Gå til innhold

Skal man ikke få vite om diagnoser man får?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen min var på sykehuset og hadde inntakssamtale ifm prøverørsbehandling. Vi snakket om løst og fast og til slutt spurte han hvordan diagnosene mine påvirket meg i hverdagen. Jeg ble litt sånn …hvilken diagnose? Tette eggledere? 🫡 Da sa han at det stod i journalen min at jeg hadde tvangsmessig personlighetsforstyrrelse og emosjonelt uastabil personlighetsforstyrrelse. Jeg sa at han må ha åpnet feil journal, men det stod svart på hvitt. Jeg gikk til Dps en periode for 4-5 år siden pga depresjon, og har da fått diagnosen. Har aldri blitt utredet eller fått noe informasjon om dette. Er det lov? Kontaktet Dps, men de kunne ikke uttale seg om det over telefon og behandleren jeg gikk til da har sluttet. De hadde heller ikke lov til å informere meg om hvor vedkommende jobbet nå. Er ikke dette veldig merkelig? Hvordan kan jeg få frem for å få ryddet opp i dette? 

Anonymkode: fae9e...b14

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd å bli satt feil diagnose på. Helt håpløst system. Jeg får det ikke slettet, men jeg fikk skjult det. Men før det ble skjult var det en lege som hadde lest det og videreført det. Og så må jeg selv finne og klage inn hvert enkelt sted det står i journalen, og så skal de liksom slette eller skjule det. Problemet er at når slike feilaktige diagnoser kun er skjult, da blir også det brukt mot meg, fordi legene blir mistenksomme og lurer på "hva står der, du er sikkert psykisk syk!". Jeg var for fysisk syk (konkret fysisk sykdom) til å gå videre med det.

Jeg måtte gjennom tre uavhengige andre utredninger av psyken pga. dette, alle konkluderte med at jeg ikke er psykisk syk. Likevel dukker det med ujevne rom opp en eller annen lege som har fanget opp det som ikke ble skjult, og så blir jeg mistenkeliggjort på nytt.

Mitt beste tips er å kontakte Pasientombudet og så klage inn videre til Statsforvalteren. Men selv hos Statsforvalteren gjør de som regel lite, noe jeg fikk oppleve da en lege hadde skrevet inn i journal med store bokstaver at jeg var tung rusmisbruker. Jeg så tilfeldigvis dette og konfronterte legen med det, legen kunne selv ikke slette det, skrev bare i et nytt notat at det som stod over ikke gjaldt meg, men annen pasient. Og dermed mente Statsforvalteren at det ikke var grunn til å få det slettet, fordi legen hadde korrigert. Problemet er at de legene som aldri har tid til å lese journalen detaljert, de får med seg det som står i store bokstaver - og så må jeg begynne å forklare det også (har aldri rørt stoff!).

Man er i realiteten ganske overgitt til den enkelte person man møter i systemet, det gjelder også Statsforvalteren.

Så kontakt Pasientombudet og få hjelp av dem. Gi dem fullmakt til å gå inn i saken, så kan de nøste opp i det. Jeg tror det er den beste sjansen, for gjør du det alene, så risikerer du, som meg, å få en journal hvor feildiagnosene likevel dukker opp innimellom.

Lykke til med prøvingen ❤️

Anonymkode: 36d66...eac

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Etter min erfaring så skal man alltid bli opplyst om hvilken diagnose som settes. (dvs eget møte/time)

Anonymkode: f062a...e60

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er fryktelig styrete å få ting ut av journal.

Ville rett og slett snakket med infertilitetslegen og spurt om det er noe problem at du er blitt behandlet for depresjon for flere år siden og at det er ukjent for deg at der er satt andre diagnoser. Hvis det ikke har noen praktisk betydning som at de nekter deg Ivf eller pusser barnevernet på dere så er det gjerne ikke verdt all jobben med å få det bort.

Anonymkode: 30d81...03a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid trodd at man hadde rett på å bli informert men det var helt til nav sendte meg brev og det sto en diagnose der som ingen hadde nevnt for meg. Virker som de ikke tar det så nøye innen psykiatrien for jeg har hørt flere som sier de har fått vite om diagnoser ved tilfeldigheter lenge etterpå at de er satt.

Anonymkode: 89433...130

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er fryktelig styrete å få ting ut av journal.

Ville rett og slett snakket med infertilitetslegen og spurt om det er noe problem at du er blitt behandlet for depresjon for flere år siden og at det er ukjent for deg at der er satt andre diagnoser. Hvis det ikke har noen praktisk betydning som at de nekter deg Ivf eller pusser barnevernet på dere så er det gjerne ikke verdt all jobben med å få det bort.

Det virket som han syns det var veldig merkelig at jeg ikke hadde styr på «mine egne» diagnoser, og fikk litt inntrykk av at han trodde jeg prøve å late som jeg aldri hadde hørt om de før.. Så litt ubehagelig. Men har ikke noe å si for forsøket, vi dro derfra med en dato for oppstart så sånn sett er det greit. Men vil jo gjerne ikke at disse diagnosene skal følge meg fremover sånn uansett 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Det skal en del til for å få endret ting som diagnoser i en journal ja, men når det er feil diagnose så kan jo det brukes mot en senere i forskjellige situasjoner i livet. F.eks ved adopsjoner, samliv, barn, osv..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det virket som han syns det var veldig merkelig at jeg ikke hadde styr på «mine egne» diagnoser, og fikk litt inntrykk av at han trodde jeg prøve å late som jeg aldri hadde hørt om de før.. Så litt ubehagelig. Men har ikke noe å si for forsøket, vi dro derfra med en dato for oppstart så sånn sett er det greit. Men vil jo gjerne ikke at disse diagnosene skal følge meg fremover sånn uansett 

Da hadde jeg bare gitt faen. De innhenter jo bare opplysninger om psykisk helse for å sjekke at dere er skikket i denne spesifikke sammenhengen. Når det ikke gav deg ulempe er jo alt bra. Det står mye feil i de aller flestes journaler. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan de ha sendt et brev som har forsvunnet i posten? Eller du har glemt å åpne?

Har du hatt noe form for utredning? Man må vel ha det for å få tildelt en diagnose? Og da avslutter de vel ikke plutselig uten å konkludere med noe på siste time?

Kan du ha fått denne diagnosen tidligere? Som barn? At dps bare viser til den? Har du sett igjennom hele journalen din på Helse Norge? Kan  foreldrene dine sitte på noe informasjon de ikke har fortalt deg?

Anonymkode: 72a79...f8d

AnonymBruker
Skrevet

Man kan jo ikke få en diagnose sånn helt uten videre uten å ha blitt utredet som du sier. Det syntes jeg var merkelig.Har du noe dokumentasjon fra den tiden så kanskje det står noe om prosessen der og navn på behandlere osv..Så har du litt å gå på.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fatter ikke at folk går til disse kvakksalverne! De slenger rundt seg med diagnoser over en lav sko virker det som. Har de Ingen standard for å sette deiagnose? Er det bare å kaste ut noe?

Anonymkode: 3bc0a...b05

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 16 feile diagnoser i min journal. Aner ikke hvordan de har havnet der. Både jeg og fastlegen har gått gjennom ALLE mine journaler - psykisk, sykehus, sykepleier og fastlegejournal. Ikke noe sted har jeg fått noen av diagnosene, det har ikke vært mistenkt, ikke nevnt med et ord. Utallige brev er sendt sykehuset (fastlege, psykologer, psykiatere, sjef for BUP, sjef for DPS, fylkeslege) om at jeg ikke har disse, men likevel fortsetter og fortsetter disse å ødelegge hele livet mitt. Ettersom de er kopiert igjen og igjen fra det samme notatet videre er det heller ikke mulig å få de fjernet, da flere av legene ikke jobber på sykehuset/er leger lengre. Det er helt usannsynlig absurd, begriper seriøst ikke hvordan det går an.

Ikke nok med det, men de har IKKE kopiert med diagnosene jeg faktisk HAR, som har ført til at jeg har blitt gående lenge uten behandling for disse. F. eks. astma, allergi, kronisk nyrestein, gjentakende blødende magesår, kronisk gastritt, refluks og crohns, som jeg har hatt fra barndommen/oppveksten, og ei heller diagnoser jeg fikk påvist som ung voksen (spondyloartritt). Jeg har fått kraftig forverring av astma som var nesten borte, allergiene er blitt verre (måtte omplassere dyrene mine pga det), pga manglende behandling for gastritt har jeg brukt over 1 mill på tannlege og tennene mine er fullstendig ødelagt av magesyre (har 3-8 fyllinger per tann, aldri hatt hull), har fått komplikasjoner av manglende behandling fra de andre, har måttet operere flere ganger, flere ting har blitt oversett så jeg har blitt gående med alvorlige ting over lang tid uten å bli sjekket/få medisiner tross at det skyldes diagnoser jeg har hatt siden jeg var barn ++++.

Livet mitt er ødelagt. Jeg er så utrolig dårlig form, jeg klarer ikke ta vare på meg selv, leilighet, økonomien min er smadret pga helseutgifter, jeg har fått PTSD og traumer av måten jeg er blitt behandlet på i helsevesenet (greit nok at det feks er kjipt å bli behandlet som om man har emosjonelt ustabil pf av helsevesenet, men det som er enda verre er jo å bli behandlet slik når man IKKE har det!), flere selvmordsforsøk pga helsen alene, fått et annet livstruende problem pga dette.

Ikke minst har jeg også fått tilleggslidelser, plager og komplikasjoner i hele kroppen pga alt dette, og flere av tingene er dødelige. Antakelig blir jeg ikke eldre enn jeg er nå, pga disse feile diagnosene i journalen.

Har ikke ord for å beskrive hvor utrolig kjipt det er, og hvor sinnsykt det føles at de kan bare skrive noe som ALDRI har vært tilfellet uten at det får konsekvenser for andre enn meg. Jeg kan legge til at jeg er blitt utredet for alle mulige diagnoser etter eget ønske opp gjennom, nettopp fordi jeg har vært så fysisk syk, men har ALDRI fått noen diagnoser psykisk. Det gjør det jo bare enda kjipere og enda mer tragisk at man vet med sikkerhet at jeg IKKE har noen av diagnosene som står der.

Anonymkode: 892fa...9d3

• Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet

Off, glemte det (meg over):

Føler med deg, ts. Det uheldige er jo at det er diagnoser som i verste fall kan være litt uheldig om man har barn også. Og det helt unødvendig når du ikke har disse engang. Håper du får fjernet disse, og at det ikke skaper problemer for deg! Masse lykke til! Håper det ordner seg med prøverørsbehandling også!

Anonymkode: 892fa...9d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som vi må organisere oss og sende brev til Helse og sosialdepartementet og be de rydde opp.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg har alltid trodd at man hadde rett på å bli informert men det var helt til nav sendte meg brev og det sto en diagnose der som ingen hadde nevnt for meg. Virker som de ikke tar det så nøye innen psykiatrien for jeg har hørt flere som sier de har fått vite om diagnoser ved tilfeldigheter lenge etterpå at de er satt.

Etter hva jeg forstår så er det vist ganske vanlig at fastlegene henviser til dps når det kanskje kunne vært nok med en psykolog i stedet i mange tilfeller. Det er ikke alltid dps er løsningen kanskje.

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være tentative diagnoser? Dvs utredningshypoteser som din behandler i DPS «mistenker» og prøver å bekrefte/avkrefte under din utredning/behandling der? Jeg gikk til dps en gang for å utelukke psykiske årsaker til symptomer jeg hadde og i papirene  stod det «helseangst» -kjente meg ikke igjen i det og i samme momang som jeg gikk på dps fikk jeg  påvist en medisinsk diagnose som forklarte mine symptomer. Så da  ringte jeg dps og hørte med behandleren som skrev dette -så sa han at dette hadde vært hans arbeidshypotese som han hadde tenkt å grave litt videre i om det ikke hadde vært for at jeg fant ut at jeg var fysisk syk av andre grunner. 

Anonymkode: 1fee6...9b0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må først få epikriser fra DPS og lese selv hva som står der. De ligger mest sannsynlig på helsenorge ellers må du ta kontakt med DPS. Jeg vil tro som nevnt her at det er tentative diagnoser, eller at det står noe som «hun har preg som minner om xxxx» Høres jo helt rart ut at du skal ha fått diagnoser og så ikke blitt tilbudt behandling.

Anonymkode: 39169...da5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her får du Google psykologen du gikk til, og finne ut hvor hun jobber og ta kontakt med henne og få ryddet opp.

Eller, ta kontakt med den dps’n og få snakket med ansvarlig overlege som sammen med deg kan gå gjennom journal og få ryddet opp i dette

Anonymkode: 9ea0b...060

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt kontakt med dps hvis jeg var deg og avtale et møte med overlege som nevnt i tråden her og gå gjennom.

Tror ikke jeg hadde oppsøkt gammel behandler hvis hun har sluttet, det kan evt dps gjøre hvis man trenger mer informasjon rundt det.

Min mening 🙂

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...