Gå til innhold

Migrene dag 6

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Våkner opp nå med migrene for 6te dag på rad. Kan mildt sagt si at jeg begynner å bli grådig lei og sliten.

Leter etter tips.

Vanligvis varer den 3-4 dager. Det er mulig jeg har hatt to migreneanfall etter hverandre. Det startet 3 dager på høyre side og nå er det 3dje dag på venstre side. Håper det er siste dagen.

Jeg har tatt to Paracet ca. annenhver dag denne uken (så langt til sammen 8 tabeletter). De virker heller lite. Føler at det er jævla mange tabeletter.. det hender de letter litt på det.

Jeg kan ta Relpax (eletriptan), men det tar nesten 2 timer til den virker, jeg får dritvondt i hele kroppen i timesvis og så kommer migrenen tilbake etter 4 timer, så jeg prøver å la være.

Jeg har gått på sumatriptan før, men de sluttet å virke, tror ikke jeg har noen igjen.

Jeg prøver kaffe, som av og til virker. Ikke denne gangen.
Ligger kaldt og mørt, hjelper kanskje litt, men ikke så mye akkurat.. Har også ligget med en kald klut i panna, uten at det hjalp.
Har prøvd sitron og salt, uten at det hjalp noe (det hjalp egentlig bare første gang jeg prøvde det)
Hjelper litt akkurat når jeg spiser, men jeg kan jo ikke stappe i meg mat hele dagen.
Orker ikke yoga, klarer ikke å drikke hele glass med vann.. Føler jeg har prøvd alt jeg klarer nå.

Jeg har legetime onsdag neste uke, skulle egentlig være om noe annet, men kommer til å snakke med han om dette da.

Tips, råd? Ingenting blir for dumt.

Anonymkode: 5d71a...ad1

Videoannonse
Annonse
Gjest Sprite
Skrevet

Har ingen råd dessverre utenom medisin. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? Vet kvinner blir bedre av migrene når de kommer i overgangsalder. Hadde vurdert å spurt om å få fjernet livmor/ eggstokkene  for at jeg hadde da, kommet i overgangsalder. Men tipper leger ikke går med på sånt. God bedring!!

Anonymkode: af7a4...50c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått Imigran nesespray for migrene. Den virker i løpet av 10 minutter. Kanskje du må snakke med legen om det er noen annen medisin du kan ta. For min del ble det bedre etter overgangsalderen. Ingen trøst når det står på som verst. 

Anonymkode: c8d36...228

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørs jo på migrenetypen?

Jeg mistenker jeg har en kronisk vestibulær type - den har vært døgnet rundt i 4 år snart.

Så jeg skal teste ut forebyggende.

Om du ikke har hyppige anfall så blir det jo diverse triptaner eller evt Vydura. 

Anonymkode: 205e2...fb4

Skrevet

Huff, det er så slitsomt med slike migreneperioder. 

Du har et godt utgangspunkt for anfallsbehandling når du opplever at Relpax fungerer.  Du får antakelig mindre bivirkninger hvis du tar dem med en gang du begynner å kjenne hodepine.  

Men et migreneanfall kan vare i flere døgn, og triptanene (Relpax er Eletriptan) varer bare noen timer, så anfallet vil ofte blusse opp igjen når virkningen går ut.  Da trenger du et triptan med lengre virketid. Mange bruker Naramig (Naratriptan) til det. 

I tillegg bør du be legen din om forebyggende behandling. Det er anbefalt ved 3 hodepinedager pr. måned.  Det kan høres lite ut, men allerede ved 4 dager pr. måned øker risikoen for at migrenen blir kronisk. 

Skrevet (endret)

Jeg bruker Maxalt rapitab, altså smeltetabletter (legges på tungen og går der raskt i oppløsning på sekunder og blir til et lett skum som svelges), og opplever at den virker best av alle migrenemedisinene jeg har prøvd. Den finnes i spray og sprøyte også, har jeg hørt, det er kanskje et alternativ du kan spørre legen om, siden du opplever at den medisinen du har virker så sent og så kort?

Det er sjelden jeg trenger å ta to tabletter pr dag (som er maks dose også).

Dessverre er jeg i samme båt som deg og har nå en periode med daglig migrene igjen. Det begynte 30/4. Det er ikke de aller kraftigste anfallene, men nok til at jeg blir dårlig og trenger medisin. Jeg er ferdig med overgangsalder og trodde derfor at jeg skulle skånes for så mye migrene nå, og det var jeg også i noen år. Men så begynte det med lange perioder med daglige migreneanfall et par måneder etter tredje dose med koronavaksine... sammenheng? Vet ikke.

PS! Maxalt er rizatriptan.

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...