AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #1 Skrevet 6. mai 2023 Jeg har fått skikkelig angst for psykose. Helt idiotisk. Men jeg tror jeg har fødselsdepresjon og venter på hjelp. Så nå har jeg fått for meg at jeg er redd for psykose, da jeg leste at folk som har slitt med angst/desperasjon tidligere kan få det. Ungen er 6 mnd. Er det noe en plutselig kan få? Og hvordan er det??! Anonymkode: 6af57...440
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #2 Skrevet 6. mai 2023 Du kan få psykose når som helst hele ditt liv. Alle kan det. Folk flest klarer å ikke bekymre seg for det fordi risikoen er minimal. Håper du får den hjelpen du trenger snart Anonymkode: 13ab3...4a2 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #3 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan få psykose når som helst hele ditt liv. Alle kan det. Folk flest klarer å ikke bekymre seg for det fordi risikoen er minimal. Håper du får den hjelpen du trenger snart Anonymkode: 13ab3...4a2 Hvordan merker man det da? Er det psykose om du er deprimert og sliten?? Eller må du faktisk være «gal»😅 Anonymkode: 6af57...440
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #4 Skrevet 6. mai 2023 Høres ut som du sliter med angst og muligens begynnende tvangstanker. Jeg hadde en periode i livet hvor jeg var livredd for å bli «gal» eller «klikke». Jo mer jeg tenkte på det, jo reddere ble jeg. Og jo mer tenkte jeg på det igjen. Ved å frykte og vie de tankene mye oppmerksomheten, vil du bare få enda mer av tankene og frykten. Søk opp metakognitiv atferdsterapi, og forsøk å les litt og prøv ut rådene. De hjalp meg veldig, var like ved å havne i en skikkelig tvangstanke-spiral. Du er ikke alene, vit det. Jeg håper du får noen å prate med ❤️ Anonymkode: 52ed9...da2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #5 Skrevet 6. mai 2023 Du kan jo i teorien fortsatt få det, men om babyen din er blitt 6 mnd. er sannsynligheten liten. Jeg fikk det den første uka etter fødselen, fordi jeg ikke fikk sove på flere dager. Var nesten litt komisk de tingene jeg hallusinerte, men var ikke klar over at det var psykose før lenge etterpå😅 det gikk seg til med en gang de verste fødselshormonene var ute av kroppen og jeg endelig klarte å slappe av nok til å sovne😅 Anonymkode: 4ae32...e03
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #6 Skrevet 6. mai 2023 Ja men ikke stress for stress kan trigge det. Det rammer veldig få så ikke uroe deg Anonymkode: e8715...809
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #7 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du kan jo i teorien fortsatt få det, men om babyen din er blitt 6 mnd. er sannsynligheten liten. Jeg fikk det den første uka etter fødselen, fordi jeg ikke fikk sove på flere dager. Var nesten litt komisk de tingene jeg hallusinerte, men var ikke klar over at det var psykose før lenge etterpå😅 det gikk seg til med en gang de verste fødselshormonene var ute av kroppen og jeg endelig klarte å slappe av nok til å sovne😅 Anonymkode: 4ae32...e03 Jeg sov nesten ikke de 2 første mnd etter fødsel: kanskje 2 timer hver dag. Hvordan hallusinerte du? Hvordan er det? jeg gjør ikke det, men har litt tvangstanker.. Anonymkode: 6af57...440
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #8 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Høres ut som du sliter med angst og muligens begynnende tvangstanker. Jeg hadde en periode i livet hvor jeg var livredd for å bli «gal» eller «klikke». Jo mer jeg tenkte på det, jo reddere ble jeg. Og jo mer tenkte jeg på det igjen. Ved å frykte og vie de tankene mye oppmerksomheten, vil du bare få enda mer av tankene og frykten. Søk opp metakognitiv atferdsterapi, og forsøk å les litt og prøv ut rådene. De hjalp meg veldig, var like ved å havne i en skikkelig tvangstanke-spiral. Du er ikke alene, vit det. Jeg håper du får noen å prate med ❤️ Anonymkode: 52ed9...da2 Ja, har litt tvangstanker.. veldig slitsomt. Og redd for å bli gal.. tusen takk snille deg! Skal søke på det og lese om det❤️ Anonymkode: 6af57...440
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #9 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, har litt tvangstanker.. veldig slitsomt. Og redd for å bli gal.. tusen takk snille deg! Skal søke på det og lese om det❤️ Anonymkode: 6af57...440 Å❤️ Det er så vondt når det står på. Jeg følte meg så alene og turte ikke si tankene mine høyt til noen fordi jeg var redd for hvordan folk ville reagere. Redd for at folk skulle tro jeg var gal og ta fra meg barn og hjem. Trodde virkelig aldri ting skulle bli bedre. Det var helt jævlig tøft - og ensomt. Startet hos psykolog, og var løsningen for meg. Med en gang jeg turte å si det høyt til noen, så ble tankene mindre farlig. Det er dessverre og heldigvis mange som opplever det. Har du noen å snakke med? Det tror jeg er bra at man har. Og du kommer til å få det bedre, det er jeg helt sikker på, selvom det føles tøft nå. Det tar tid, men det er mulig❤️ Anonymkode: 52ed9...da2 1
KristinF Skrevet 6. mai 2023 #10 Skrevet 6. mai 2023 Om du blir psykotisk, så er du ikke klar over det selv.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #11 Skrevet 6. mai 2023 KristinF skrev (2 timer siden): Om du blir psykotisk, så er du ikke klar over det selv. Ååh! Så en som blir psykotisk hadde ikke skrevet et innlegg her og spørt om det? Anonymkode: 6af57...440
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #12 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ååh! Så en som blir psykotisk hadde ikke skrevet et innlegg her og spørt om det? Anonymkode: 6af57...440 Riktig. Det ville ikke falt deg inn at atferden din ikke var rasjonell. Det jeg gjorde var å dele tegn på Postpartum psykose med mannen min og mine nærmeste venner, slik at de kunne være på vakt for meg. Anonymkode: 7818b...53c
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #13 Skrevet 7. mai 2023 Jeg hadde mange mange sprø tanker, ting som ikke er normalt i det hele tatt. De kalte den grensepsykotisk da jeg var usikker på om det var sant eller ikke. Anonymkode: 9f9c7...1ea
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #14 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg hadde mange mange sprø tanker, ting som ikke er normalt i det hele tatt. De kalte den grensepsykotisk da jeg var usikker på om det var sant eller ikke. Anonymkode: 9f9c7...1ea Hvordan ? Hva tenkte du? Om du vil svare. Anonymkode: 6af57...440
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #15 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvordan ? Hva tenkte du? Om du vil svare. Anonymkode: 6af57...440 At barnet var byttet om på sykehuset, at folk var ute etter meg, at alt var en konspirasjon. Men jeg var usikker på om ting var sant. Det var der som skilte. Anonymkode: 9f9c7...1ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå