AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #1 Skrevet 5. mai 2023 Ønsker å finne en billig som mulig elbil på Finn men kan ikke noe om Elbil. Hvilken tåler Oslo-Svinesund uten å gå tom på veien? Å lade der er jeg inneforstått med. Siden jeg må kjøpe brukt har jeg ikke råd til nye dyrere modeller med en de største batteriene desverre. Bilen skal ikke brukes daglig men må tåle en harryhandel i blandt. Er det like mye skader, reparasjoner og vedlikeholdsutgifter på brukt elbil som brukt bensinbil? Anonymkode: 4e4ed...c3b
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #2 Skrevet 5. mai 2023 "Alle" el-biler du får kjøpt klarer Oslo-Svinesund og stort sett tilbake uten lading. Kjøp av de første Nissan Leaf så er du safe. Anonymkode: 6f5da...6a6 1
Gjest Automagisk Skrevet 5. mai 2023 #3 Skrevet 5. mai 2023 Nei er mye mindre vedlikehold og behovet for service er minimalt lft en fossilbil..oftest er det eneste som skal byttes cupefilter og bremsevæske når bilen begynner å trekke på årene
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #4 Skrevet 5. mai 2023 1 minutt siden, Automagisk said: Nei er mye mindre vedlikehold og behovet for service er minimalt lft en fossilbil..oftest er det eneste som skal byttes cupefilter og bremsevæske når bilen begynner å trekke på årene Man slipper å bidra til barnearbeid med fossilbil da Anonymkode: e5200...ed9
Gjest Automagisk Skrevet 5. mai 2023 #5 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man slipper å bidra til barnearbeid med fossilbil da Anonymkode: e5200...ed9 Gjør du med elbil og...bare laggards som bruker lithium/ ionebatterier med kobolt nå. Så slipper en å ha dårlig samvittighet for å ødelegge jorda og utrydde menneskeheten når en kjører elbil 😉
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #6 Skrevet 5. mai 2023 Automagisk skrev (11 minutter siden): Nei er mye mindre vedlikehold og behovet for service er minimalt lft en fossilbil..oftest er det eneste som skal byttes cupefilter og bremsevæske når bilen begynner å trekke på årene Takk for svar! Ser det er biler fra 2015-2020 ca som ligger ute for brukt salg. Er det noen betenkeligheter rundt at relativt ny bil selges billig rundt 150.000kr? Kan modeller fra 2020 til salgs tyde på at det er noe galt med bilen eller er det vanlig å skifte bil så ofte? Og hvor mange kilometer bør den max ha gått? Vet at på fossilbiler sier man at biler som har gått mer enn 250.000km regnes som gamle, hvordan er det med elbil? Ønsker jo den skal holde så mange år som mulig Anonymkode: 4e4ed...c3b
newman01 Skrevet 5. mai 2023 #7 Skrevet 5. mai 2023 27 minutter siden, AnonymBruker said: Man slipper å bidra til barnearbeid med fossilbil da Anonymkode: e5200...ed9 Det brukes kobolt i raffinering av fossilt drivstoff også. Så ikke føl deg altfor høy på pæra. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #8 Skrevet 6. mai 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: "Alle" el-biler du får kjøpt klarer Oslo-Svinesund og stort sett tilbake uten lading. Kjøp av de første Nissan Leaf så er du safe. Anonymkode: 6f5da...6a6 Nja, det er 117 km og noen av de første Leaf'ene med degradert/slitt batteri er nede omtrent på den rekkevidden på vinteren når det er kaldt. Man bør i hvert fall ta en solid prøvekjøring på minst halve batteriet før man eventuelt kjøper. Og trekke fra 30-40% for å få vinterrekkevidden hvis det er mer enn 12°C når man prøvekjører. Hvis budsjettet holder ville jeg gått for en av de eldste Ioniq'ene fra 2017 til rundt 140 000. Anonymkode: f20d8...feb
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #9 Skrevet 6. mai 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Og hvor mange kilometer bør den max ha gått? Vet at på fossilbiler sier man at biler som har gått mer enn 250.000km regnes som gamle, hvordan er det med elbil? Ønsker jo den skal holde så mange år som mulig Anonymkode: 4e4ed...c3b Batterier slites og får mindre rekkevidde litt pga alder, men mest pga antall km kjørt og hvordan bilen er kjørt og hvor ofte den har vært ladet på hurtiglading (saktelading/hjemmelading er sunnest for batteriet). Sjekk også om bilen har batterigaranti, hvor mange år den er og hvor mange år som er igjen av den garantitiden. Sjekk gjerne også hvordan garantien tolkes. Hvis batteriet er 90% (10% degradert) så vil nok ingen mene at det er en garantisak, 70% derimot... hvis den er innenfor batterigarantien på antall år og antall km. For biler med store batterier betyr 250 000 km mindre enn for biler med små batterier. Antall ladesykler betyr egentlig mer enn antall km kjørt. Batterier bør tåle minst 1000 sykler (antall ladinger 0% - 100%, kan være oppdelt i flere del-ladinger) så biler med rekkvidde 400 km vil ikke nå 1000 sykler før de har kjørt 400 000 km. Fint behandlede batterier uten feil kan kanskje tåle 1500-2000 sykler. Tiden vil vise. Anonymkode: f20d8...feb
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #10 Skrevet 6. mai 2023 1 hour ago, Automagisk said: Nei er mye mindre vedlikehold og behovet for service er minimalt lft en fossilbil..oftest er det eneste som skal byttes cupefilter og bremsevæske når bilen begynner å trekke på årene Ja, kjent sak at service på elbil er billigere. Service-prisen kan derimot variere sterkt fra sted til sted så lønner seg å be om pris flere steder har jeg opplevd. (For alt jeg vet gjelder dette alle typer biler) Anonymkode: f20d8...feb
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #11 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): "Alle" el-biler du får kjøpt klarer Oslo-Svinesund og stort sett tilbake uten lading. Kjøp av de første Nissan Leaf så er du safe. Anonymkode: 6f5da...6a6 Sterkt uenig. Min leaf fra 2014 har rekkevidde på 126 km ved fullt batteri og tørt sommerføre, i teorien. I praksis kan jeg kjøre temmelig nøyaktig 70 kilometer. Men da er også batteriet tomt. På vinterføre/ved kaldt vær kommer jeg ca. 50 kilometer, men kun om jeg ikke bruker varmeapparatet i bilen. Bruker jeg det, er jeg nede på rundt 40, og jeg kan ikke kjøre på motorvei. Anonymkode: 5f54a...6a5 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #12 Skrevet 6. mai 2023 Anbefaler deg å kjøpe en Kia Soul 15-20 modell, som har fått byttet volt batteri på garantien. Anonymkode: ec2fe...80c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå