Gå til innhold

Er dette allergi eller betennelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Datteren min på 9 fikk hull i ørene ifjor og har stort sett brukt vanlige øredobber (ikke sølv). Hun klager på øm øreflipp ofte og når vi tar ut øredobben ser det ut som på bildene under. På forsida er det et stort sort hull. Når man kjenner på øreflippen er det en klump inni. På baksiden er det ganske tørt og antydning til skorpe. Det andre øret ser fint ut. Er dette betennelse eller nikkelallergi? Må vi til legen eller kan vi gjøre noe hjemme? 

20230505_220120_copy_1512x2016.jpg

20230505_220127_copy_1512x2016.jpg

Endret av lady90
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nikkelallergi. Hadde jeg hatt øredobber med nikkel, så hadde hele øret mitt sett ut som en kjøttkake.

Ville latt en lege se på det, uansett. Ingen her kan gi barnet ditt en diagnose.

Anonymkode: 4ed9e...f47

AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerer ikke på nikkel, men klarer ikke bruke øredobber som ikke er "rent" metall. Aldri forsket noe mer på det. Gjør vondt, blir varmt og helt uutholdelig. Klarer kanskje ha i "uekte" øredobber i 3-4 timer maks. Da kan det komme litt sånn betent veske ut, men det går tilbake av seg selv når jeg gir øret ro igjen. 

Jeg ville enten brukt utelukkende sølv, om hun skal fortsette å ha øredobber. 

Det ser ikke betent ut, og ikke rødt?  Etter mitt skjønn har ikke legen noe å bidra med her, da ville jeg heller spurt et piercingstudio eller på et piercing-forum om det finnes. Om det blir veldig vondt, varmt og samtidig feber så er det såklart lege med en gang. 

Hull i ørene er jo praktisk talt et sår, så skorpen bak er ikke så rart. Det sorte hullet trenger ikke være annet enn at øredobbene har avgitt farge, uekte smykker avgir masse farge. Det vet alle som har prøvd å ha på seg et uekte halskjede over lengre tid. Man får et sort/grønt avtrykk der smykket ligger. 

Anonymkode: 62eb9...c31

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg reagerer ikke på nikkel, men klarer ikke bruke øredobber som ikke er "rent" metall. Aldri forsket noe mer på det. Gjør vondt, blir varmt og helt uutholdelig. Klarer kanskje ha i "uekte" øredobber i 3-4 timer maks. Da kan det komme litt sånn betent veske ut, men det går tilbake av seg selv når jeg gir øret ro igjen. 

Jeg ville enten brukt utelukkende sølv, om hun skal fortsette å ha øredobber. 

Det ser ikke betent ut, og ikke rødt?  Etter mitt skjønn har ikke legen noe å bidra med her, da ville jeg heller spurt et piercingstudio eller på et piercing-forum om det finnes. Om det blir veldig vondt, varmt og samtidig feber så er det såklart lege med en gang. 

Hull i ørene er jo praktisk talt et sår, så skorpen bak er ikke så rart. Det sorte hullet trenger ikke være annet enn at øredobbene har avgitt farge, uekte smykker avgir masse farge. Det vet alle som har prøvd å ha på seg et uekte halskjede over lengre tid. Man får et sort/grønt avtrykk der smykket ligger. 

Anonymkode: 62eb9...c31

Ok takk. Vi renset det igår og klemte ut verket. Det sorte så ut som en skorpe egentlig for det er borte nå. Ser bedre ut idag. Tar en pause fra øredobber og går over til sølv fra nå av. 

AnonymBruker
Skrevet

Sånn blir jeg også seende ut om jeg bruker uekte eller sølv. Jeg tåler ikke sølv i ørene. Gull, plast eller kirurgisk stål er det eneste som fungerer på meg. Det tar noen timer så gjør det så vondt at øredobbene må ut. Da blør det bittelitt og det kan komme litt puss. Blir skorpe etterhvert. 

Anonymkode: 44eb5...a98

AnonymBruker
Skrevet

Det er betennelse, ring legen på mandag.

Anonymkode: 681a1...04a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er betennelse, ring legen på mandag.

Anonymkode: 681a1...04a

Nysgjerrig men hva kan legen gjøre? Har tilgang til online lege så kan evt ringe de dersom det er noe krem e.l vi bør smøre på

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke allergi en betennelsesreaksjon? Altså en betennelse?

Anonymkode: 3cca7...650

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er ikke allergi en betennelsesreaksjon? Altså en betennelse?

Anonymkode: 3cca7...650

Nei

Anonymkode: e3d8d...9d8

• Nyttig 1
Skrevet
lady90 skrev (41 minutter siden):

Nysgjerrig men hva kan legen gjøre? Har tilgang til online lege så kan evt ringe de dersom det er noe krem e.l vi bør smøre på

Snakk med de på aptoteket i dag hvis du har mulighet. Det ser ut som allergi. Jeg fikk nikkelallergi etter jeg tok hull i ørene som 10 åring. Det skal nok være en kortisonkrem hun kan få, av den svakeste sorten. Vet ikke om det er forskjell på barn og voksne på den biten. 

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å kjøp øredobber på gullsmed eller merket «Sterling silver». De uekte kan ofte slå slik ut hos mange, inkludert meg selv. 

Anonymkode: 0190d...beb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...