Minya Skrevet 5. mai 2023 #1 Skrevet 5. mai 2023 Jeg har kjøpt denne kakefolien og har brukt den til ostekaker og lignende, men er det noen som vet om den tåler en halvtimes tid i stekeovnen på 180 grader? Grunnen til at jeg bruker den er for å slippe å krangle kaka løs fra springform, men jeg har aldri brukt den til eplekake før, kun bakepapir som er et helsike å få til å stå stille når jeg skal ha røra over i formen, så jeg hadde håpet at jeg kunne bruke folien i stedet siden den "står" av seg selv. Hvis den ikke tåler varme, så sier det seg selv at jeg ikke vil bruke den i ovnen, men det hadde vært snabla kjekt om den var det.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #2 Skrevet 7. mai 2023 Du skal ikke bruke kakeformen i ovn, den er laget av pvc-plast, så den vil smelte. Når det gjelder eplekaka, så ville jeg ha smurt sidene med formfett, det har funket for meg. Bruker kun bakepapir i bunnen. Men du har kanskje allerede bakt kaka 🙂 Anonymkode: 76192...718
Brunhilde Skrevet 7. mai 2023 #3 Skrevet 7. mai 2023 Litt sent å svare nå, men hvis du bruker springform, så er det lurt å legge bakepapiret over bunnen før du setter ringen rundt og fester den. Så smører du kantene godt og strør med litt mel/semulegryn. Kaka pleier å slippe ganske lett da. 3
Minya Skrevet 20. mai 2023 Forfatter #4 Skrevet 20. mai 2023 On 5/7/2023 at 12:42 PM, AnonymBruker said: Du skal ikke bruke kakeformen i ovn, den er laget av pvc-plast, så den vil smelte. Når det gjelder eplekaka, så ville jeg ha smurt sidene med formfett, det har funket for meg. Bruker kun bakepapir i bunnen. Men du har kanskje allerede bakt kaka 🙂 Anonymkode: 76192...718 Jepp, og den ble snabla god Jeg var litt aggressiv med bakepulveret, så den ble noe høyere enn planlagt, og litt slepphendt med kanelen, så den smakte i grunnen noe nærmere en veldig saftig krydderkake med epler i, men den var en klar suksess i selskapet ❤️ On 5/7/2023 at 1:35 PM, Brunhilde said: Litt sent å svare nå, men hvis du bruker springform, så er det lurt å legge bakepapiret over bunnen før du setter ringen rundt og fester den. Så smører du kantene godt og strør med litt mel/semulegryn. Kaka pleier å slippe ganske lett da. Jeg gjorde som jeg har pleid å gjøre med ostekaka før foliens tid, klippet til bakepapir og la både rundt og i bunnen av springformen. Særdeles lite vasking av springeformen da kaka var ferdig, det var bare et par små flekker som kun trengte littegranne hjelp fra en klut. Og kaka slapp lett fra bakepapiret også. Grunnen til at jeg spurte, var at jeg har sett slik folie som er spesifisert som ovnsikker, men den jeg hadde var ikke spesifisert hverken på nettsiden eller i butikken. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå