AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #1 Skrevet 6. mai 2023 Jeg var en del innom psykiatrien i ungdomstiden min. Så hadde jeg 20 år uten psyk involvering og nå er jeg i slutten av 30-årene og går til psykiater hver uke. Jeg ba selv om henvisning fr afastlegen og fikk napp etter ett år ca. Har nå likevel planer om å slutte selv om psykiater ikke er enig og fraråder meg det. Så nå har jeg begynt å lure litt på hva som egentlig står i journalen min innen psykisk helse. Siste 5 årene har jeg sett at helsenorge har vært flink å journalføre opplysninger rundt legetimer, legekonsuktasjiner, rapporter fra somatisk sykehus undersøkelser/opphold. Men hva med psykisk helse? Hvem har dokumenter som er skrevet om meg fra da jeg gikk til psykolog i tenårene? Har psykiateren jeg går til i dag tilgang til dette? Og hva med det hun skriver om meg nå? Kan jeg automatisk få be om å få lese dette? Evt godkjenne det? Har følt meg litt låst hos psykiater og mistet litt tilliten til henne, og det er hovedgrunnen til at jeg nå vil slutte. Føler heller jeg ikke har tid pga små barn og travel hverdag. Jeg føler meg også selv for frisk og godt fungerende i hverdagen til at jeg trenger time hver uke, slik hun foretrekker. Det er også ting hun har sagt der jeg føler hun insinuerer at hun vil vurdere involvere barnevernet om jeg ikke fortsetter hos henne. Hun har altså ikke sagt det rett ut, men det var en time hvor jeg uttrykket at jeg ikke var sikker på om jeg klarte å følge rådene hennes, hvor hun senere i timen ‘forresten bare måtte minne meg på at hun hadde meldeplikt til barnevernet om hun følte det skulle være behov for det. Da ble jeg enda mer engstelig enn jeg allerede er. Og når jeg rett og slett er litt redd psykiateren min, kan jeg jo ikke ha et godt pasient forhold til henne. Da klarer jeg jo ikke være meg selv. Så ja det jeg vil frem tid er at jeg vil slutte i terapien. Og samtidig gjerne lese det som er skrevet om meg. Er alt tilgjengelig samlet et sted? Eller er journalen min delt i to. Somatisk og psykiatrisk del? Håper noen her vet litt om disse tingene. Anonymkode: cd443...589 1
Purple_Pixiedust Skrevet 6. mai 2023 #2 Skrevet 6. mai 2023 (endret) Hvis det er privat psykiater så havner ikke journalen på helenorge. I spesialisthelsetjenesten (DPS, døgnavdelinger etc) kommer både somatisk og psykiatrisk journal på helenorge hvis du er en del av helse Nord og helse sør øst (?). Mulig helse vest har fått tilgang, men jeg tror ikke det. Journalen er kun på nett fra 2016 (helse nord, vet ikke med de andre). For å få tilgang til journalen fra du var ung så må du kontakte helseforetaket og be om utskrift. Endret 6. mai 2023 av Purple_Pixiedust
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå