Gå til innhold

Skolesvømming og mensen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gjør dere det når barnet skal ha skolesvømming og nettopp har fått mensen? Får hun fritak fra bad? Tampong? Snakker dere med læreren om det? Er litt nytt dette her 😅

Anonymkode: 6b588...b99

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fritak

Anonymkode: 9747b...814

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tampong hvis hun er komfortabel med det. Ellers fritak.

Anonymkode: 4ca8e...b1c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun akkurat har fått mensen kan det være for vanskelig med tampong. Ville latt henne bestemme litt selv de første mndene, men kjøpt inn tamponger i litt ulike størrelser så hun kan prøve seg frem og kan bruke det ved svømming. Jeg brukte bare tamponger fra jeg var 12-13 år, bortsett fra om natten. 

Anonymkode: 229c5...1b4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hvordan gjør dere det når barnet skal ha skolesvømming og nettopp har fått mensen? Får hun fritak fra bad? Tampong? Snakker dere med læreren om det? Er litt nytt dette her 😅

Anonymkode: 6b588...b99

Fritak selvsagt! Skal ikke tvinge de til å bruke tampong..

Anonymkode: 5ab5d...b8f

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

På barneskolen ble det fritak fordi hun ikke var trygg på å bruke tampong i 5.klasse. Etter 7.klasse valgte hun selv å bruke tampong.

Anonymkode: 7d8ba...d7c

• Liker 1
Skrevet

Fritak. Jeg klarte ikke å bruke tampong før jeg var 20 år. Hadde en gymlærer på ungdomsskolen som mente det var skulk og at alle bare kunne bruke tampong, og jeg husker jeg synes det var så ekkelt at en mann i 40 årene skulle ha en mening om hva jeg skulle putte i skjeden. 

• Liker 8
  • Nyttig 8
Skrevet

Det virker som det er gjerne er flere som bruker tampong tidlig idag (??) enn når jeg var ung, men i min tid var det fritak. Var ikke alltid så lett og styre med tamponger osv på toalettet når det var mange som delte garderobe. En tråd hengende ned var heller ikke alle som var så glad i 😬🙈 (Er jo ikke lett å se, men en føler gjerne mer på det når en er yngre og ny i gamet og skal dusje med en haug med andre)

På ungdomsskolen hadde vi svømming og gym annenhver uke. Vi byttet med parallellklassen. Hadde vi mensen og ikke ønsket å ha svømming hadde vi normalt gym istedenfor med parallellklassen. 

Så fritak er svaret her også om ikke jenta selv ønsker å bruke tampong, og føler seg vel med det. Ikke alle klarer å bruke tampong heller, særlig blant de yngre, men også for kvinner i ulike aldere. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarte ikke å bruke tampong før jeg hadde hatt sex som 18-åring, og jeg prøvde virkelig!

Her var det fritak for barna i starten, og så har det variert litt om de velger å bruke tampong eller om de fortsetter å ikke svømme. Det kommer helt an på hva de er komfortable med selv.

Første gang det var svømming da min datter hadde fått mensen, så sendte jeg en melding til kontaktlærer og sa at hun kom til å si at hun hadde glemt svømmetøy, men hva årsaken egentlig var. Da var hun enda ikke komfortabel med å "stå fram" med at hun ikke kunne ha svømming... Var helt ok for kontaktlærer.

Anonymkode: 52fb1...596

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fritak så lenge hun ikke vil bruke tampong. Jeg begynte ikke å bruke det før jeg var 16-17 år, så det er litt mye å forlange at ei som nettopp har fått mensen skal være komfortabel med det

Anonymkode: 55b0a...938

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fritak hvis hun ikke vil bruke tampong. Man skal ikke presse jenter til å putte ting i skjeden. 

Anonymkode: c1701...e51

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker svømming med mensen og tampong var kjempeskummelt, var redd tråden skulle synes og komme utenfor bikinitrusen, og redd jeg skulle blø igjennom eller at den ikke var rett nok så andre skulle se blod. Flaut om andre så den i dusjen for noen av jentene i klassen hadde gjerne mening om alt så ikke sikker på om de var for/mot tampong liksom. Dette var 8.klasse.

Vi ble hentet med dusj til svømming og det var intensivt med to ganger i uken i få uker og telte mye på karakteren så dumt å miste det. Det var også veldig dårlig tid til dusj/skifting så veldig stress å måtte innom do og ordne tampong før og etter bassenget. Ofte jeg ikke byttet tampong etter bassenget om jeg var på slutten av mensen og trygg på at det ikke blødde igjennom og heller byttet på do på skolen en stund senere (pga tid), og det gir jo egentlig infeksjonsfare. 

Anonymkode: 1c64a...b18

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Første gang det var svømming da min datter hadde fått mensen, så sendte jeg en melding til kontaktlærer og sa at hun kom til å si at hun hadde glemt svømmetøy, men hva årsaken egentlig var. Da var hun enda ikke komfortabel med å "stå fram" med at hun ikke kunne ha svømming... Var helt ok for kontaktlærer.

Anonymkode: 52fb1...596

Denne var fin!

Anonymkode: 1c64a...b18

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir vel fritak eller tampong. Men ugh, husker jeg på ungdomskolen fortalte læreren at jeg ikke kunne ha svømming siden jeg hadde mensen.  Så fikk jeg til svar av hun at det bare var å bruke tampong, for så å gå bort til resten av klassen og høylytt si at mensen gir ikke noe fritak. Trodde jeg skulle dø av flauhet:flau: Tok noen år før jeg faktisk klarte å bruke tampong. Og etter det sa jeg bare at jeg hadde glemt svømmetøy til gymlæreren etter det.  

Anonymkode: 48957...5fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...