Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tjener 690 000 i året, brutto. Har 5 ukers ferie og da får man 12% feriepenger? Disse er skattefrie fordi man har betalt skatt av de gjennom resten av året?

Så det blir 690 000*12/100 = 82 800?

Men så skal jeg vel trekkes for 5 uker ferie samtidig? Kjenner meg litt usikker her. Kan noen hjelpe meg med regnestykket? Hvor mye ca feriepenger får jeg utbetalt? Er det på junilønn?

Anonymkode: b9266...21a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Feriepengegrunnlaget er sjelden lik årslønn, siden du trekkes for ferien og feriepengene ikke gir feripengegrunnlag. Det står på den siste lønnsslippen din fra 2022.  Så tar du 12% av dette. Fra det trekker du 4/26 månedslønn (forskjellen mellom en måned og fem uker) , og det er det du får utbetalt i juni.

Anonymkode: d2d0c...440

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det skal på lønnsslippen din hvor mye feriepenger du kan forvente dette året. 

Anonymkode: 2d4fe...df9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det gjør det ikke på min. Det står feriepengegrunnlag.

Anonymkode: 4b0a8...999

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tjener 690 000 i året, brutto. Har 5 ukers ferie og da får man 12% feriepenger? Disse er skattefrie fordi man har betalt skatt av de gjennom resten av året?

Så det blir 690 000*12/100 = 82 800?

Men så skal jeg vel trekkes for 5 uker ferie samtidig? Kjenner meg litt usikker her. Kan noen hjelpe meg med regnestykket? Hvor mye ca feriepenger får jeg utbetalt? Er det på junilønn?

Typisk er regnestykket:
Månedslønn
- 5 uker jobb (litt mer enn månedslønnen med andre ord)
+ feriepengene
= Utbetaling

Feriepenger ikke skattefrie, men trekkfrie da de skattelegges (som du skriver) gjennom utbetalingsåret om det er tatt med i skattegrunnlaget ditt som Skatteetaten estimerere.

Du kan med fordel sjekke skattekortet ditt ett par ganger i året og se hvordan det ligger an og evt gjøre endringer.

Anonymkode: b6e3b...cff

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, det er grunnlaget som pleier å oppgis.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det er grunnlaget som pleier å oppgis.

Det varierer nok veldig. På min står det oppsparte feriepenger, ikke grunnlag.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar. På min desember 22 lønnslipp, står det feriepengegrunnlag 634 174 kr. Årslønn pr nå er 690 000. Hvor mye får jeg ca da? 12% av 634 174 minus 5 uker av årslønn jeg har i 2023? Er klar over at dette er trekkfritt, da man betaler skatt for feriepengene smurt ut over alle de andre mnd. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Du for utbetalt ca  67 255.

Anonymkode: 2db2d...12c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for alle svar. På min desember 22 lønnslipp, står det feriepengegrunnlag 634 174 kr. Årslønn pr nå er 690 000. Hvor mye får jeg ca da? 12% av 634 174 minus 5 uker av årslønn jeg har i 2023? Er klar over at dette er trekkfritt, da man betaler skatt for feriepengene smurt ut over alle de andre mnd. Ts

Hva du faktisk får utbetalt vil også avhenge av fagforeningstrekk, pensjonstrekk osv. Disse (og evt. andre faste månedlige trekk) går som vanlig på juniutbetalinga.

Anonymkode: 4b0a8...999

AnonymBruker
Skrevet
-jk- skrev (1 time siden):

Det varierer nok veldig. På min står det oppsparte feriepenger, ikke grunnlag.

Det står opptjente feriepenger hos oss også, men så blir det jo ikke helt den summen da de trekker fem uker ferie på junilønnen (mnd lønn pluss feriepenger minus fem uker ferie). 

Anonymkode: 68e3f...5b9

AnonymBruker
Skrevet

Hei og takk for alle svar! 

Ser jeg fikk utbetalt ca 59 000 i juni i fjor, har steget noe i lønn i løpet av året, og satser da på litt over 60 000 i år. Har mye utgifter fremover pga skilsmisse og må flytte, så derfor ble jeg opptatt av dette. Takk for all hjelp! Ts 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hei og takk for alle svar! 

Ser jeg fikk utbetalt ca 59 000 i juni i fjor, har steget noe i lønn i løpet av året, og satser da på litt over 60 000 i år. Har mye utgifter fremover pga skilsmisse og må flytte, så derfor ble jeg opptatt av dette. Takk for all hjelp! Ts 

Det stemmer med 67 255 ca. Men med fratrekk for ev. faste trekk som pensjon o.l.

Anonymkode: 121f4...257

AnonymBruker
Skrevet

Så får du heller ikke lønn den mnd.

Anonymkode: 400a9...d92

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så får du heller ikke lønn den mnd.

Anonymkode: 400a9...d92

Noen får det, jeg får vanlig lønn, feriepenger og trekk for 5 uker ferie. 

Anonymkode: 376ab...e4a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Noen får det, jeg får vanlig lønn, feriepenger og trekk for 5 uker ferie. 

Anonymkode: 376ab...e4a

Det er dette folk mener med at de ikke får vanlig lønn. Når det trekkes for 5 uker ferie forsvinner den vanlige lønna og vel så det.

Anonymkode: 3f462...94f

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...