AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #1 Skrevet 5. mai 2023 Har tannleger krav på å vite hvilke evt psykiske lidelser man har? Dvs føre opp i helseskjema når man ankommer tannlegen. Anonymkode: b15e7...c00
PeuàPeu Skrevet 5. mai 2023 #3 Skrevet 5. mai 2023 Nei, det er ingen krav. Men en oppdatert anamnese er viktig for å kunne gi rett behandling. Hilsen tannpleier
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #4 Skrevet 5. mai 2023 PeuàPeu skrev (1 minutt siden): Nei, det er ingen krav. Men en oppdatert anamnese er viktig for å kunne gi rett behandling. Hilsen tannpleier Ok, men selvom man går på medisiner så er det frivillig og oppgi? Anonymkode: b15e7...c00 1
PeuàPeu Skrevet 5. mai 2023 #5 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ok, men selvom man går på medisiner så er det frivillig og oppgi? Anonymkode: b15e7...c00 Det er frivillig ja, men du bør absolutt oppgi medisiner. Det er til ditt beste. Mange medisiner, spesielt for psykiske problemer påvirker tannhelsen. Og derfor bør tannpleier/tannlege få vite det. Vi tenker ikke over om du har sykdom, mye medisiner ol. Det er mer uvanlig enn vanlig å ikke gå på medisiner for oss. Så ingen tenker et sekund på dine medisiner utenom i tannhelseperspektiv. Håper du vil dele opplysningene med tannlegen din ❤️ De vil bare hjelpe deg så godt de kan. Da trenger de en riktig journal. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #6 Skrevet 5. mai 2023 PeuàPeu skrev (10 minutter siden): Det er frivillig ja, men du bør absolutt oppgi medisiner. Det er til ditt beste. Mange medisiner, spesielt for psykiske problemer påvirker tannhelsen. Og derfor bør tannpleier/tannlege få vite det. Vi tenker ikke over om du har sykdom, mye medisiner ol. Det er mer uvanlig enn vanlig å ikke gå på medisiner for oss. Så ingen tenker et sekund på dine medisiner utenom i tannhelseperspektiv. Håper du vil dele opplysningene med tannlegen din ❤️ De vil bare hjelpe deg så godt de kan. Da trenger de en riktig journal. Bra det er frivillig 🙂 Ser viktigheten av å gi beskjed men syntes hitill at det har vært pinlig. Bra tannlegene har en proff innstilling til det. Sier kanskje fra neste gang om den ene medisinen jeg går på 🙂 Anonymkode: b15e7...c00
PeuàPeu Skrevet 5. mai 2023 #7 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bra det er frivillig 🙂 Ser viktigheten av å gi beskjed men syntes hitill at det har vært pinlig. Bra tannlegene har en proff innstilling til det. Sier kanskje fra neste gang om den ene medisinen jeg går på 🙂 Anonymkode: b15e7...c00 Du kan feks bare skrive medisinene på en lapp? Det gjør mange. De færreste husker navnene og da ber vi de bare skrive medisiner på et ark og ha det med. Så slipper du å snakke så mye om det? Jeg noterer bare hva pasienten sier av diagnose(r), medisiner og så går vi videre. Med mindre pasienten snakker om det selv. Det er ingen som reagerer på slikt. Jeg tror over 70% av voksne pasienter hos meg har diagnoser og medisiner. Mange av de psykiske problemer.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #8 Skrevet 5. mai 2023 PeuàPeu skrev (3 minutter siden): Du kan feks bare skrive medisinene på en lapp? Det gjør mange. De færreste husker navnene og da ber vi de bare skrive medisiner på et ark og ha det med. Så slipper du å snakke så mye om det? Jeg noterer bare hva pasienten sier av diagnose(r), medisiner og så går vi videre. Med mindre pasienten snakker om det selv. Det er ingen som reagerer på slikt. Jeg tror over 70% av voksne pasienter hos meg har diagnoser og medisiner. Mange av de psykiske problemer. Ja, det var smart det å bare skrive det på en lapp. Det er nok vanligere enn man tror ja 🙂 Takk for råd. Anonymkode: b15e7...c00
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #9 Skrevet 6. mai 2023 Var til tannlegen uka her. Da registrerte jeg at det hadde kommet et A4 ark på venteværelset om at, man fylte ut helseskjema ved endring av medisiner. Stod en ting til å , men husker ikke hva det var. Har odontofobi å satt der i angst å svimmel tåke. Er narkose pasient å får alltid spørsmål før narkosen om jeg går medisiner. Evt hva har jeg tatt den dagen, av paracet eller noe annet. Opplyste første gangen om at jeg gikk på prevensjon. Det telte visst ikke. Så da blir det alltid nei på det spørsmålet i ettertid. Anonymkode: fee79...d27 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #10 Skrevet 6. mai 2023 Jeg har jo tilgang til HN på alle mine pasienter og ser hvilke medisiner de bruker. Jeg kommenterer aldri om de bruker medisiner for angst og depresjon. Derimot p-piller kommenterer jeg. Hvis jeg skal gi pasienten antibiotika er det viktig å informere om da nedsettes effekten av p-piller. Mvh tannlege Anonymkode: ec4d5...05f 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #11 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg har jo tilgang til HN på alle mine pasienter og ser hvilke medisiner de bruker. Jeg kommenterer aldri om de bruker medisiner for angst og depresjon. Derimot p-piller kommenterer jeg. Hvis jeg skal gi pasienten antibiotika er det viktig å informere om da nedsettes effekten av p-piller. Mvh tannlege Anonymkode: ec4d5...05f Tilgang til HN? Betyr det Helsenorge? Anonymkode: fee79...d27
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #13 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja Anonymkode: ec4d5...05f Har alle tannleger tilgang til Helsenorge? Anonymkode: b0046...fb0
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #14 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Har alle tannleger tilgang til Helsenorge? Anonymkode: b0046...fb0 Det lurer jeg å på. Har de privat praktiserende det å? Fastlegen min klarte ikke se hva slags prevensjon gynekologen min hadde skrevet ut. Jeg bestilte privat i en annen kommune. Anonymkode: fee79...d27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå