AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #1 Skrevet 6. mai 2023 Forrige gang var det skikkelig tøft, og vi hadde nok ikke en spesielt ille unge heller, var ikke noe galt som allergi eller kolikk eller sånne ting. Bare jeg som takler lite og dårlig søvn veldig dårlig. Er gravid på nytt og har begynt å grue meg sånn til å ikke få tilstrekkelig med søvn. Redd for at den nye babyen skal være enda verre på sovingen og at jeg skal bli deprimert og hate babytiden. Blir så mørk til sinns og så sint av å sove dårlig. Jada, jeg vet at kvinner liksom er skapt for det blablabla, men det hjalp ikke meg. Noen flere? La dere en annen strategi med nr.2 for å få sove mer? Anonymkode: 26c46...948
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #2 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Forrige gang var det skikkelig tøft, og vi hadde nok ikke en spesielt ille unge heller, var ikke noe galt som allergi eller kolikk eller sånne ting. Bare jeg som takler lite og dårlig søvn veldig dårlig. Er gravid på nytt og har begynt å grue meg sånn til å ikke få tilstrekkelig med søvn. Redd for at den nye babyen skal være enda verre på sovingen og at jeg skal bli deprimert og hate babytiden. Blir så mørk til sinns og så sint av å sove dårlig. Jada, jeg vet at kvinner liksom er skapt for det blablabla, men det hjalp ikke meg. Noen flere? La dere en annen strategi med nr.2 for å få sove mer? Anonymkode: 26c46...948 Det er jo den gode gamle regelen om å sove når babyen sover som gjelder da! Anonymkode: b97c4...95e 5
Badebuksa2.0 Skrevet 6. mai 2023 #3 Skrevet 6. mai 2023 Vel, det kommer an på. At babyen våkner hver 3.time og vil ha mat er jo normalt liksom, da får kan "sove når babyen sover", enn så vanskelig det er. Oppstykket søvn er er mareritt ass... Men hvis babyen skriker og skriker, er generelt skikkelig urolig og misfornøyd, så kan melkefri mme hjelpe. Det er flere som går gjennom en tøff babytid med nummer én, og forventer det samme med nummer to, og så viser det seg at babyen ikke tålte melkeprotein og babytiden med nummer to ble mye bedre fordi de prøvde mme med spaltet protein... Bare et tips hvis det blir helt grusomt. Mye sjokolade til mor kan også hjelpe🤭 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #4 Skrevet 6. mai 2023 Søvn? Hadde nå mere tenkt på hvor samfunnet bærer henne. Anonymkode: ead30...9cc
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #5 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er jo den gode gamle regelen om å sove når babyen sover som gjelder da! Anonymkode: b97c4...95e Finnes det noen som får til det egentlig? Anonymkode: e8dff...51d 7 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #6 Skrevet 6. mai 2023 legg en ordentlig plan med barnefar og familie eller andre som kan avlaste. bruk penger på matkasser og rengjøringshjelp slik at du ikke må fokusere på noe særlig annet enn babyen og deg selv. Anonymkode: d450d...254 2 1
Badebuksa2.0 Skrevet 6. mai 2023 #7 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Søvn? Hadde nå mere tenkt på hvor samfunnet bærer henne. Anonymkode: ead30...9cc Hjelper ikke å si dét til en gravid kvinne (uansett hvor sant det er). 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #8 Skrevet 6. mai 2023 Nå blir jeg sikkert lynsjet her, men du kan vurdere å delamme, dvs gi morsmelkerstatning i tillegg til ammingen. Du kan feks gi baby en flaske med MME på kvelden, da sover mange babyer lengre, amme om natten, og la mannen din stå opp tidlig med baby og gi flaske. På den måten får du litt søvn på morgenkvisten i det minste. Det funket gull for meg! Anonymkode: 81fc6...59f 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #9 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå blir jeg sikkert lynsjet her, men du kan vurdere å delamme, dvs gi morsmelkerstatning i tillegg til ammingen. Du kan feks gi baby en flaske med MME på kvelden, da sover mange babyer lengre, amme om natten, og la mannen din stå opp tidlig med baby og gi flaske. På den måten får du litt søvn på morgenkvisten i det minste. Det funket gull for meg! Anonymkode: 81fc6...59f Vil bare legge til, de verste nettene tok mannen min over og ga flaske, så la jeg meg på gjesterommet og fikk noen timer søvn. Det skjedde kanskje 3-4 ganger i løpet av de første månedene, så det hendte ikke ofte, men da var jeg så på felgen og fikk hentet meg inn. Anonymkode: 81fc6...59f 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #10 Skrevet 6. mai 2023 Når søvn er så viktig for deg som jeg forstår godt. Er det veldig spesieltå få enda et barn for så å være redd for å få forlite søvn.. Anonymkode: d5f16...cfd
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #11 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er jo den gode gamle regelen om å sove når babyen sover som gjelder da! Anonymkode: b97c4...95e Noe av det mest provoserende man kan si når man knapt har sovet på noen måneder. For man hører det ikke bare 1 gang, har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått det "rådet" 🤪 Anonymkode: c9eb5...abd 2 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #12 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Finnes det noen som får til det egentlig? Anonymkode: e8dff...51d Jada. Jeg klarte det. Jeg sov når babyen sov, enten klokka var 02 eller 14. Men det fordrer at babyen sover lenge nok i gangen, så i periodene når babyen sov bare dupper på 20 minutter maks på dagtid gikk det jo ikke. 🤯 Og de periodene var tidvis lange. Og samtidig våknet han hver time hele natta. Da var jeg en zombie i månedsvis. Anonymkode: 288d6...da9
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #13 Skrevet 6. mai 2023 Venter nr 2 jeg også ts, og gruer meg veldig mtp på søvn. Anonymkode: c9eb5...abd
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #14 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Det er jo den gode gamle regelen om å sove når babyen sover som gjelder da! Anonymkode: b97c4...95e Ja, selvfølgelig. Det er jo første bud. Men det hjelper ikke så mye når babyen våkner hyppig og man selv ikke sovner på 5min. Anonymkode: 26c46...948
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #15 Skrevet 6. mai 2023 Legg en plan for hvordan du kan bytte på med mannen din. Han må ta sin del av støyten også. Hos oss så tok han ansvaret 05-08:30 hver morgen. Jeg sov som en stein, de viktigste timene i mitt søvnmønster. Så gav han baby til meg i sengen, som var klar for amming og dupp. Så sov jeg litt mer med baby. Jeg kom aldri helt på felgen av søvnmangel. Jeg sov ikke på dagtid når baby duppet, men brukte tiden på noe hyggelig for meg selv. Dusj, en kopp te og en bok. Ivertfall ikke prøv å være verdens beste husmor samtidig. Anonymkode: 06de7...c4a 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #16 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Søvn? Hadde nå mere tenkt på hvor samfunnet bærer henne. Anonymkode: ead30...9cc Ok, så du velger å ikke få barn? At andre ønsker barn, og at samfunnet endrer seg, og har endret seg i mange år, er da ikke en hemmelighet. En må bære seg selv gjennom livet, kan ikke hvile på det såkalte samfunnet du snakker om Anonymkode: 2248a...6de
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #17 Skrevet 6. mai 2023 Det trenger ikke å bli på samme måte denne gangen, men du har jo erfart at det kan det, og sånn som du beskriver det, skjønner jeg veldig godt at du gruer deg. Jeg sov ganske godt i begge barselperioder, så jeg vil bare si at det er mulig. Jeg forventet søvnmangel, og tenkte det skulle bli hardt første gang. Men en del babyer sover godt, og i så lange strekk, med så lite støtte at det er fullt mulig å sove når babyen sover. Ut i fra hva dere prøvde sist, og hva dere vil, ville jeg vurdert enten delamming eller å ikke amme så dere kan dele på nattevåk. Jeg mener det er helt rett om det er det som skal til for å få sove nok til at en fungerer ok. Eller samsoving. Jeg sov med babyen, mens mannen sov i egen seng, og jeg våknet knapt for ammestundene, og ble søvnig av å amme, så det var lett for meg å sove videre etterpå. Om jeg måtte ut av senga og stå opp for å amme, hadde jeg nok slitt mye mer, men det var sjelden. Men ikke noe av det passer, og fungerer bra for alle. Jeg ønsker deg i hvert fall en god barseltid, og håper det blir mere søvn denne gangen. Anonymkode: 5f1d5...e60
Miss91 Skrevet 6. mai 2023 #18 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er jo den gode gamle regelen om å sove når babyen sover som gjelder da! Anonymkode: b97c4...95e Når du har en baby som ikke sover da? 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #19 Skrevet 6. mai 2023 Jeg sov ikke en hel natt på 12 år. Jeg sover fortsatt ikke en hel natt, men nå våkner jeg av meg selv, er oppe en tur og legger meg etter 5 min. Men poenget mitt er at det går greit. Man holder ut. Og det er utrolig hvor lite søvn man greier seg på, når man må. Og du har jo allerede en som sover greit. Jeg hadde to som ikke sov. Ene var våken til 24-01, og den andre våknet 03-04. Sånn holdt de på i nesten 12 år. En god natt var når jeg fikk sove fra 24-04 liksom. Det ordner seg, og man kommer seg gjennom det. Og i starten så er man jo full av hormoner og ikke greier seg av den grunn. Og de fleste unger har ikke sånn lakenskrekk som mine hadde. Nå er de tenåringer, og sover hele natta. Anonymkode: 7a429...f2e
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #20 Skrevet 6. mai 2023 Miss91 skrev (3 minutter siden): Når du har en baby som ikke sover da? Samsoving. Da får du iallfall hvilt. Anonymkode: 7a429...f2e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå