AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #1 Del Skrevet 5. mai 2023 Dette spørsmålet er til dere som har hatt baby med vanskeligheter for å sove. Hva gjorde dere som til slutt førte til at det løsnet? Har en 10 måneder gammel sønn, trøblete søvn hele veien, spesielt siden han ble 3 måneder. Leggetid tar lang tid ofte med mye gråt, mange oppvåkninger på kveld (ofte lange 20-45 minutter) og mange oppvåkninger på natt i tillegg til å våkne for dagen i 5-tiden. Vi er utslitt og lei og har funnet ut at vi må gjøre noe. Han sover i seng med dropside ved siden av sengen vår, har prøvd å få ham over i sprinkelseng, men det blir for slitsomt for oss fordi vi da må henge over sengen under alle oppvåkningene, da er det mer behagelig for oss å kunne ligge ved siden av og stryke, holde og nynne. I januar betalte vi for å få hjelp av en søvnkonsulent. Vi lærte ham å sovne av seg selv (vi satt/lå ved siden av og ga ham støtte frem til han nesten sovnet, så stoppet vi og enten sovnet han eller så våknet han gråt igjen, dette gjentok vi ved hver oppvåkning), det tok flere måneder og det hadde litt effekt på antall oppvåkninger på kveld, men vi er fremdeles der at vi må inn og ut av soverommet hele kvelden og blir holdt våkne flere ganger om natten, ofte lenge i strekk. Jeg har sluttet med nattamming, men ammer ham én gang i søvne før jeg legger meg. Han våknet hver time da jeg ammet så det ble bedre etter at jeg sluttet med det, men fremdeles våkner han ofte hver andre time og ligger fort våken 20-90 minutter. Han er ingen enkel gutt på dagtid, så det er kun kveldene vi kan få ro og også da vi kan rydde/planlegge/gjøre alt vi ikke får gjort på dagtid, så at vi bruker store deler av kvelden på å være inne på soverommet begynner å tære på. Sønnen vår får ikke nok søvn når han våkner så mye, så han er ofte utilpass og trøtt på dagtid. Vet jeg kommer til å få kommentarer fra mange om at dette er helt vanlig og "sånn er det å ha barn" og joda, det er nok mange som opplever søvnproblemer, men ingen jeg kjenner har det sånn som oss og vi ønsker å gjøre noe med situasjonen vår. Flere har kommentert at "det er bare en fase", men de blir stille når de får høre at det har vært sånn hele veien. Vi er 8 stykker på barselgruppa og de andre er ikke i nærheten av å ha så krevene kvelder og netter, har flere venner med barn på samme alder eller litt eldre som heller ikke har det sånn her til vanlig. En ting er når de er syke eller det er andre ting som plager dem, men dette er standarden vår. Var på hyttetur med et par venner med barn for noen uker siden og vi var de eneste som sprang inn og ut av soverommet hele kvelden, ble holdt våken i timesvis på natten og måtte opp kl 05. De andre ble litt sjokkerte over hvordan vi hadde det, tror de trodde vi overdrev da vi fortalte hvordan det er. Vi har tatt det opp med lege og helsestasjon uten at de har kunne bistå. Vi ser oss nødt til å gjøre noe mer nå. Vi trenger hjelp. En kollega av meg brukte nettopp en slags Ferber-metode for å få sin 12-måneder gamle datter til å sove og hun sa at det endret alt. Fra flere oppvåkninger kveld og natt til å sove nesten hele natten uten støtte på to dager. Jeg er i utgangspunktet skeptisk til Ferber, samtidig virker det jo som om det har effekt og det vil gjøre dagene og nettene bedre for både ham og oss. Mener å ha hørt at det finnes Ferber-lignende metoder som ikke er like brutale. Noen som har tips? Anonymkode: ee0b3...dff 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #2 Del Skrevet 5. mai 2023 Har dere sjekket for stille refluks og muskellåsninger i nakke/rygg? Anonymkode: 06ef9...405 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #3 Del Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har dere sjekket for stille refluks og muskellåsninger i nakke/rygg? Anonymkode: 06ef9...405 .. Og jeg glemte for så vidt å svare på spørsmålet ditt. Her hjalp det ekstremt mye at jeg sluttet å amme. Alle mine tre barn gikk fra å våkne annenhver time natten gjennom til de var 6 mnd og jeg bråsluttet å amme, til å sove natten gjennom når de var 7 mnd. Høyere aktivitetsnivå på dagen hjalpogså til bedre søvn på nettene. Hjalp også å komme skikkelig i gang med fast føde. Hold ut 