AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #1 Skrevet 6. mai 2023 Deres tanker om å ta på neglelakk på en 4 år gammel gutt? Både fingre og tær. Jeg er far og synes ikke noe særlig om at mor tar på neglelakk på sønnen. Han har på ny neglelakk hver gang han er på samvær. Er det jeg som ikke skjønner noe eller er det litt rart og unødvendig? Sønnen har forresten verken behov for å ha på eller noe imot å ikke ha på, han sier bare «mamma liker at jeg har på». Anonymkode: 99900...702
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #2 Skrevet 6. mai 2023 Hvis han selv vil ha neglelakk, så er det jo ikke noe problem. Mest sannsynlig er det fordi at han ser moren sin ta på neglelakk og vil ha selv. Snakk med han og finn ut om han ønsker det selv eller ikke Anonymkode: 53d11...b3a 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #3 Skrevet 6. mai 2023 Helt normalt at barn i den alderen vil bruke neglelakk. Du må kvitte deg med homofobiske og transfobiske fordommer. Hadde han vært en jente ville du nok ikke reagert Anonymkode: 38b01...7f5 3 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #4 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Helt normalt at barn i den alderen vil bruke neglelakk. Du må kvitte deg med homofobiske og transfobiske fordommer. Hadde han vært en jente ville du nok ikke reagert Anonymkode: 38b01...7f5 Hvordan er det homofobisk eller transfobisk? Hadde reagert helt likt om jeg hadde en 4 år gammel datter med neglelakk, men jeg har en sønn. Jeg ser bare ikke noe poeng i at små barn skal pyntes opp. Anonymkode: 99900...702 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #5 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan er det homofobisk eller transfobisk? Hadde reagert helt likt om jeg hadde en 4 år gammel datter med neglelakk, men jeg har en sønn. Jeg ser bare ikke noe poeng i at små barn skal pyntes opp. Anonymkode: 99900...702 Det er ikke pynt for barna, men lek, kunst og utfoldelse Anonymkode: 38b01...7f5 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #6 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke pynt for barna, men lek, kunst og utfoldelse Anonymkode: 38b01...7f5 Det er vel litt å ta i eller? Anonymkode: 99900...702 1
Helene1982 Skrevet 6. mai 2023 #7 Skrevet 6. mai 2023 Sminke på barn er rart og unødvendig, men det er heller ikke så dramatisk. Jeg ville hatt fokus på hvordan du og moren oppdrar sønnen deres sammen. Du sier jo selv at gutten ikke bryr seg, så kan du spørre på en ordntlig måte om å ikke ta det på så ofte?
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #8 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er vel litt å ta i eller? Anonymkode: 99900...702 Nei. Anonymkode: 38b01...7f5 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #9 Skrevet 6. mai 2023 Før du vet ordet av det tror han at han er en jente. For barnets beste håper jeg du setter ned foten Anonymkode: daaff...ad6 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #10 Skrevet 6. mai 2023 Ikke rart 2 minutter siden, AnonymBruker said: Før du vet ordet av det tror han at han er en jente. For barnets beste håper jeg du setter ned foten Anonymkode: daaff...ad6 Ja eller homofil.. Barn blir preget av miljø Anonymkode: 15cb4...416
Helene1982 Skrevet 6. mai 2023 #11 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke rart Ja eller homofil.. Barn blir preget av miljø Anonymkode: 15cb4...416 La barn være barn. Ikke legg sexuelle preferanser i at en 4-åring liker farger på neglene. men ja, barn blir preget av miljø, og et godt samarbeid mellom mor og far er viktig. 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #12 Skrevet 6. mai 2023 Jeg og mor har ikke et dårlig samarbeid bare fordi vi er uenige om neglelakk. Vi har faktisk et fint samarbeid og jeg ønsker ikke å kommentere ting moren gjør dersom det er unødvendig og eventuelt kan være med på å skape konflikt. Derfor spurte jeg her i håp om å få bedre forståelse overfor valget om å påføre neglelakk på barnet. Og det er tydeligvis ikke så uvanlig som jeg antok, og da kan jeg la være å spørre. Synes påstander om homofobi, seksualitet og transfobi er svært unødvendig. Jeg er en ganske ålreit far som bare ønsker å lære mer. Anonymkode: 99900...702 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #13 Skrevet 6. mai 2023 Synes neglelakk på små barn er rart men mange har det nå, og jeg gav selv etter presset og kjøpte til min. Det avhenger vel av om det er han som har lyst på eller ikke. a) Gutten vil ha neglelakk og ber om å få lakk på: Null stress. Bare la han få gå med neglelakk. b) Moren lakker fordi hun synes det er pent mens gutten ikke bryr seg videre om det (høres ut som om det er det som gjelder her) Da synes jeg han må få slippe. Mødre som doller opp barna uten at barna vil det, anten det gjelder neglelakk, smykker, hårpynt eller kjoler, synes jeg er teit (samme om de er jenter eller gutter) Anonymkode: 865e7...379 5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #14 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Helt normalt at barn i den alderen vil bruke neglelakk. Du må kvitte deg med homofobiske og transfobiske fordommer. Hadde han vært en jente ville du nok ikke reagert Anonymkode: 38b01...7f5 Den kunne du ha spart deg for. Jeg kunne ikke tro mine egne øyne da jeg så småjenter med neglelakk i barnehagen før første gang. Det er ikke alle som vet at neglelakk er blitt vanlig på små barn, før de har fått barn i den alderen selv. Anonymkode: 865e7...379 1
Arkana Skrevet 6. mai 2023 #15 Skrevet 6. mai 2023 Det er helt normalt at små barn vil gjøre som de voksne. Han synes det er pent og det gjør ingen skade, så hvorfor nekte ham eller lage et problem av det? Hva er det du er redd for egentlig? 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #16 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Den kunne du ha spart deg for. Jeg kunne ikke tro mine egne øyne da jeg så småjenter med neglelakk i barnehagen før første gang. Det er ikke alle som vet at neglelakk er blitt vanlig på små barn, før de har fått barn i den alderen selv. Anonymkode: 865e7...379 Hvis jentene ville ha neglelakk, hvorfor ikke? Anonymkode: 9d633...d6f
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #17 Skrevet 6. mai 2023 Arkana skrev (3 minutter siden): Det er helt normalt at små barn vil gjøre som de voksne. Han synes det er pent og det gjør ingen skade, så hvorfor nekte ham eller lage et problem av det? Hva er det du er redd for egentlig? Nekter jeg ham og lager et problem ut av det? Eller stilte jeg et spørsmål for å finne ut hvorvidt jeg var jeg som bare ikke forstod dette? Anonymkode: 99900...702 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #18 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Synes neglelakk på små barn er rart men mange har det nå, og jeg gav selv etter presset og kjøpte til min. Det avhenger vel av om det er han som har lyst på eller ikke. a) Gutten vil ha neglelakk og ber om å få lakk på: Null stress. Bare la han få gå med neglelakk. b) Moren lakker fordi hun synes det er pent mens gutten ikke bryr seg videre om det (høres ut som om det er det som gjelder her) Da synes jeg han må få slippe. Mødre som doller opp barna uten at barna vil det, anten det gjelder neglelakk, smykker, hårpynt eller kjoler, synes jeg er teit (samme om de er jenter eller gutter) Anonymkode: 865e7...379 Det er alternativ B som gjelder her, ja. Virker ikke som at han har noe særlig mot det, men det er heller ikke han som ønsker det eller ber om å få det på. Anonymkode: 99900...702
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #19 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er alternativ B som gjelder her, ja. Virker ikke som at han har noe særlig mot det, men det er heller ikke han som ønsker det eller ber om å få det på. Anonymkode: 99900...702 Hvis det er en koselig stund de har sammen så hvorfor ikke? Så lenge han syns det er greit. Anonymkode: 9d633...d6f
Helene1982 Skrevet 6. mai 2023 #20 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Deres tanker om å ta på neglelakk på en 4 år gammel gutt? Både fingre og tær. Jeg er far og synes ikke noe særlig om at mor tar på neglelakk på sønnen. Han har på ny neglelakk hver gang han er på samvær. Er det jeg som ikke skjønner noe eller er det litt rart og unødvendig? Sønnen har forresten verken behov for å ha på eller noe imot å ikke ha på, han sier bare «mamma liker at jeg har på». Anonymkode: 99900...702 Jeg liker å se på meg selv som fordomsfri, men da jeg var på ferie for noen år siden med masse unger, kom det tre jenter og en gutt bort til meg da jeg lakket neglene og ville være med på spa. Jeg lakket neglene til jetene, men før jeg lakket neglene til gutten, spurte jeg moren hans om det var greit. Dette var unger mellom 3 og 6 og det var en lek, og jeg ble møtt av mine egne fordommer i døra. Jeg er enig med deg i at det må være lov å stille et spørsmål ulten at man er homofob og fylt med hat. Du vil det beste for gutten din og det er aldri feil. Jeg mener likevel at jeg tok feil, og lagde kjønnsroller for en 5-åring som både var spiderman, men også ville leke spa med jentene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå