Gå til innhold

Stor, hard kul i brystet - noen vits i å få det sjekket ut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ung (29 år) og oppdaget kulen i brystet for ca 2 måneder siden. Den er synlig når jeg løfter armen, da den lager et søkk ved siden av kulen. Er kun på det ene brystet, på oversiden av brystvorten. Ingen spesielle merkbare forandringer på 2 måneder. Den har ikke blitt mindre på grunn av hormonforandringer. Den er hard og sitter fast i brystet på en måte. Kan ikke flyttes på og kjennes ikke ut som en rund flyttbar kul som lymfekjertler. 

Jeg vet at det ikke er kreft, siden jeg er for ung. Har heller ikke noen i familien og nær slekt som har hatt kreft som jeg vet om. Er det da noen vits i å dra til legen? Fastlegen er veldig opptatt og blir nesten irritert når man kommer dit uten å være døende. 

Anonymkode: 427c6...310

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke for ung for kreft.. Sjekk det ut 

Anonymkode: 032a8...844

• Liker 35
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med lege på mandag. Kuler skal og må sjekkes. Kreft bryr seg ikke om alder.

Anonymkode: 5d9f7...c92

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er ung (29 år) og oppdaget kulen i brystet for ca 2 måneder siden. Den er synlig når jeg løfter armen, da den lager et søkk ved siden av kulen. Er kun på det ene brystet, på oversiden av brystvorten. Ingen spesielle merkbare forandringer på 2 måneder. Den har ikke blitt mindre på grunn av hormonforandringer. Den er hard og sitter fast i brystet på en måte. Kan ikke flyttes på og kjennes ikke ut som en rund flyttbar kul som lymfekjertler. 

Jeg vet at det ikke er kreft, siden jeg er for ung. Har heller ikke noen i familien og nær slekt som har hatt kreft som jeg vet om. Er det da noen vits i å dra til legen? Fastlegen er veldig opptatt og blir nesten irritert når man kommer dit uten å være døende. 

Neida, bare la den være du. Dør du så dør du vettu, ikke noe vits i å sjekke opp i sånt.

Anonymkode: c84bc...4a3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan du har klart å drøye 2 mnd og fått sove.

Anonymkode: a6375...659

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Kul som er hard og sitter fast i brystet, søkk, ja selvfølgelig skal du gå til legen med dette. Bestill deg en time til mandag.

Du kan ikke la være å sjekke fordi du er redd legen skal bli irritert. Du er viktig, din helse er viktig.

Anonymkode: 95dfe...7fc

• Liker 17
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan man få kreft i ung alder.. er det mulig å være så uvitende? Sjekk det du.

Anonymkode: 5145b...816

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må få hastetime hos legen. Ring og forklar at du har gått med dette i to mnd før du skjønte alvoret.

Uansett om den er godartet eller noe verre så må du få det sjekket umiddelbart. Krysser fingre for deg.

Anonymkode: 5d320...33e

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ring legen mandag og gå og sjekk deg.

Det er ikke noe spørsmål engang. Kanskje er det noe helt ufarlig, men er det ikke det så har du veldig mye bedre sjanser om skumle ting oppdages tidlig.

En hard kul som sitter fast er det ekstra grunn til å få sjekket kjapt. Når du også har fått et søkk i brystet - enda et tegn på at dette bør sjekkes snarest. At du kun finner kulen i det ene brystet er enda et tegn på at dette bør tas biopsi av så fort som mulig.

Anonymkode: 70038...844

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvordan du har klart å drøye 2 mnd og fått sove.

Anonymkode: a6375...659

Fordi det står på nettet at man bør vente et par menstruasjoner for å se om den endrer seg med hormonene. Kreft er det siste jeg tror det er. For jeg har som sagt ingen i nær familie som har hatt kreft. Jeg er også langt under 50 år. 

"Vi ser at spesielt unge kvinner kan være veldig bekymret. Jeg tror det er viktig for dem å vite at med mindre de har slektninger med brystkreft, er det liten sannsynlighet for at de får brystkreft i ung alder. Unge kvinner som merker forandringer i brystene kan godt vente én eller to menstruasjonssykluser før de oppsøker lege." https://forskning.no/forebyggende-helse-hud-kjonn-og-samfunn/kul-i-brystet-er-ikke-det-eneste-symptomet-pa-brystkreft/382805

"Brystkreft rammer først og fremst kvinner over 50 år. Kun 4.3 % av nye tilfeller inntraff hos kvinner under 40 år i årene 2014–2019." https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/brystkreft-handlingsprogram/epidemiologi/forekomst-av-brystkreft#:~:text=Brystkreft rammer først og fremst,i alderen 25–49 år.

Noen som har hatt kuler og det har vært noe annet, hva var det og hadde du andre symptomer eller bare kul? 

-TS

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må få hastetime hos legen. Ring og forklar at du har gått med dette i to mnd før du skjønte alvoret.

Uansett om den er godartet eller noe verre så må du få det sjekket umiddelbart. Krysser fingre for deg.

Anonymkode: 5d320...33e

Åja - veldig godt poeng. Siterer for å fremheve.

Ring legekontoret og beskriv kulen, og si at du har hatt den i 2 mnd. Du vil få en hastetime på det grunnlaget.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ring legen mandag og gå og sjekk deg.

Det er ikke noe spørsmål engang. Kanskje er det noe helt ufarlig, men er det ikke det så har du veldig mye bedre sjanser om skumle ting oppdages tidlig.

En hard kul som sitter fast er det ekstra grunn til å få sjekket kjapt. Når du også har fått et søkk i brystet - enda et tegn på at dette bør sjekkes snarest. At du kun finner kulen i det ene brystet er enda et tegn på at dette bør tas biopsi av så fort som mulig.

Når du sier det slik så. Virker som at jeg kanskje underreagerer litt 🙈 Sjansen for at det er noe farlig er jo minimal. Men får sende melding til fastlegen på mandag å høre om det er noe vits i å sjekke det ut eller om jeg skal avvente. 

-TS

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi det står på nettet at man bør vente et par menstruasjoner for å se om den endrer seg med hormonene. Kreft er det siste jeg tror det er. For jeg har som sagt ingen i nær familie som har hatt kreft. Jeg er også langt under 50 år. 

"Vi ser at spesielt unge kvinner kan være veldig bekymret. Jeg tror det er viktig for dem å vite at med mindre de har slektninger med brystkreft, er det liten sannsynlighet for at de får brystkreft i ung alder. Unge kvinner som merker forandringer i brystene kan godt vente én eller to menstruasjonssykluser før de oppsøker lege." https://forskning.no/forebyggende-helse-hud-kjonn-og-samfunn/kul-i-brystet-er-ikke-det-eneste-symptomet-pa-brystkreft/382805

"Brystkreft rammer først og fremst kvinner over 50 år. Kun 4.3 % av nye tilfeller inntraff hos kvinner under 40 år i årene 2014–2019." https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/brystkreft-handlingsprogram/epidemiologi/forekomst-av-brystkreft#:~:text=Brystkreft rammer først og fremst,i alderen 25–49 år.

Noen som har hatt kuler og det har vært noe annet, hva var det og hadde du andre symptomer eller bare kul? 

-TS

Du kan ikke ta helseavgjørelser på statistikk - du må se på symptomer.

Noen vil alltid bli rammet i yngre alder enn mest vanlig.

https://www.nettavisen.no/3-tegn-pa-et-kulen-i-brystet-er-ondartet-eller-ikke/s/12-95-3423189476

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Sjansen for å få brystkreft øker med alder, det er helt riktig. Men du kan ikke bare se på alder og si at dette må være ufarlig. Du må se på symptomene du har: hard kul, sitter fast, endring i hud. Det er tre tegn som forteller deg (og oss) at du må undersøkes.

Anonymkode: 95dfe...7fc

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når du sier det slik så. Virker som at jeg kanskje underreagerer litt 🙈 Sjansen for at det er noe farlig er jo minimal. Men får sende melding til fastlegen på mandag å høre om det er noe vits i å sjekke det ut eller om jeg skal avvente. 

-TS

Slutt å vær så defensiv.

Det er din helse, og potensielt ditt liv det står om.

Du har symptomer som bør sjekkes. Snarest.

Be om en hastetime.

Ikke la det være opp til en tilfeldig helsesekretær som kanskje ikke får med seg alt om du kommer inn til legen eller ikke.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Du er ikke for ung for kreft dessverre, og dette er veldig røde flagg.

Du må bestille hastetime på mandag.

Kjenner tre stykk på din alder som nå har brystkreft. Den ene overlever garantert ikke sannsynligvis, den andre har forhåpentligvis bedre prognoser. 
Den tredje ble kreftfri, men er delvis ufør grunnet post cancer fatigue/etterskader av cellegift. 

Og ja, den fjerde glemte jeg - brystkreft som 25åring. 

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

-TS

Du må bestille time og be om henvisning til mammografi. Alle kuler i brystet skal undersøkes, uansett alder.  Er selv en av de som har vært for ung, fått barn i rett tid, har ammet, brukt prevensjon, ikke har noe genetisk, og ingenting arvelig, men som likevel fikk brystkreft. 

Bedre å få det avkreftet enn å tenke at det ikke er noe.

Anonymkode: b79ea...19d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Og får du ikke hastetime - selv om det er totalt usannsynlig med dine symptom - så vær så snill å skaff deg time privat så snart som mulig. ❤️

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dra til legen så fort som mulig. Hvis det er mistanke om noe blir du henvist fort til videre sjekk.

Ikke noe og vente med dette.

Anonymkode: 6205c...b3f

• Liker 4
Skrevet

Det er ingen vits i å utsette ett legebesøk. Kulen er der uavhengig av syklus og det er ett søkk der. Er du heldig er det en kul de kan tømme for væske, er du uheldig er det noe verre. Sjekk det ut nå.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...