AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #1 Del Skrevet 6. mai 2023 Har ikke noe verdier i bedriften, selger tjenester. Omsetter for rundt 1,2 mill. Inntekt blir i underkant av 1 million. Synes egentlig det er greit å bare ha ENK, men snakket med noen som sa jeg «måtte» pga jeg ville skatte endel mindre? Men det er jo endel andre ting som koster også når man har AS. Har god kontroll på økonomien, sparer til pensjon i fond, og har en god buffer hvis jeg skulle blitt syk og det tar 17 dager før jeg får sykepenger, og kun får 80% av 6g. Har ikke veldig mye gjeld, eier en bolig jeg bor i og en leilighet jeg også tenker å selge når jeg blir pensjonist. Hva hadde dere valgt her? Anonymkode: 4f882...50b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #2 Del Skrevet 6. mai 2023 Skatten er ikke mindre. Det er mindre skatt på utbytte men et AS må også betale skatt så totalen skal være ganske lik. Fordelene er at du blir ansatt og får rettigheter til sykepenger. Risiko høres det ikke ut som du trenger å tenke på. Anonymkode: a8faf...616 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #3 Del Skrevet 6. mai 2023 Er ikke skatt på utbytte selskapsskatt 22%+38%? eller har jeg misforstått😄 Anonymkode: da057...dff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #4 Del Skrevet 6. mai 2023 I et AS Anonymkode: da057...dff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #5 Del Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Er ikke skatt på utbytte selskapsskatt 22%+38%? eller har jeg misforstått😄 Anonymkode: da057...dff Men for at et selskap skal kunne utbetale utbytte så må det ha et overskudd. Og det overskuddet må også skattes av før det blir utbetalt utbytte. Anonymkode: a8333...403 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #6 Del Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er ikke skatt på utbytte selskapsskatt 22%+38%? eller har jeg misforstått😄 Anonymkode: da057...dff Det er så mye ja, da tror jeg ikke jeg får noe skattemessig fordel ved å bytte😁 Anonymkode: 4f882...50b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #7 Del Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er så mye ja, da tror jeg ikke jeg får noe skattemessig fordel ved å bytte😁 Anonymkode: 4f882...50b Sitter selv med et ENK og et AS, i tillegg er jeg aktiv medeier i et annet selskap. Årsaken til at jeg opprettet AS var først og fremst fordi varebeholdningen begynte å bli så stor at risikoen også ble større. Det var et sjakktrekk, for året etter at jeg opprettet ASet så kom korona og senere krigen i Ukraina, en periode med mye svingninger, kombinert med dårlig krone og inflasjon.. Når det var størst nedgang så var jeg glad for at det bare var et AS, for da kunne jeg meldt oppbud hvis jeg ikke hadde klart å holde mine forpliktelser. Det gikk aldri så langt, men det var faretruende en periode da en av leverandørene ønsket forhåndsbetaling for deretter å gå konkurs. Så kort oppsummert, har du ingen forpliktelser hos leverandører eller partnere som binder opp kapital og det er usikkerhet på videresalg av disse varene eller tjenestene så vil det enkleste være å ha et ENK. Eks. Importerer du badebasseng og satser hele huset for å få lån til disse bassengene og sommeren går til helvete så skulle du ønske at du hadde et aksjeselskap og kapitalen ikke var bundet opp med forsikring i huset men heller at andre hjalp til med egenkapitalen. (medeiere) Anonymkode: bd04a...ad2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #8 Del Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sitter selv med et ENK og et AS, i tillegg er jeg aktiv medeier i et annet selskap. Årsaken til at jeg opprettet AS var først og fremst fordi varebeholdningen begynte å bli så stor at risikoen også ble større. Det var et sjakktrekk, for året etter at jeg opprettet ASet så kom korona og senere krigen i Ukraina, en periode med mye svingninger, kombinert med dårlig krone og inflasjon.. Når det var størst nedgang så var jeg glad for at det bare var et AS, for da kunne jeg meldt oppbud hvis jeg ikke hadde klart å holde mine forpliktelser. Det gikk aldri så langt, men det var faretruende en periode da en av leverandørene ønsket forhåndsbetaling for deretter å gå konkurs. Så kort oppsummert, har du ingen forpliktelser hos leverandører eller partnere som binder opp kapital og det er usikkerhet på videresalg av disse varene eller tjenestene så vil det enkleste være å ha et ENK. Eks. Importerer du badebasseng og satser hele huset for å få lån til disse bassengene og sommeren går til helvete så skulle du ønske at du hadde et aksjeselskap og kapitalen ikke var bundet opp med forsikring i huset men heller at andre hjalp til med egenkapitalen. (medeiere) Anonymkode: bd04a...ad2 Høres ut som jeg bare kan fortsette som jeg gjør, takk for svar ☺️ Anonymkode: 4f882...50b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #9 Del Skrevet 6. mai 2023 Er det noe som helst mulighet for at bedriften din kan havne i økonomiske problemer i fremtiden? Viss svaret ditt er ja, hadde jeg gått for AS uten tvil. Da ville konkurs av selskape ikke føre til at jeg ble personlig konkurs og mulig gjeldslave for resten av livet. Anonymkode: 05248...b76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå