Gå til innhold

Hvordan få barnefar til å forstå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en uendelig diskusjon mellom meg og barnefar.  Nemlig skjermtid. Vi er skilt så barnet er litt hos begge. Men når han er hos far er det skjermtid 8 timer i strekk. Men kun matpauser. Jeg kjenner at jeg blir irritert og stresset over dette da det ikke er sunt for ett barn å sitte foran en skjerm en hel arbeidsdag (8 timer.) jeg er så lei av å diskutere dette uten at han endrer på det at jeg ikke vet mer hva jeg skal gjøre. Jeg har prøvd å ikke la barnet ta med tlf sin når han skal til far. Og hvis dere lurer på hvorfor barnet har tlf er fordi han må gjøre seg klar selv på morgenen også komme hjem selv etter skolen så jeg må kunne kontakte han. Og siden han er enebarn så blir det til at sønnen min og de andre enebarn-vennene hans ringer til hverandre og spiller og det i seg selv er jo greit. Men det er viktig med spillegrenser. Det er helt på trynet å sitte å spille i 8 -10 timer. 

Anonymkode: 45198...040

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er en uendelig diskusjon mellom meg og barnefar.  Nemlig skjermtid. Vi er skilt så barnet er litt hos begge. Men når han er hos far er det skjermtid 8 timer i strekk. Men kun matpauser. Jeg kjenner at jeg blir irritert og stresset over dette da det ikke er sunt for ett barn å sitte foran en skjerm en hel arbeidsdag (8 timer.) jeg er så lei av å diskutere dette uten at han endrer på det at jeg ikke vet mer hva jeg skal gjøre. Jeg har prøvd å ikke la barnet ta med tlf sin når han skal til far. Og hvis dere lurer på hvorfor barnet har tlf er fordi han må gjøre seg klar selv på morgenen også komme hjem selv etter skolen så jeg må kunne kontakte han. Og siden han er enebarn så blir det til at sønnen min og de andre enebarn-vennene hans ringer til hverandre og spiller og det i seg selv er jo greit. Men det er viktig med spillegrenser. Det er helt på trynet å sitte å spille i 8 -10 timer. 

Ta her. Ser jeg hoppet fra en ting til en annen. Skulle skrive at de gangene jeg ikke har latt barnet ta med tlf når han skal til far. Tar far kontakt med meg og begynner å diskutere om at barnet trenger tlf og at han må få lov til å spille litt. Så sier jeg at det sier du hver gang og det blir ikke litt, det blir mange timene. Og da gir han seg ikke før han får den tlf. Og for å minimere diskusjoner og konflikt med barnet til stedet så ender han opp med å få den tlf. 
For meg så virker det som ar han bruker tlf som barnevakt. 

AnonymBruker
Skrevet

Virker jo ikke som om far er interessert i å tilbringe tid med barnet sitt i det hele tatt. Ville kanskje prøvd å gi beskjed på forhånd at barnet fra nå av ikke vil få med tlf på samvær, og at du heller ønsker at de faktisk tilbringer tid sammen. Om du tør (orker reaksjonen) kan du slenge på et «eller er det slik at du ikke ønsker samvær lenger?». 

Anonymkode: fac5d...7ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alder på barnet?

Anonymkode: 00a0a...555

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår frustrasjonen din. Virkelig! 

Men realiteten er den at du får dessverre ikke bestemt regler i fars hjem. Du kan prøve å komme til enighet med han, men til syvende og sist er det han som bestemmer over barnet og hva barnet får lov til når han har samvær. 

Selv hadde jeg et barn som slet med overvekt i barndommen (han er voksen nå). Jeg samarbeidet tett med helsestasjonen og ernæringsfysiolog for å stagge vektoppgangen og var nøye på å servere sunn mat.

Men det føltes til tider nytteløst ut da far dreit i det i sine uker og serverte frokostblandinger som omtrent kun besto av sukker og mel, loff med Nugatti, osv. Flere ganger fortalte barnet om at hos pappa fikk han fløteis til frokost.

Uansett hvilke instanser jeg kontaktet og dro barnefar med på så hjalp det ikke. For han jattet med, men fortsatte på sitt vis. Barnevernet mente at dette ikke var en sak for dem siden barnet hadde det bra til tross for et litt uheldig kosthold.

Heldigvis ble barnet selv mer opptatt av kosthold da han ble ungdom og er i dag en normalvektig voksen. Men det er ikke fars fortjeneste for å si det sånn.

Anonymkode: ef82d...723

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er helt enig med deg at dette er galt på alle måter.

Men du har ingen posisjon til å bestemme hva far skal eller ikke skal gjøre med barnet når barnet er hos han. 

Alt du kan ta ansvar for er hva barnet gjør hos deg.

Greit at du lærer det den leveregelen en gang for alle tenker jeg. Det eneste du oppnår med å pirke på hva og hvordan far gjør ting i sitt hjem med barnet er å forhøye konflikten mellom dere. Og det går mer utover barnet enn at barnet sitter med nettbrettet når det er hos far. 

Noe å tenke over?

Anonymkode: 3247a...01a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Huttetu, barnets mor har bombardert sønnen med skjermer. Ps, Nintendo switch, mobiltelefon, nettbrett. 

"Sykt snill".

Slappe dumme foreldre , former de samme barna..

Anonymkode: be8a9...4b6

AnonymBruker
Skrevet

Du bestemmer ikke over far.

Bare slutt å gnag om dette. Far bestemmer reglene hjemme hos seg, og så lenge barnevernet ikke trenger involvere seg er det absolutt ingenting du kan gjøre med det.

Sørg for at barnet har gode vaner, opplevelser og sunn aktivitet hos deg.

Anonymkode: 001c3...c54

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dine regler hos deg, hos far gjelder hans regler. Slutt å legg deg borti det

Anonymkode: bfba3...6b4

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er ungen? Og hvor stor er samværsprosenten? Det er vel det mest relevante her. 

Anonymkode: 40e8b...17a

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste du kan gjøre er å få mer samvær. 

Men jeg lurer litt på hvor du får infoen om at han sitter 8 timer hver dag? 

Hadde han sittet 8 timer på eget initiativ med å tegne, spille fotball 8 timer eller lignende, hadde du reagert likt? For veldig mange unge i dag er spill lærerikt, sosialt og utfordrende. Så lenge det ikke går utover andre viktige ting. 

Anonymkode: 8f65e...31f

• Liker 2
Skrevet

Bare å bite i det sure eple og innse at du valgte feil person å få barn med. Du kan ikke bestemme over hva far gjør, så da får du fokusere på balansert og fin tid når barnet er hos deg. 

AnonymBruker
Skrevet

Her er det jo faktisk far som ikke er interessert i sønnen sin og ikke interessert i å finne på noe med sønnen sin. Istedenfor å gjøre noe hyggelig sammen, så maser han etter telefonen til barnet. Altså, han er jo en dårlig far.

Hvis barnet er hos faren sin annenhver helg så hadde jeg ikke brydd meg, det er faktisk faren som driter seg ut her. Og han risikerer jo etterhvert at barnet ikke ønsker å være med han, for de har ikke en genuin relasjon. Hvis barnet er hos far annenhver uke så ville jeg dratt på FVK for å få justert den samværsavtalen, for det er ikke noe vits for barnet å være så mye hos en uinteressert far. 

Anonymkode: e07ee...868

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Her er det jo faktisk far som ikke er interessert i sønnen sin og ikke interessert i å finne på noe med sønnen sin. Istedenfor å gjøre noe hyggelig sammen, så maser han etter telefonen til barnet. Altså, han er jo en dårlig far.

Hvis barnet er hos faren sin annenhver helg så hadde jeg ikke brydd meg, det er faktisk faren som driter seg ut her. Og han risikerer jo etterhvert at barnet ikke ønsker å være med han, for de har ikke en genuin relasjon. Hvis barnet er hos far annenhver uke så ville jeg dratt på FVK for å få justert den samværsavtalen, for det er ikke noe vits for barnet å være så mye hos en uinteressert far. 

Anonymkode: e07ee...868

FVK har ingen myndighet, og dette er ikke noe som vil føre frem noe sted uansett så lenge barnet har det bra. 

Anonymkode: 075c0...6da

AnonymBruker
Skrevet

Dette er grunnen til at mange blir i grusomme forhold - det vet at drittsekken de har fått barn med får lov å ødelegge ungen 50 % av tiden om man går dra vedkommende 😭

Anonymkode: 6dfc2...2fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...