i det hele tatt, men jeg mener også at det har blitt dagligtale å si: jeg får så angst av… eller jeg blir deprimert av … når det handler om helt vanlige ting. det å få en diagnose hjelper ingen om de ikke også får en behandlingsplan.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #12 Skrevet 6. mai 2023 Ts her Jeg har kanskje ingen psykisk diagnose, men når jeg dag etter dag står opp med et mørke og en meningsløshet er det vel noe galt. Og når jeg sitter å gråter bare over tanken på eksen. Savnet er så stort at jeg nesten ikke ønsker å leve uten han. Finner ikke mening i det akkurat nå. Mulig disse følelsene er normale, men jeg forstår bare ikke hvordan jeg dkal komme meg videre. Anonymkode: 35d89...b5c 2
Helene1982 Skrevet 6. mai 2023 #13 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ts her Jeg har kanskje ingen psykisk diagnose, men når jeg dag etter dag står opp med et mørke og en meningsløshet er det vel noe galt. Og når jeg sitter å gråter bare over tanken på eksen. Savnet er så stort at jeg nesten ikke ønsker å leve uten han. Finner ikke mening i det akkurat nå. Mulig disse følelsene er normale, men jeg forstår bare ikke hvordan jeg dkal komme meg videre. Anonymkode: 35d89...b5c Søk hjelp. Jeg mener påingen måte å minimere din sorg. Sorg rammes ikke likt, og noen ganger trenger man hjelp, og de som er gode på å be om hjelp, klerer seg som regel bedre enn de som skal klare alt selv ❤️
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #14 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har en dyp kjærlighetssorg 6 måneder etter bruddet, og finner ikke glede i noe. Livet er mørkt og uten mening. Kan en psykolog hjelpe meg? Noen med erfaring? Anonymkode: 35d89...b5c Ja. De sier: sim-sala-bim og så forsvinner kjærlighetssorgen. Anonymkode: 2e5d5...705
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #15 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja. De sier: sim-sala-bim og så forsvinner kjærlighetssorgen. Anonymkode: 2e5d5...705 Gi deg da Anonymkode: 6c435...0a4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #16 Skrevet 6. mai 2023 Ja, det kan de, og noen reklamerer med det: https://psykologvirke.no/terapi-oslo/terapi-mot-kjaerlighetssorg/ Anonymkode: 6c435...0a4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #17 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ts her Jeg har kanskje ingen psykisk diagnose, men når jeg dag etter dag står opp med et mørke og en meningsløshet er det vel noe galt. Og når jeg sitter å gråter bare over tanken på eksen. Savnet er så stort at jeg nesten ikke ønsker å leve uten han. Finner ikke mening i det akkurat nå. Mulig disse følelsene er normale, men jeg forstår bare ikke hvordan jeg dkal komme meg videre. Anonymkode: 35d89...b5c Slutt å dyrk sorgen så er du halveis der. Anonymkode: e5be7...ce8
Helene1982 Skrevet 6. mai 2023 #18 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja. De sier: sim-sala-bim og så forsvinner kjærlighetssorgen. Anonymkode: 2e5d5...705 det kan du forvente av et troll eller en tryllekunstner. det du kan forvente av en psykolog er at du får en samtalepartner som hjelper deg å gå gjennom tankene dine. sammen kan dere finne årsaker til at du sliter med å komme over sorgen og vet å vite årsaken er du nærmere svaret på hvordan du kan gå videre. En god psykolog kan også hjelpe deg med enkle verktøy for å ta hverdagen tilbake. Sammen kan dere finne måter som gjør at du kanskje ikke får til alt med en gang, men ved å sette små mål, kan bevege deg mot å bli frisk. Det kan være så enkelt som: sliter med å dusje: kan du vaske deg med en klut. Sliter med å jogge, ken du gå en runde rundt kvartalet.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #19 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Slutt å dyrk sorgen så er du halveis der. Anonymkode: e5be7...ce8 Og hva mener du med å dyrke sorgen? Jeg har prøvd å ikke tenke på det, date andre osv. Men det går jo ikke.. ts Anonymkode: 35d89...b5c
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #20 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her Jeg har kanskje ingen psykisk diagnose, men når jeg dag etter dag står opp med et mørke og en meningsløshet er det vel noe galt. Og når jeg sitter å gråter bare over tanken på eksen. Savnet er så stort at jeg nesten ikke ønsker å leve uten han. Finner ikke mening i det akkurat nå. Mulig disse følelsene er normale, men jeg forstår bare ikke hvordan jeg dkal komme meg videre. Anonymkode: 35d89...b5c Få time hos psykolog. Få en å prate med, og som kan hjelpe deg med å få det bedre. For selvfølgelig kan man kontakte en psykolog når man ser så mørkt på livet, det er derfor de er der. Lykke til. Anonymkode: d4b89...2ec 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå