Gå til innhold

Hvor mange prosent krevende/kos var de ulike fasene i barnets liv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bare av nysgjerighet. Mitt barn nærmer seg to. Hittil vil jeg si det har vært slik:

0-4 mnd: 50% krevende,  50% kos. 

4-14 mnd: 85% krevende, 15% kos. Pga dårlig soving, mye seperasjonsangst, gråting hele jævla tida 

14-21 mnd: 40% krevende, 60% kos. Mye følelser og sinne, springer overalt, men samtidig så snakker hun en del (gøy!), og er generelt mye mer fornøyd! Og sammenhengende nattesøvn er en game changer...

Anonymkode: b609e...819

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

0-12 år = 99% kos, 1% krevende.... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kaisada skrev (22 minutter siden):

0-12 år = 99% kos, 1% krevende.... 

Særlig😂

Anonymkode: b609e...819

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

13-18 år 100% krevende

Anonymkode: bb50b...510

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

13-18 år 100% krevende

Da er det vel en unge med problemer av noe slag? 

Anonymkode: 77b5e...ec2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

0-4 år: 99 % krevende og 1 % kos.

Anonymkode: cb79d...539

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Med eldste: 90% slit og 10 kos 0-6 år.

Yngste: 30% slit og 70%kos 0-2 år

Ene har ekstremt mye følelser og vilje, og andre er svært easy-going.

Anonymkode: eda9d...19f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

0-6 måneder 80 % kos 20% slit: klistremerke

6-12 måneder 60% kos 40 % slit :urolig klistremerke 

12-24 måneder 70%kos 30%slit klistremerke som ikke sovna på kvelden 

2-3 år gullalderen! 100% kos var bare søt og snill

3-4 år 80% kos 20% slit: fremdeles søt men litt trass

4-4.5 år 50% kos 50 % slit :mye mestring og mer selvstendig, men mye masing og "tenåringsfakter"

Anonymkode: 96161...831

AnonymBruker
Skrevet

0-4 år, 70% kos, 30% slit. aller meste for at barnet ikke sov ei eneste natt gjennom før det. Ellers bare kos og fint. 

4-6 år. En evig kamp, på alle tenkelige vis, sover fortsatt ikke natten gjennom😔 Føles som 90% slit og mas, og 10% kos. Håper på bedre tider.

Anonymkode: e37dd...19e

AnonymBruker
Skrevet

0-5 mnd: 10% kos, 90% krevende

05-07mnd: 50% kos, 50% krevenee

07mnd-1år: 85%kos, 15% krevende 

Anonymkode: 30ec7...af6

AnonymBruker
Skrevet

0-10 mnd 100% krevende

10 -13 mnd 95% krevende 5% kos 

EKSTREMT high need og klistremerke. Aldri et øyeblikk rolig og på meg 24/7, aldri sovet annen plass en på meg og faren, lå ikke i vogn eller andre steder, måtte bæres bæres bæres, kronisk misfornøyd og ropte og skrek hver gang den ville noe, som var hele tiden. Aldri spist et måltid i ro og får ikke fullført en setning med samboer uten å bli avbrutt. Bruker 2 timer på å få i søvn på alle lurer, sov kun 30 min om gangen. Og MASSE annet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

13-18 år 100% krevende

Nå er alle ungene mine helt fine og «normale», men delvis enig i det her altså, himler litt med øynene for meg selv når folk med treåringer uten aktiviteter og leggetid halv syv er såååå slitne 😂 Tenåringer og ungdommer er gjerne aktive, og det kreves MYE innsats fra oss voksne. I tillegg er skolen plutselig noe man må bruke tid på hjemme. Jeg og mannen handler av og til sammen for å få litt kjærestetid og mulighet til å snakke sammen uforstyrret.

Ellers synes jeg unger under ett stort sett er ganske kjedelige 🙈80% kos 

2-5 og 7-10 er kanskje de letteste årene når ungene går inn for å være samarbeidsvillige og blide og ikke har så hektisk fritid. Altså 99% kos

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
solsolsol skrev (2 minutter siden):

Nå er alle ungene mine helt fine og «normale», men delvis enig i det her altså, himler litt med øynene for meg selv når folk med treåringer uten aktiviteter og leggetid halv syv er såååå slitne 😂 Tenåringer og ungdommer er gjerne aktive, og det kreves MYE innsats fra oss voksne. I tillegg er skolen plutselig noe man må bruke tid på hjemme. Jeg og mannen handler av og til sammen for å få litt kjærestetid og mulighet til å snakke sammen uforstyrret.

Ellers synes jeg unger under ett stort sett er ganske kjedelige 🙈80% kos 

2-5 og 7-10 er kanskje de letteste årene når ungene går inn for å være samarbeidsvillige og blide og ikke har så hektisk fritid. Altså 99% kos

Treåring med leggetid halv sju ja, her sovner han klokka 22. Jeg er dritsliten.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Treåring med leggetid halv sju ja, her sovner han klokka 22. Jeg er dritsliten.

Det er mye mer slitsomt enn å følge opp selvstendige ungdommer med lekser og aktiviteter hit og dit.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er mye mer slitsomt enn å følge opp selvstendige ungdommer med lekser og aktiviteter hit og dit.

Jeg tror ikke jeg er interessert i noen diskusjon om hvem som har det verst, det er avhengig av barna og foreldrene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

0-4 år: 99% kos.
Er bare barnet og jeg, og vi har det fint sammen. Han er en lettvint og blid fyr. Sluppet unna problemer med mat, søvn og sykdom. La det fortsette 🤞🏼🤞🏼

Litt usikker på hva som er krevende, egentlig. Kanskje å ha akt ansvaret alene om man har en litt tung dag. Men da bare legger vi oss sammen, og så blir alt bra igjen dagen etterpå. 

Anonymkode: 6c187...6f0

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Eldste: 0-3 mnd 99,9999999% slit(i retrospekt: sannsynligvis fødselsdepresjon)

Ca 3-7 mnd: 90 % slit, 10%  kos med flytende overgang til ca 80% kos og 20% slit (hovedsakelig knyttet til søvn og konsekvensene av at store ig små sover for lite)

Anonymkode: a9f0d...eeb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eldste: 0-3 mnd 99,9999999% slit(i retrospekt: sannsynligvis fødselsdepresjon)

Ca 3-7 mnd: 90 % slit, 10%  kos med flytende overgang til ca 80% kos og 20% slit (hovedsakelig knyttet til søvn og konsekvensene av at store ig små sover for lite)

Glemte å skrive: dette er fram til nå når vi har barn på 2 og 4 år

Skrevet

Vi med ungdommer har jo også naturlig nok vært gjennom treåringsfasen 😅 

Kjenner flere med ett eller to helt vanlige friske barn i barnehagealder som faktisk sover før syv (dvs ca fire timer «foreldretid» på hverdager. Det er bare morsomt å tenke på. Hadde jeg kunne satt meg på sofaen klokka syv hver kveld liksom 😂

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurer litt på hva slags ungdommer dere har hvis dere ikke kan bruke kveldene til egentid og avslapping? Jeg synes det blir bare lettere og lettere jo eldre barn er. Tenåringen kommer seg til og fra fritidsaktiviteter og venner selv og det er ingenting som helst vi trenger å gjøre for ham på kveldstid. 

• Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...