Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fødte for litt over en uke siden. Bæsja på do etter fødsel, men det bare kom ut. Så spiste jeg indisk hjemme noen dager senere og da måtte jeg LØPE på do. Det bare rant ut.

Nå er det gått 6 dager siden jeg sist var på do og bæsjet. Fiser mye, men det er det. Litt vondt i magen.

Jeg burde kanskje hatt avføring nå? Er jeg forstoppet? Bør jeg kjøpe noe på apoteket for å få ting  ut?

Hvor lenge kan man gå uten avføring liksom?

Anonymkode: aea62...014

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Fødte for litt over en uke siden. Bæsja på do etter fødsel, men det bare kom ut. Så spiste jeg indisk hjemme noen dager senere og da måtte jeg LØPE på do. Det bare rant ut.

Nå er det gått 6 dager siden jeg sist var på do og bæsjet. Fiser mye, men det er det. Litt vondt i magen.

Jeg burde kanskje hatt avføring nå? Er jeg forstoppet? Bør jeg kjøpe noe på apoteket for å få ting  ut?

Dette er forstoppelse ja. Ikke uvanlig i barseltiden. Når det har fått så lang tid ville kjøpt dulcolax stikkpiller eller microlax miniklyster reseptfritt på apoteket eller bestilt en legetime for å få det billigere på resept. Så ville jeg tatt laktulose eller laxoberal dråper daglig som forebyggende etter dette.

Anonymkode: a0564...4a4

Skrevet

Spis noen svisker.

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det kommer luft er det nok greit, forstoppelse er vondt, og du hadde vist at du var det, om du ammer brukes mye av kalorier til å produsere melk og kroppens normale funksjon endres. Så lenge at du ikke har vondt så er det normalt, husk bare å drikk mye vann for du mister mye væske når du ammer og det kan gi hard avføring

Anonymkode: 3c727...752

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Så lenge det kommer luft er det nok greit, forstoppelse er vondt, og du hadde vist at du var det, om du ammer brukes mye av kalorier til å produsere melk og kroppens normale funksjon endres. Så lenge at du ikke har vondt så er det normalt, husk bare å drikk mye vann for du mister mye væske når du ammer og det kan gi hard avføring

Det gjør ikke kjempevondt. Bare litt innimellom, men kan godt være pga noe annet. 

Jeg ammer, ja. Prøver å drikke mye vann, får bare fortsette med det. 

TS 

AnonymBruker
Skrevet

6 dager er lenge. De har reseptfrie avføringstabletter på apoteket. Dulcolax. Man kan ta 1-2 tab på kvelden så må man på do på morgenen. 

Anonymkode: 3732e...923

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble skikkelig forstoppet etter fødselen. Endte opp hos lege, prøvde microlax, dulcosoft, avføringsdråper, svisker, ja alt som man vanligvis spiser for å få fart på magen. (jeg ammet også så vet ikke om det er andre ting som funker man ikke kan ta når man ammer)

Det som funket var er stort oljeklyster fra apoteket, (anbefalt avlege) og fy F* så vondt det var 😬 Men det funka. 

Endte opp med rifter som ikke grodde på mange måneder da 😅 Så ut som et dyr hadde blitt slaktet hver gang jeg måtte nr 2.

Skulle ønske det var mer normalt å få vite at man kunne bli forstoppet etter fødsel. Da kunne jeg spist forebyggende, og ikke gått så lenge med det. Jeg hadde aldri vært forstoppet før.

Anonymkode: 7d138...4f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det gjør ikke kjempevondt. Bare litt innimellom, men kan godt være pga noe annet. 

Jeg ammer, ja. Prøver å drikke mye vann, får bare fortsette med det. 

TS 

Prøv Laktulose først. Fra apoteket. 

Anonymkode: 919a6...c4a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Siden du liker indisk mat, bestill/lag et nytt måltid?

Hvis du tåler nøtter, jeg fikk jeg råd fra en pakistansk kvinne for mange år siden å spise en håndfull mandler daglig for å holde magen i gang, og det fungerer i hvert fall for meg.

Anonymkode: 746d3...906

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ble skikkelig forstoppet etter fødselen. Endte opp hos lege, prøvde microlax, dulcosoft, avføringsdråper, svisker, ja alt som man vanligvis spiser for å få fart på magen. (jeg ammet også så vet ikke om det er andre ting som funker man ikke kan ta når man ammer)

Det som funket var er stort oljeklyster fra apoteket, (anbefalt avlege) og fy F* så vondt det var 😬 Men det funka. 

Endte opp med rifter som ikke grodde på mange måneder da 😅 Så ut som et dyr hadde blitt slaktet hver gang jeg måtte nr 2.

Skulle ønske det var mer normalt å få vite at man kunne bli forstoppet etter fødsel. Da kunne jeg spist forebyggende, og ikke gått så lenge med det. Jeg hadde aldri vært forstoppet før.

Anonymkode: 7d138...4f4

Mitt inntrykk er at det er minimalt med informasjon om noe som helst som gjelder mor etter fødsel. Enten det er hvordan stelle sting etter rifter (og hvordan vite at noe er galt og må ses på), at man kan bli forstoppet ja, at man bør hvile bekkenbunnen, etc.

Egentlig det eneste man får høre er "ikke ha sex de første 6 ukene".

Anonymkode: c0a9f...32f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Har du prøvd å spise sterk mat eller drikke kaffe - det får alltid meg til å løsne opp. 

Anonymkode: 50878...401

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar,folkens. Tenker det blir en tur på apoteket på mandag og kjøpe et mildt avføringsmiddel. Håpe det funker. Skal på sykehuset for kontroll til uka, så får evt nevne det der hvis det ikke gir seg. 

TS 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nja, om det kommer luft vet man at man ikke har tarmslyng, men man kan fint fise masse selv om man er forstoppet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...