AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #1 Skrevet 6. mai 2023 Hei. Eg har sidan fødsel lurt på om eg kanskje produsere for lite melk til barnet mitt. Delamme og gir ekstra (nan) etterpå, mate kvar tredje time døgnet rundt, pumpe det eg får til. Følje tett med på vekta. Eg vegde baby før amming og etter amming på begge brystene hadde barnet lagt på seg 35 gram. Er det bra? Er det nokon som veit kva det betyr? Barnet er 8 dagar. Betyr det f.eks at eg kun har sånn omtrent 20.ml per bryst? Blir fulgt opp av helsestasjonen tett. Anonymkode: 35702...4ad
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #2 Skrevet 6. mai 2023 Det kan vel kanskje tyde på lite melk, men det kan jo også være at baby ikke dier effektivt nok. 1 dl melk/ fløte skal vel veie 100 gram så da tilsvarer det kanskje som du antar 35-40 ml. Hvor mye får du ut når du pumper? Drev også med måltidsveiing i starten, her var baby blid og fornøyd, men hadde dårlig vektoppgang. Var finspist, bare ett bryst pr måltid og raskt ferdig, spiste dog hyppig - annenhver time døgnet rundt. Flaskenekter i tillegg så fikk ikke tilført ekstra i form av mme. (Jeg hadde nok melk - kunne pumpe ut 150 ml pr bryst pr runde) Fikk tett oppfølging fra både helsestasjon og senere barneavdeling. Startet med næringsdrikker ved ettårsalder. Er fortsatt småspist, liten og lett som treåring. Anonymkode: beac5...298
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #3 Skrevet 6. mai 2023 Helsesøster vegde min baby 5 dagar etter fødsel, før og etter måltid. Da gikk baby opp 25 gram på eit måltid, og det var ho fornøgd med. når babyen er så liten, så skal Ikkje det så mykje til for å fylle magesekken hør med helsestasjonen! Dei har meir peiling Slik eg har forstått det, er 1 gram = 1 ml, men det kan vere heilt feil og Anonymkode: 24c52...926
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #4 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei. Eg har sidan fødsel lurt på om eg kanskje produsere for lite melk til barnet mitt. Delamme og gir ekstra (nan) etterpå, mate kvar tredje time døgnet rundt, pumpe det eg får til. Følje tett med på vekta. Eg vegde baby før amming og etter amming på begge brystene hadde barnet lagt på seg 35 gram. Er det bra? Er det nokon som veit kva det betyr? Barnet er 8 dagar. Betyr det f.eks at eg kun har sånn omtrent 20.ml per bryst? Blir fulgt opp av helsestasjonen tett. Anonymkode: 35702...4ad Har du fått beskjed om å mate hver 3. time og følge med ekstra på vekt? Hvis ikke ville jeg bare slappet av og fulgt babyens behov. Min baby spiste hver 5-6 time (sov mye), og spiste litt mer når hun først var sulten. Er det en frisk baby så regulerer dem dette selv… Anonymkode: d54c1...c1a
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #5 Skrevet 6. mai 2023 Med mindre du har blitt anbefalt å delamme så tidlig ville jeg revurdert det. Kan bli en ond sirkel hvor du aldri får opp produksjonen fordi baby blir lei av å suge og foretrekker flaske, som er mindre slitsomt. Men dette bør du snakke med helsestasjonen om. Anonymkode: 8091d...b05
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #6 Skrevet 6. mai 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Det kan vel kanskje tyde på lite melk, men det kan jo også være at baby ikke dier effektivt nok. 1 dl melk/ fløte skal vel veie 100 gram så da tilsvarer det kanskje som du antar 35-40 ml. Hvor mye får du ut når du pumper? Drev også med måltidsveiing i starten, her var baby blid og fornøyd, men hadde dårlig vektoppgang. Var finspist, bare ett bryst pr måltid og raskt ferdig, spiste dog hyppig - annenhver time døgnet rundt. Flaskenekter i tillegg så fikk ikke tilført ekstra i form av mme. (Jeg hadde nok melk - kunne pumpe ut 150 ml pr bryst pr runde) Fikk tett oppfølging fra både helsestasjon og senere barneavdeling. Startet med næringsdrikker ved ettårsalder. Er fortsatt småspist, liten og lett som treåring. Anonymkode: beac5...298 Eg får ut 30.ml når eg pumper, dvs 15.ml på begge. Barnet her har og dårlig vektoppgang etter fødsel. 6 hours ago, AnonymBruker said: Helsesøster vegde min baby 5 dagar etter fødsel, før og etter måltid. Da gikk baby opp 25 gram på eit måltid, og det var ho fornøgd med. når babyen er så liten, så skal Ikkje det så mykje til for å fylle magesekken hør med helsestasjonen! Dei har meir peiling Slik eg har forstått det, er 1 gram = 1 ml, men det kan vere heilt feil og Anonymkode: 24c52...926 Så bra Skal, men det er laurdag 1 hour ago, AnonymBruker said: Har du fått beskjed om å mate hver 3. time og følge med ekstra på vekt? Hvis ikke ville jeg bare slappet av og fulgt babyens behov. Min baby spiste hver 5-6 time (sov mye), og spiste litt mer når hun først var sulten. Er det en frisk baby så regulerer dem dette selv… Anonymkode: d54c1...c1a Ja det har vi fått beskjed om. Eg trur barnet er friskt, har ikkje grunn til å tro nokke anna. Men det virker som baby ikkje die så effektivt eller at eg har for lite melk. Evt ein kombinasjon. Barnet går dårlig opp i vekt etter fødselen. 15 minutter siden, AnonymBruker said: Med mindre du har blitt anbefalt å delamme så tidlig ville jeg revurdert det. Kan bli en ond sirkel hvor du aldri får opp produksjonen fordi baby blir lei av å suge og foretrekker flaske, som er mindre slitsomt. Men dette bør du snakke med helsestasjonen om. Anonymkode: 8091d...b05 Eg fekk beskjed om å gi ekstra etter kvar amming, ammer først på begge bryst. Barnet har aldri fått flaske, vi gir på kopp. Kan godt vere eg går over til flaskemating på sikt, men ønskjer aller mest å amma, håper å få det til men vi får sjå. Var ikkje lett detta... Anonymkode: 35702...4ad
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #7 Skrevet 6. mai 2023 Husker vi var inne på barsel en tur da babyen var en uke gammel. Da gjorde vi en veiing før og etter amming på ett bryst, og da hadde hun gått opp 50 gram. Jordmora som hjalp oss da syntes det var i minste laget, men var fornøyd da det kom 30 gram til etter amming på bryst nr to. Så 30 gram etter amming på begge bryst hørtes egentlig litt lite ut tenker jeg. Husk at du har to uker åpen retur på barsel. Så du kan ringe dit og få råd selv om det er helg. Jeg syns kanskje det høres lurere ut enn å veie på egenhånd før og etter amming, og så ikke vite hva tallet du får "betyr". Og en ting til - det er veldig vanlig å ikke få til å pumpe, eller at det kommer lite melk når du pumper. Særlig hvis du skal pumpe for å øke produksjonen, da kan det fort ligge stress hos deg i bunnen, som gjør utdrivningen vanskeligere. Så hvor mye du får ut ved pumping sier ikke nødvendigvis så mye om hvor god produksjon du faktisk har. Jeg kjenner mange (inkl meg selv) som aldri har fått ut melk ved pumping, men som likevel har fullammet i flere måneder. Anonymkode: 62269...4af
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #8 Skrevet 6. mai 2023 Her ble det bare stress med delamming, pumping, flaske og styr. Endte med å bare gi flaske etterhvert og det ble mye bedre for både meg og babyen. Sier ikke at du skal gjøre det allerede nå, men det er helt innafor å bare gi MME også. Her ble hvertfall baby frustrert ved brystet og sovnet bare, foretrakk flaske. Ble mer fornøyd og mett på det, spiste sjeldnere, sov mye bedre også. Det stresset med å pumpe hele tiden og være våken om natten for å pumpe ødela mye i starten, min psyke ble hvertfall sunnere av å gå over til flaske. Da kunne far mate også, noe som var veldig greit for min del så jeg fikk litt frihet og tid for å hvile ut… Den pumpinga ble jeg bare ødelagt i kroppen av. Hvis du er redd for at baby ikke får i seg nok bør du ta kontakt med føden, de veileder og kan veie barnet for deg for å se at det går riktig vei. Pumping og amming kan heller ikke sammenlignes ift mengde mat barnet får, mange får ikke ut så mye når de pumper. Barnet drikker ofte mer når det ammes, men man aner jo ikke hvor mye barnet faktisk får i seg med mindre man veier før og etter. Her gikk babyen ned 330 gram de første døgnene (litt over 10%) , men måtte få erstatning og gikk greit opp igjen etterhvert. Anonymkode: d54c1...c1a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå