AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #1 Skrevet 6. mai 2023 Jeg hadde time med fastlegen, og fikk da beskjed om at alle gravide får tilbud om tidlig ultralyd i uke 11-13 nå. Trodde det gjaldt de over 35. For vår del passer det litt senere enn uke 13, kanskje uke 14. Er det et problem? Bør man komme seg så tidlig som mulig på denne ultralyden? Kan man velge å ta den første ultralyden privat dersom det passer bedre? Anonymkode: 9c7f5...a4f
RockyRose Skrevet 6. mai 2023 #2 Skrevet 6. mai 2023 (endret) Dei gjev offentleg tidleg UL tidleg for å sjå kor langt du er kome i graviditeten, kor mange foster det er, om det er avvik osv. Grunnen til at det er tidlegast mogleg er jo mtp t.d. abort. Sjølvsagt kan du gjere det privat, men må då betale sjølv. Endret 6. mai 2023 av RockyRose
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #3 Skrevet 6. mai 2023 Litt av vitsen med tidlig ultralyd er å avdekke avvik som ikke vises på senere ultralyd. Er en ting om du ikke rekker å få time før uke 14, men jeg ville absolutt satset på å ta den i uke 12-ish som er det som er normalen. Anonymkode: a3859...5e2 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #4 Skrevet 6. mai 2023 Jeg fikk ikke tidlig UL før i uke 14 og jeg er i tillegg over 35. Så det går nok fint. Anonymkode: dfef5...f03
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #5 Skrevet 6. mai 2023 Fra januar 2023 får alle gravide tilbud om tidlig ultralyd. Så det legen din sier er riktig. Hvorfor vil du heller hå privat? Da må du jo betale for akkurat det samme. Anonymkode: 4bb05...bff
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #6 Skrevet 6. mai 2023 Vil absolutt anbefale å takke ja til tilbudet. Ifølge jordmor på sykehuset er ikke alle de som driver med ul privat like flinke. Altså de kan se at det er et levende foster og kanskje kjønn etc. Men på sykehuset gjør de målinger og undersøkelser for å avdekke avvik ved fosteret. Selv om en slik undersøkelse ikke kan avdekke noe 100 %, så er det bedre å finne ut om noe er galt i uke 12-13 enn å finne det ut på oul i uke 18-19. Man blir ganske knyttet til det inni der. Man kan jo selvsagt bestille så mange private ultralyder Man ønsker utenom. Vi var på 3 stykk 🙃😅 Anonymkode: b7d5f...a7a
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #7 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vil absolutt anbefale å takke ja til tilbudet. Ifølge jordmor på sykehuset er ikke alle de som driver med ul privat like flinke. Altså de kan se at det er et levende foster og kanskje kjønn etc. Men på sykehuset gjør de målinger og undersøkelser for å avdekke avvik ved fosteret. Selv om en slik undersøkelse ikke kan avdekke noe 100 %, så er det bedre å finne ut om noe er galt i uke 12-13 enn å finne det ut på oul i uke 18-19. Man blir ganske knyttet til det inni der. Man kan jo selvsagt bestille så mange private ultralyder Man ønsker utenom. Vi var på 3 stykk 🙃😅 Anonymkode: b7d5f...a7a Ts skriver at det ikke passer før uke 14. Har selv tidlig ul nå i uke 14. Det er helt vanlig å måtte ta den da og ikke i uke 12 pga kapasitet på sykehuset. Gi beskjed til sykehuset tidlig ts, så ordner det seg nok. Anonymkode: c32b0...128 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #8 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg hadde time med fastlegen, og fikk da beskjed om at alle gravide får tilbud om tidlig ultralyd i uke 11-13 nå. Trodde det gjaldt de over 35. For vår del passer det litt senere enn uke 13, kanskje uke 14. Er det et problem? Bør man komme seg så tidlig som mulig på denne ultralyden? Kan man velge å ta den første ultralyden privat dersom det passer bedre? Anonymkode: 9c7f5...a4f Du må vel ta timen du får tildelt. Og eventuelt prøve å utsette. Jeg hadde i uke 13+3. Anonymkode: 9f9e4...72d 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #9 Skrevet 7. mai 2023 56 minutter siden, AnonymBruker said: Du må vel ta timen du får tildelt. Og eventuelt prøve å utsette. Jeg hadde i uke 13+3. Anonymkode: 9f9e4...72d Dette, sykehuset jeg fikk time hos kunne ikke flytte timen, da hadde det ikke blitt før uke 16 eller noe. Anonymkode: a0b37...47c
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #10 Skrevet 7. mai 2023 19 hours ago, AnonymBruker said: Jeg hadde time med fastlegen, og fikk da beskjed om at alle gravide får tilbud om tidlig ultralyd i uke 11-13 nå. Trodde det gjaldt de over 35. For vår del passer det litt senere enn uke 13, kanskje uke 14. Er det et problem? Bør man komme seg så tidlig som mulig på denne ultralyden? Kan man velge å ta den første ultralyden privat dersom det passer bedre? Anonymkode: 9c7f5...a4f Du kan ta den privat, men da koster det. Anonymkode: a0b37...47c
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #11 Skrevet 7. mai 2023 Anbefaler å dra. Var hos en lege på tul på ous. Var inne i ca 50 min, og hun kikket på organer, navlestrengen, morkake osv. Anonymkode: dadf5...9ce
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #12 Skrevet 7. mai 2023 Du kan ta tidlig ultralyd privat om du vil, bare sjekk at de isåfall sjekker for de samme tingene som offentlig. Man må såklart betale for det selv isåfall, jeg har betalt 2500 ish for tidlig ultralyd selv, men det var ikke en så omfattende undersøkelse, så vet ikke om det koster mer. Såvidt jeg har skjønt er det endel type avvik som er lettere/mulig å se mellom uke 11-13 ish, og denne ultralyden er til nettopp for å se at anatomi osv er som det skal. En nyttig ting å legge til er at om du ønsker å ta NIPT og er under 35, så må du ta det privat i uke 11 ish (for å få klare svar, men så tidlig som mulig), og det inkluderer også ultralyd, men jeg klarer ikke å finne ut om denne ultralyden er like omfattende som den man får offentlig. Anonymkode: 7a681...664
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #13 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Du kan ta tidlig ultralyd privat om du vil, bare sjekk at de isåfall sjekker for de samme tingene som offentlig. Man må såklart betale for det selv isåfall, jeg har betalt 2500 ish for tidlig ultralyd selv, men det var ikke en så omfattende undersøkelse, så vet ikke om det koster mer. Såvidt jeg har skjønt er det endel type avvik som er lettere/mulig å se mellom uke 11-13 ish, og denne ultralyden er til nettopp for å se at anatomi osv er som det skal. En nyttig ting å legge til er at om du ønsker å ta NIPT og er under 35, så må du ta det privat i uke 11 ish (for å få klare svar, men så tidlig som mulig), og det inkluderer også ultralyd, men jeg klarer ikke å finne ut om denne ultralyden er like omfattende som den man får offentlig. Anonymkode: 7a681...664 Jeg tok privat NIPT da jeg var 10+3 privat. Det er ikke like omfattende undersøkelse da det er for tidlig med organrettet sa hun. Man kan forresten ta privat NIPT fra uke 10 og utover Anonymkode: 5d615...b8c
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #14 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tok privat NIPT da jeg var 10+3 privat. Det er ikke like omfattende undersøkelse da det er for tidlig med organrettet sa hun. Man kan forresten ta privat NIPT fra uke 10 og utover Anonymkode: 5d615...b8c Det er lov fra uke 10, men har hørt om flere som ikke har fått klart svar så tidlig, og noen klinikker anbefaler det først fra uke 11. Men vet ikke hvor reelt det er, eller om det er mest er for å kunne se mest på tilhørende ultralyd Anonymkode: 7a681...664
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå