Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en blodsuger av en venninne som hele tiden maser om at vi må snakkes eller møtes.

Jeg føler meg helt kvalt.

Hun skal hele tiden gi meg dårlig samvittighet hvis jeg ikke kan møtes eller snakkes også, og jeg blir skikkelig stressa. Føler konstant på dårlig samvittighet og jeg merker at hjertet dunker ekstra etter at vi har hatt kontakt (uansett hvordan).

Hun gir meg ingen glede lenger, jeg hadde foretrukket et liv uten henne. Hun er negativ, selvsentrert, masete, snakker sykt sakte, baksnakker stort sett, prater og sykdom og om hvor synd det er på henne. Hun har hele tiden lange pauser når hun snakker, men så fort jeg begynner å si noe så snakker hun med én gang og nesten skriker for å overdøve meg. Hun har dårlig energi og er bare en stor verkebyll for meg for å si det rett ut.

Men hun har ingen andre...

Hva gjør man i en sånn situasjon? Hvordan unngår du å få dårlig samvittighet overfor andre, når du ikke gir dem det de kommuniserer at de trenger av deg for å ha det bra?

Jeg trenger sårt tips og triks! Jeg har angst i kveld pga denne venninnen.

Anonymkode: 8ed12...03a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en slik venninne en gang. Hun kuttet meg ut da jeg begynte å sette grenser. Så fort hun begynte med skitprat om andre stoppet jeg henne og sa at jeg ikke ønsket å snakke mer om den personen. Når hun klaget over andre sa jeg bare «ja ja, det ordner seg sikkert». 
Det tok meg mange år å forstå at jeg var hennes mentale søppelbøtte og jeg måtte bruke mye krefter for å unnslippe den konstante skyldfølelsen hver gang hun droppet sine problemer over på meg. 
Jeg øvde mye på forhånd for å klare å sette grenser på en respektfull måte. Hun var nådeløs da hun skjønte at jeg ikke lenger var tilgjengelig mentalt. Jeg ble ghostet og hun svarte ikke på sms etter bare noen få uker på denne nye metoden. Jeg sender fremdeles 2-3 sms i året og ønsker henne alt godt. Hun skal ikke få rett i at jeg har droppa henne. Jeg veit at hun er ensom og uten venner i dag, men kjenner på en enorm lettelse over at hun droppa meg.  Vi hadde fine stunder sammen også og dem tar jeg vare på. 

Anonymkode: c6a73...e64

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kutt henne ut hvis det er det som er best for deg. Det er ikke ditt ansvar at hun ikke har noen andre. Man bør ikke være i vennskap som man ikke får noe ut av, og her høres det ut som dette er bare negativt for deg. 

Du trenger ikke ha dårlig samvittighet for å ha grenser. Hennes liv er hennes ansvar og du har ansvar for din egen lykke. Hvis hun står i veien for at du har det bra må du kutte henne ut og det bør du ha god samvittighet for, for din egen del. 

Jeg har også hatt venninner hvor jeg har sittet med stress, hjertebank og angst etter å ha vært med de. Livet er så mye bedre uten. 

Anonymkode: a709e...6e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...