🩵 Anonymkode: 06ef9...405 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #4 Del Skrevet 5. mai 2023 Eneste som funket var da han fikk dren i ørene, han hadde kronisk mellomørebetennelse så det ble trykk i ørene når han lå ned. Anonymkode: ecbf8...700 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #5 Del Skrevet 5. mai 2023 Tenkte også på låsninger? For oss hjalp det mye med noen timer hos kiropraktor da han hadde låsninger i nakken. Ferber kan jo justeres. Vi sitter i en stol inne på rommet hans hvor han ser oss og støtter ved å bruke stemmen typ «mamma/pappa er her sammen med deg» når han går over i gråt. Noen ganger synes jeg også det er ekstremt effektivt å bare si til han at «navn, nå går mamma ut litt og kommer tilbake», så går jeg på gangen i ett minutt før jeg går inn til han igjen. Roer han seg ikke, tar jeg et nytt minutt, men lytter hele tiden til han. Dersom han roer seg blir jeg kanskje på gangen lenger, men hisset han seg mer opp, går jeg inn til han tidligere. Det handler jo om at barnet skal bli trygg på at han/hun blir hørt og ivaretatt Anonymkode: 573e5...1cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #6 Del Skrevet 5. mai 2023 Jeg vet ikke hvordan vi kom oss igjennom det. Føler ikke at noen ting av det vi prøvde hjalp en dritt. Det løsnet litt etter 1,5 år. Nå er hun 2 og sover igjennom natta, men det kan fortsatt ta helvetes lang tid å legge. I går tok det 2 timer. Føler med deg, følte meg død innvendig mens det stod på som verst. Anonymkode: d695e...adc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #7 Del Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Har dere sjekket for stille refluks og muskellåsninger i nakke/rygg? Anonymkode: 06ef9...405 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): .. Og jeg glemte for så vidt å svare på spørsmålet ditt. Her hjalp det ekstremt mye at jeg sluttet å amme. Alle mine tre barn gikk fra å våkne annenhver time natten gjennom til de var 6 mnd og jeg bråsluttet å amme, til å sove natten gjennom når de var 7 mnd. Høyere aktivitetsnivå på dagen hjalpogså til bedre søvn på nettene. Hjalp også å komme skikkelig i gang med fast føde. Hold ut 🩵 Anonymkode: 06ef9...405 Vi har sjekket ham hos alle tenkelige behandlere. Fysio, manuellterapeut, kiropraktor, flere barneleger. Han har sannsynligvis melkeallergi så jeg har levd melkefritt siden oktober og vi får oppfølging av barnelege. Ellers virker det ikke å være noe galt med ham. Hadde håpet å kutte nattamming skulle ha bedre effekt, hjalp jo fordi det har blitt litt sjeldnere oppvåkninger, men til gjengjeld må jeg jo ligge der og trøste på andre måter på oppvåkningene nå. Han har de siste ukene begynt å åle seg og spiser bra med fast føde, men ingen av delene har hatt effekt på søvnen enn så lenge. Takk ❤️ Anonymkode: ee0b3...dff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #8 Del Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Eneste som funket var da han fikk dren i ørene, han hadde kronisk mellomørebetennelse så det ble trykk i ørene når han lå ned. Anonymkode: ecbf8...700 Hvordan fant dere ut det? Vi har hatt ham hos flere barneleger. Vet ikke om de har sjekket spesifikt, men de har sett inn i ørene hans. Hva var andre symptomer? Takk for svar! Anonymkode: ee0b3...dff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #9 Del Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Tenkte også på låsninger? For oss hjalp det mye med noen timer hos kiropraktor da han hadde låsninger i nakken. Ferber kan jo justeres. Vi sitter i en stol inne på rommet hans hvor han ser oss og støtter ved å bruke stemmen typ «mamma/pappa er her sammen med deg» når han går over i gråt. Noen ganger synes jeg også det er ekstremt effektivt å bare si til han at «navn, nå går mamma ut litt og kommer tilbake», så går jeg på gangen i ett minutt før jeg går inn til han igjen. Roer han seg ikke, tar jeg et nytt minutt, men lytter hele tiden til han. Dersom han roer seg blir jeg kanskje på gangen lenger, men hisset han seg mer opp, går jeg inn til han tidligere. Det handler jo om at barnet skal bli trygg på at han/hun blir hørt og ivaretatt Anonymkode: 573e5...1cc Ja, kanskje det er veien å gå. Problemet er at han som regel gråter fra vi legger ham ned så det er ikke så lett å trekke seg tilbake, men kanskje det er akkurat det som trengs for at han skal roe seg. Føler vi bare har kommet helt skeivt ut fra start. Takk for tips ❤️ AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg vet ikke hvordan vi kom oss igjennom det. Føler ikke at noen ting av det vi prøvde hjalp en dritt. Det løsnet litt etter 1,5 år. Nå er hun 2 og sover igjennom natta, men det kan fortsatt ta helvetes lang tid å legge. I går tok det 2 timer. Føler med deg, følte meg død innvendig mens det stod på som verst. Anonymkode: d695e...adc Det er sånn vi har følt det også. Fulgt utallige råd og bare endt opp med samme resultat. Man blir så utrolig sliten. Føler man blir "lovet" at det er første de 3 månedene som er versr før det sakte, men sikkert blir bedre, men her i gården har ting, om ikke blitt verre, i hvert fall stagnert. Uff. Høres tungt ut. Takk for svar, sender varme tanker til dere ❤️ Anonymkode: ee0b3...dff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #10 Del Skrevet 5. mai 2023 Ferbers metode når hn var 1 år. Skal kun brukes når barnet er gammelt nok til å skjønne at du kommer tilbake. Husker ikke hvor lenge vi startet med. 2 min ute og noen min inne. Og økte gradvis. Vi bruker samme metode nå, og kommer alltid inn å sjekker selv om hn ikke gråter. Handler om å vise at man kommer tilbake når man sier det. På 2 åringen er det nå 10 min ute, 2 inne, så 15 ute, 2 inne og så 20 min ute. Øker ikke mer enn 20 min. Eneste måten hn sov på tidlgiere var ved samsoving. Mn hn var såpass urolig i søvne at jeg fikk knapt sovet. Hn begynte først å sove igjennom hele natta når vi brukte ferbers metoden. Men de 3 første nettene var skikkelig fæle. Det var pappaen som måtte gjøre det for jeg fikk helt angst av gråten. Kan også ha skyldtes at jeg hadde ekstrem mangel på søvn. Anonymkode: 0fc22...574 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #11 Del Skrevet 6. mai 2023 Barnet på eget rom med lav sprinkelseng og madrass på gulvet ved siden av. Så tok vi hver vår tørn gjennom natta. Anonymkode: 29c54...3bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #12 Del Skrevet 6. mai 2023 Ta annenhver natt du og far slik at begge får sove godt av og til. Dette er sikkert svaret du ikke vil høre, men noen barn sover dårlig og svært lite å gjøre med det. Min gutt våknet 05.15 til han var 3 år: hvor mye sover gutten din i løpet av dagen? Anonymkode: 7d300...30f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #13 Del Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja, kanskje det er veien å gå. Problemet er at han som regel gråter fra vi legger ham ned så det er ikke så lett å trekke seg tilbake, men kanskje det er akkurat det som trengs for at han skal roe seg. Føler vi bare har kommet helt skeivt ut fra start. Takk for tips ❤️ Det er sånn vi har følt det også. Fulgt utallige råd og bare endt opp med samme resultat. Man blir så utrolig sliten. Føler man blir "lovet" at det er første de 3 månedene som er versr før det sakte, men sikkert blir bedre, men her i gården har ting, om ikke blitt verre, i hvert fall stagnert. Uff. Høres tungt ut. Takk for svar, sender varme tanker til dere ❤️ Anonymkode: ee0b3...dff De første tre månedene er ofte best på søvn. En nyfødt sover jo hele tiden♥️ Anonymkode: 7d300...30f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #14 Del Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnet på eget rom med lav sprinkelseng og madrass på gulvet ved siden av. Så tok vi hver vår tørn gjennom natta. Anonymkode: 29c54...3bb Vi har snakket om å teste det, men problemet vårt er at vi må løfte ham opp/nedi og trøste hver gang han våkner. Holder ikke nødvendigvis å stikke hånden gjennom sprinklene. Og det hjelper ikke på oppvåkningene på kvelden at vi har en madrass ved siden av på natten. Anonymkode: ee0b3...dff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #15 Del Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ta annenhver natt du og far slik at begge får sove godt av og til. Dette er sikkert svaret du ikke vil høre, men noen barn sover dårlig og svært lite å gjøre med det. Min gutt våknet 05.15 til han var 3 år: hvor mye sover gutten din i løpet av dagen? Anonymkode: 7d300...30f Vi bytter på å ta ham, men jeg våkner hver gang han våkner og hyler, så jeg får aldri sovet natten gjennom. Hjelper ikke med ørepropper og lukket dør.. Han sover mellom 2-3 timer på dagen fordelt på to blunder. AnonymBruker skrev (25 minutter siden): De første tre månedene er ofte best på søvn. En nyfødt sover jo hele tiden♥️ Anonymkode: 7d300...30f Ikke vår nyfødte... Her var det kolikk og et lite helvette i starten, dagtid var spesielt utfordrende med søvn. På natten kapitulerte han til slutt etter to-tre timer gråting på kvelden og sov godt noen timer og måtte ammes hver andre time, men da sovnet han igjen så derfor opplevde vi nattesøvnen som "enklere" og vi ble også "lovet" at nettene ville bli bedre. Nå er oppvåknignene mer styrete og langdryge. Ser også flere plasser det står skrevet at barnet ofte sover bedre fra de er 6 måneder, at de sover bedre av fast føde og av å bevege seg mer. Ingeting av det stemte for oss. Hadde vi bare hatt det rolig de første 3 månedene hadde vi kanskje ikke vært så utslitt nå.. Anonymkode: ee0b3...dff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #16 Del Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ferbers metode når hn var 1 år. Skal kun brukes når barnet er gammelt nok til å skjønne at du kommer tilbake. Husker ikke hvor lenge vi startet med. 2 min ute og noen min inne. Og økte gradvis. Vi bruker samme metode nå, og kommer alltid inn å sjekker selv om hn ikke gråter. Handler om å vise at man kommer tilbake når man sier det. På 2 åringen er det nå 10 min ute, 2 inne, så 15 ute, 2 inne og så 20 min ute. Øker ikke mer enn 20 min. Eneste måten hn sov på tidlgiere var ved samsoving. Mn hn var såpass urolig i søvne at jeg fikk knapt sovet. Hn begynte først å sove igjennom hele natta når vi brukte ferbers metoden. Men de 3 første nettene var skikkelig fæle. Det var pappaen som måtte gjøre det for jeg fikk helt angst av gråten. Kan også ha skyldtes at jeg hadde ekstrem mangel på søvn. Anonymkode: 0fc22...574 Takk for råd. Kanskje vi må holde ut noen måneder til sånn at han skjønner mer. Jeg får en klump i magen av å tenke på å gjøre det, samtidig må vi ta grep snart, er utslitte begge to. Eneste grunnen til at vi har fått det til å gå rundt er at vi ofte har tatt hjemmekontor og avlaste hverandre litt, men det kan vi ikke fortsette med. Anonymkode: ee0b3...dff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss91 Skrevet 6. mai 2023 #17 Del Skrevet 6. mai 2023 Min eldste var sånn, tortur. Hadde lyst til å slå alle som sa at jrg måtte nyte den fantastiske babytiden. Et levende mareritt å aldri få sove, ikke akkurat idyll. Han begynte å sove hele natta da han var 6år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snurk Skrevet 6. mai 2023 #18 Del Skrevet 6. mai 2023 Det som funket for oss var samsoving og liggende amming ❤️ På ett punkt gikk det seg bare til av seg selv. Begynte å sove igjennom nettene en gang mellom 1.5 år og 2 år. Min filisofi er at det er enklere å følge babyens behov enn å presse samfunnets forventninger ned over hodet på babyen, det blir ofte frustrasjon for begge parter. På ett tidspunkt vil babyen din sove, søvn er ikke noe som trengs å læres. Inntil da handler det om å finne måter å holde ut. For oss innebærte det å få en større seng så vi alle kunne sove sammen. Babyen din er bare 10 mnd. Mange barn sover urolig i denne perioden. Dette er bare mine tanker, men når barnet gråter og er urolig så prøver det jo å uttrykke et behov. Dette behovet kan for eksempel være nærhet og trygghet, og da synes jeg det gir lite mening å respondere med å legge barnet i egen seng på et rom alene. Men det er bare mine tanker. Håper det løser seg for dere, vet det er veldig tungt med søvnmangel. Følg magefølelsen din, om det er noe som ikke føles riktig ikke føl deg presset til å "stå i det" som mange vil fortelle deg ❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #19 Del Skrevet 6. mai 2023 snurk skrev (Akkurat nå): Det som funket for oss var samsoving og liggende amming ❤️ På ett punkt gikk det seg bare til av seg selv. Begynte å sove igjennom nettene en gang mellom 1.5 år og 2 år. Min filisofi er at det er enklere å følge babyens behov enn å presse samfunnets forventninger ned over hodet på babyen, det blir ofte frustrasjon for begge parter. På ett tidspunkt vil babyen din sove, søvn er ikke noe som trengs å læres. Inntil da handler det om å finne måter å holde ut. For oss innebærte det å få en større seng så vi alle kunne sove sammen. Babyen din er bare 10 mnd. Mange barn sover urolig i denne perioden. Dette er bare mine tanker, men når barnet gråter og er urolig så prøver det jo å uttrykke et behov. Dette behovet kan for eksempel være nærhet og trygghet, og da synes jeg det gir lite mening å respondere med å legge barnet i egen seng på et rom alene. Men det er bare mine tanker. Håper det løser seg for dere, vet det er veldig tungt med søvnmangel. Følg magefølelsen din, om det er noe som ikke føles riktig ikke føl deg presset til å "stå i det" som mange vil fortelle deg ❤️ Takk for svar ❤️ Problemet er at samsoving og nattamming ikke funker for oss lengre. Fungerte fram til han var 3 måneder, siden da har det vært et slit. Før jeg slutte å amme på natten våknet han hver time og var ofte lenge våken og gråt eller sutret etter å ha spist. Å samsove fungerer dårlig for både meg og ham hvis ikke hadde jeg fortsatt med det. Vi har stor nok seng så det er ikke det som er problemet. Han våkner lett av meg selv om han ligger i bedside, om jeg snur meg kan han våkne så det fører til at jeg ikke tør å bevege meg og gjerne blir liggende våken fordi jeg ikke tør å gå på do eller å endre til en mer behagelig stilling. Det kan ikke fortsette, jeg er utslitt. Du sier mange sover urolig i denne perioden, men hvor lang er denne perioden? Hos oss har den vart i 7 måneder (og det var ikke lett de første 3 heller). Hadde han vært enklere på dagtid hadde det kanskje fungert for oss, men vi har fått et over gjennomsnittet krevende barn så vi trenger å være litt opplagt for å ta oss av ham. Anonymkode: ee0b3...dff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuppeluri Skrevet 6. mai 2023 #20 Del Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har snakket om å teste det, men problemet vårt er at vi må løfte ham opp/nedi og trøste hver gang han våkner. Holder ikke nødvendigvis å stikke hånden gjennom sprinklene. Og det hjelper ikke på oppvåkningene på kvelden at vi har en madrass ved siden av på natten. Anonymkode: ee0b3...dff Jeg er ganske lav og liten og klarte ikke å henge over sprinklene over lengre tid. Endte med at jeg faktisk måtte legge meg ned ved siden av senga og bare ha armen inne i mellom sprinklene. Roa han ned med at mamma var her hele tiden og nynna på en og samme sang hele tiden. Etter en halv uke så var det greit så lenge jeg var der. Han brukte fortsatt fort et par timer på å sovne, men det ble bedre og bedre for hver uke. Til slutt så holdt det med at jeg var der i 30 minutter syngende, så sovna han. Men en annen ting jeg lurer litt på. Du skriver at han blir amma før leggetid. Kanskje han fortsatt er sulten? Hadde det hjulpet å gi han en porsjon med grøt før du legger han istedet for amming? Gjerne med morsmelk i grøten sånn at han kjenner smaken av noe han er vandt til. Fins helt melkefri grøt på markedet, og du kan jo evt lage den selv. Det funka her når han hadde en periode med dårlig søvn og nektet å sovne. Viste seg at han fortsatt var sulten rett å slett.. Fader ikke lett det her altså.. AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvordan fant dere ut det? Vi har hatt ham hos flere barneleger. Vet ikke om de har sjekket spesifikt, men de har sett inn i ørene hans. Hva var andre symptomer? Takk for svar! Anonymkode: ee0b3...dff Ikke meg du svarer over her, men andre symptomer kan være dårlig respons/hørsel, munnpuster, snorking om natta, osv. Nesa var stappa med polypper.. Sønnen vår er som deres når han er syk som regel. Han hadde også ganske forstørra mandler og sikler en del igjennom hele dagen. Han ble operert for 2 uker siden, og har vært en helt annen unge den siste uka nå. Sover hele natta, og lenger. I dag sov han til 8. Det har han ikke gjort siden han var 2mnd gammel. Nå er ungen din veldig liten, så mest sannsynligvis vil de ikke gjøre noe med det ennå, ved mindre de ser han er veldig plaga Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå