AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #1 Skrevet 5. mai 2023 Hei, For én uke siden oppdaget jeg litt lysrødt slim i avføringen (minnet mest om lyst jordbærsyltetøy), men virker merkelig om dette skulle kommet ufordøyd gjennom systemet. Det var på størrelse med en liten ert. Ingen andre antydninger til blod verken da eller i etterkant. Nå er jeg stresset for om dette kan være et symptom på noe farlig. Burde vel kommet mer de neste dagene dersom det skulle vært noe galt? Noen med samme erfaring? Kan nevne at jeg har hatt litt hard avføring dagene før og etter jeg oppdaget dette, men nå er også den noenlunde normal igjen. Hilsen stresset jente på 28. Anonymkode: c9cd2...8b7
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #2 Skrevet 5. mai 2023 Hemorider eller rift fra hard avføring. Lyst blod kommer fra endetarmen. Anonymkode: 4968f...bb3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #3 Skrevet 5. mai 2023 Høres ut som en hemoroide som har blødd litt. Men gå til legen og få en test som sendes inn. Anonymkode: 9b94c...0a3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #4 Skrevet 5. mai 2023 Nei, det er ikke farlig. Farlig begynner det å bli når fu nærmest oversvømmer doskåla med blod. Jeg blør daglig, er ikke farlig det heller. Anonymkode: 069d5...2e3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #5 Skrevet 5. mai 2023 Statistisk sett veldig lite sannsynlig at det er noe alvorlig, men ville heller sjekket en gang for mye enn en gang for lite Anonymkode: 8d537...1a9
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #6 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Høres ut som en hemoroide som har blødd litt. Men gå til legen og få en test som sendes inn. Anonymkode: 9b94c...0a3 Jeg har fått bekreftet for et halvt år siden at jeg har en utvendig hemoride. Anonymkode: c9cd2...8b7
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #7 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Statistisk sett veldig lite sannsynlig at det er noe alvorlig, men ville heller sjekket en gang for mye enn en gang for lite Anonymkode: 8d537...1a9 Sjekke selv om det bare har skjedd én gang, eller vente å se ann litt? Anonymkode: c9cd2...8b7
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #8 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, det er ikke farlig. Farlig begynner det å bli når fu nærmest oversvømmer doskåla med blod. Jeg blør daglig, er ikke farlig det heller. Anonymkode: 069d5...2e3 Har du sjekket hvorfor du blør daglig? Man bør nok sjekke seg før det kommer oversvømmelse av blod i doskåla. Anonymkode: c9cd2...8b7 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #9 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sjekke selv om det bare har skjedd én gang, eller vente å se ann litt? Anonymkode: c9cd2...8b7 Nei, du trenger ikke dra til lege for det. Sannsynligvis hemoroide eller rift. Om du får smerter og blør mye mer, så bør det sjekkes. Anonymkode: 7fdd3...65d 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #10 Skrevet 5. mai 2023 Dersom du er stresset så er jo det beste å snakke med en lege. Så får du sjekket ut at det ikke er noe å stresse over. For er det noe å stresse over så øker jo ikke sjansen for at det går galt ved å gå til lege (den synker). Generelt så opplever folk flest litt ferskt blod her og der gjennom livet. Det kan skyldes en utvendig rift eller sår (typisk om en har hatt diare etc), for kvinner er en klassiker at en tror blodet kommer sammen med avføringen, men så er det egentlig bare mensen eller lett spotting (typisk scenario om det også er slim). Det kan skyldes en hemoride. Men om det varer eller gjentar seg så sjekker man det ut. Betyr det at sjansen for at det er dødelig er stor? Nei. Men den sjansen er aldri null. Enten det gjelder blod eller å krysse veien. Og det nivået v risiko må vi lære oss å leve godt med. Og sånn bare for å ha sagt det: at noe kommer ut igjen med noenlunde lik konsistens og farge som det hadde da du spiste det er godt mulig. Skjer typisk når vi sliter med dårlig fordøyelse. Og at fargesterke matvarer (blåbær og rødbeter er kjenninger) farger avføring i helt nye farger er også normalt. Anonymkode: b946e...44b 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #11 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dersom du er stresset så er jo det beste å snakke med en lege. Så får du sjekket ut at det ikke er noe å stresse over. For er det noe å stresse over så øker jo ikke sjansen for at det går galt ved å gå til lege (den synker). Generelt så opplever folk flest litt ferskt blod her og der gjennom livet. Det kan skyldes en utvendig rift eller sår (typisk om en har hatt diare etc), for kvinner er en klassiker at en tror blodet kommer sammen med avføringen, men så er det egentlig bare mensen eller lett spotting (typisk scenario om det også er slim). Det kan skyldes en hemoride. Men om det varer eller gjentar seg så sjekker man det ut. Betyr det at sjansen for at det er dødelig er stor? Nei. Men den sjansen er aldri null. Enten det gjelder blod eller å krysse veien. Og det nivået v risiko må vi lære oss å leve godt med. Og sånn bare for å ha sagt det: at noe kommer ut igjen med noenlunde lik konsistens og farge som det hadde da du spiste det er godt mulig. Skjer typisk når vi sliter med dårlig fordøyelse. Og at fargesterke matvarer (blåbær og rødbeter er kjenninger) farger avføring i helt nye farger er også normalt. Anonymkode: b946e...44b Takk for godt svar! Har vært stresset for en del den siste tiden, så dette kom litt sånn på toppen av det hele 🙈 Slimet kom ikke i forbindelse med mensen, det er jeg helt sikker på. Spiste dog en rødbete burger dagen før, men rart det skulle gi farge bare på et lite område, i tillegg til slimkonsistens. Spiste syltetøy dagen før, men som sagt kommer vel ikke det ufordøyd gjennom 😂 Anonymkode: c9cd2...8b7
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #12 Skrevet 5. mai 2023 Bittelitt lyserødt blod er ingen fare. Absolutt ikke noe å være stresset for. Du nevner i tillegg hard avf., som rimer godt med en liten rift eller en liten rift i en hemorroide. Beklager, men jeg vil mene det er misbruk av helsetjenester å gå til lege med noe så ubetydelig. Leger kan også bli irriterte over dette, så vær forberedt på å bli møtt deretter. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har du sjekket hvorfor du blør daglig? Man bør nok sjekke seg før det kommer oversvømmelse av blod i doskåla. Anonymkode: c9cd2...8b7 Nei, selv om det er oversvømmelse av blod i do trenger man ikke sjekke seg. Da har man sprukket en hemorroide. Du kommer ikke til på hverken akutt-time hos legen, legevakt eller kanskje ikke legetime i det hele tatt kun for det. Anonymkode: 9a52d...6db 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #13 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nei, det er ikke farlig. Farlig begynner det å bli når fu nærmest oversvømmer doskåla med blod. Jeg blør daglig, er ikke farlig det heller. Anonymkode: 069d5...2e3 Nei, det er ikke farlig. Det er en sprukket hemorroide, og ingenting man får gjort noe med. Det man SKAL være obs på er sort, tjæreaktig avføring, da dette tyder på blod fra tynntarm/lenger inn i tarmene, eller hvis man f. eks. har mørke/sorte klumper i avf. Mengder av slim (gjerne gulfarget) kan også tyde på betennelse, så om dette opptrer over tid og ifbm omfattende diaré og/eller sammen med nevnte sort, tjæreaktig avf/sorte/mørke klumper bør man ta en tur til lege. Å ha litt slim i en eller noen dager er vanligvis bare irritasjon fra noe man har spist/virus etc. Hilsen en godt bevandret pasient med alvorlig Crohns Anonymkode: 9a52d...6db 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #14 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nei, det er ikke farlig. Det er en sprukket hemorroide, og ingenting man får gjort noe med. Det man SKAL være obs på er sort, tjæreaktig avføring, da dette tyder på blod fra tynntarm/lenger inn i tarmene, eller hvis man f. eks. har mørke/sorte klumper i avf. Mengder av slim (gjerne gulfarget) kan også tyde på betennelse, så om dette opptrer over tid og ifbm omfattende diaré og/eller sammen med nevnte sort, tjæreaktig avf/sorte/mørke klumper bør man ta en tur til lege. Å ha litt slim i en eller noen dager er vanligvis bare irritasjon fra noe man har spist/virus etc. Hilsen en godt bevandret pasient med alvorlig Crohns Anonymkode: 9a52d...6db Leser at friskt blod kan være tegn på tykktarmskreft, også om det ikke er snakk om kjempemye blod. Men nå tenker jeg også ofte det verste med en gang 🙈 Anonymkode: c9cd2...8b7
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #15 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Leser at friskt blod kan være tegn på tykktarmskreft, også om det ikke er snakk om kjempemye blod. Men nå tenker jeg også ofte det verste med en gang 🙈 Anonymkode: c9cd2...8b7 Det er stort sett bare eldre som får det, så om man er ung, og spesielt om man har hard avføring og/eller hemorroider er det ikke noe å uroe seg for. Men skjønner at man kan tenke det verste! Håper du føler deg roligere etter svarene du har fått? Hvis det vedvarer over tid, også om du ikke har hard avføring, eller bekymrer deg mye, kan du jo ta en tur til legen, men per nå vil jeg si at du helt sikkert ikke har noe å bekymre deg over. Jeg var selv som deg tidligere, så jeg forstår deg altså, og prøvde derfor å være tydelig i mine svar, i håp om at det hjelper deg. Anonymkode: 9a52d...6db 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #16 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er stort sett bare eldre som får det, så om man er ung, og spesielt om man har hard avføring og/eller hemorroider er det ikke noe å uroe seg for. Men skjønner at man kan tenke det verste! Håper du føler deg roligere etter svarene du har fått? Hvis det vedvarer over tid, også om du ikke har hard avføring, eller bekymrer deg mye, kan du jo ta en tur til legen, men per nå vil jeg si at du helt sikkert ikke har noe å bekymre deg over. Jeg var selv som deg tidligere, så jeg forstår deg altså, og prøvde derfor å være tydelig i mine svar, i håp om at det hjelper deg. Anonymkode: 9a52d...6db Tusen takk! Har vært hos legen veeeldig mange ganger det siste året, så øver på å roe meg ned å ikke krisemaksimere med en gang, men er ikke så lett når man har kommet i feil spor og Google med én gang 😂 Anonymkode: c9cd2...8b7 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #17 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 5.5.2023 den 19.53): Tusen takk! Har vært hos legen veeeldig mange ganger det siste året, så øver på å roe meg ned å ikke krisemaksimere med en gang, men er ikke så lett når man har kommet i feil spor og Google med én gang 😂 Anonymkode: c9cd2...8b7 Huff, skjønner jo det og da. Nesten alle symptomer kan jo være noe alvorlig ifølge Google, og de fleste symptomer er blant flere symptomer på alvorlige sykdommer. Det er jo forskjellen mellom Googling og leger. Alle kan google seg frem til ting, mens leger har så mye grunnleggende kunnskap om alt som er normalt/tegn på at alt er som det skal være, de kan variasjoner av frisk/alle normalvarianter, sammenhenger, hvilke symptomer som tyder på hva sett i sammenheng, og ikke minst hvilke symptomer og prøvesvar etc som IKKE tyder på sykdom, og de er gode på å tolke frem og tilbake. Den grunnleggende kunnskapen mangler "vi andre" når vi googler, i tillegg til selvfølgelig utstyr/prøveresultater etc for å kunne utelukke/avkrefte eller bekrefte sammenhenger og slikt. Men, her inne syns jeg mange er flinke til å svare på hva ting kan være og slikt, og det er jo bedre at du spør enn at du går og bekymrer deg. Henger det i tross at du har fått svarene du har her inne på ting, så tar du selvfølgelig en tur til legen hvis det fortsetter å plage deg om en stund. Du skal ikke gå rundt å lide heller. Men igjen, fordi man finner alt om symptomer og sykdommer på Google, mens man mangler alt for å kunne tolke, sette i sammenheng, bekrefte og avkrefte ting, så er det egentlig et verktøy med stort potensiale for "misbruk" da, eller hva jeg skal si, spesielt om man lett engster seg for hva man finner også. Med det sagt kan det selvsagt være nyttig også, mye kan man jo finne ut av og dermed hjelpe legen på vei om man faktisk har noe (f. eks. utslett, synlige ting, vanlige ting) og slikt. En gang hadde jeg f. eks. et utslett som var veldig likt to forskjellige utslett. Legen mente det var det ene, men jeg hadde lest noe på Google som tydet på at det ikke var det, men det andre (legen trodde det var ringorm, men jeg manglet en sånn "hovedflekk" man gjerne får med tre mindre rundt da, om jeg husker riktig, men på meg var alle heller like/eller om det kun var en litt større, men ikke sånn med en større flekk og tre mindre/heller spredt omtrent jevnt utover, som da tydet på Pytorias Rosea - som det viste seg å være. Egentlig litt uflaks da, for ringorm kan man vel behandle, mens Pyrotias må man bare "ha" til det går over. Men, slapp ihvertfall å bruke tid og penger på feil behandling da... :p). Så Google kan jo være nyttig og i noen tilfeller. Anonymkode: 9a52d...6db 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #18 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 7.5.2023 den 2.18): Huff, skjønner jo det og da. Nesten alle symptomer kan jo være noe alvorlig ifølge Google, og de fleste symptomer er blant flere symptomer på alvorlige sykdommer. Det er jo forskjellen mellom Googling og leger. Alle kan google seg frem til ting, mens leger har så mye grunnleggende kunnskap om alt som er normalt/tegn på at alt er som det skal være, de kan variasjoner av frisk/alle normalvarianter, sammenhenger, hvilke symptomer som tyder på hva sett i sammenheng, og ikke minst hvilke symptomer og prøvesvar etc som IKKE tyder på sykdom, og de er gode på å tolke frem og tilbake. Den grunnleggende kunnskapen mangler "vi andre" når vi googler, i tillegg til selvfølgelig utstyr/prøveresultater etc for å kunne utelukke/avkrefte eller bekrefte sammenhenger og slikt. Men, her inne syns jeg mange er flinke til å svare på hva ting kan være og slikt, og det er jo bedre at du spør enn at du går og bekymrer deg. Henger det i tross at du har fått svarene du har her inne på ting, så tar du selvfølgelig en tur til legen hvis det fortsetter å plage deg om en stund. Du skal ikke gå rundt å lide heller. Men igjen, fordi man finner alt om symptomer og sykdommer på Google, mens man mangler alt for å kunne tolke, sette i sammenheng, bekrefte og avkrefte ting, så er det egentlig et verktøy med stort potensiale for "misbruk" da, eller hva jeg skal si, spesielt om man lett engster seg for hva man finner også. Med det sagt kan det selvsagt være nyttig også, mye kan man jo finne ut av og dermed hjelpe legen på vei om man faktisk har noe (f. eks. utslett, synlige ting, vanlige ting) og slikt. En gang hadde jeg f. eks. et utslett som var veldig likt to forskjellige utslett. Legen mente det var det ene, men jeg hadde lest noe på Google som tydet på at det ikke var det, men det andre (legen trodde det var ringorm, men jeg manglet en sånn "hovedflekk" man gjerne får med tre mindre rundt da, om jeg husker riktig, men på meg var alle heller like/eller om det kun var en litt større, men ikke sånn med en større flekk og tre mindre/heller spredt omtrent jevnt utover, som da tydet på Pytorias Rosea - som det viste seg å være. Egentlig litt uflaks da, for ringorm kan man vel behandle, mens Pyrotias må man bare "ha" til det går over. Men, slapp ihvertfall å bruke tid og penger på feil behandling da... :p). Så Google kan jo være nyttig og i noen tilfeller. Anonymkode: 9a52d...6db Tusen takk for kloke svar, setter stor pris på det skal du vite! I dag tidlig så jeg et bittelitt sort flak ved siden av avføringen (til høyre i doskåla). Da jeg tok det opp i papiret og klemte på det kom det litt rødlig væske ut av det…. Kan for all del hende at det har ligget i doskåla fra før, da jeg også bor med andre. Er det ikke ulogisk om jeg skulle finne dette ved siden av avførigen, og ikke i eller på papiret? Føler meg helt tullete når jeg skriver dette altså, bare så det er sagt 😂🙈 men kjenner jeg trenger bekreftelse rundt tankene mine. Er vel sorte partier eller helt sort avføring man bør være obs på? I tillegg til synlig blod i avføring eller papir selvsagt….. Anonymkode: c9cd2...8b7
dårligbrukernavn Skrevet 10. mai 2023 #19 Skrevet 10. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for kloke svar, setter stor pris på det skal du vite! I dag tidlig så jeg et bittelitt sort flak ved siden av avføringen (til høyre i doskåla). Da jeg tok det opp i papiret og klemte på det kom det litt rødlig væske ut av det…. Kan for all del hende at det har ligget i doskåla fra før, da jeg også bor med andre. Er det ikke ulogisk om jeg skulle finne dette ved siden av avførigen, og ikke i eller på papiret? Føler meg helt tullete når jeg skriver dette altså, bare så det er sagt 😂🙈 men kjenner jeg trenger bekreftelse rundt tankene mine. Er vel sorte partier eller helt sort avføring man bør være obs på? I tillegg til synlig blod i avføring eller papir selvsagt….. Anonymkode: c9cd2...8b7 Tja, kommer kanskje litt an på hva du legger i flak? 😛 Det jeg tenker på som flak er gjerne ikke noe som ville kommet alene uten avføring, men om det har vært tørt kan det jo ha "skrellet" av når avføringen kom i kontakt med vann eventuelt. Bare en tanke, ikke nødvendigvis korrekt tenkt da. Var det lite/stort? Kan det ha vært skorpe evt? Uansett ville jeg fulgt med litt fremover. Har du spesielt sorte/mørke klumper som en del av avføringen, eller som kommer for seg selv, ville jeg ha tatt en tur til legen. Om du i tillegg til mørke/sorte klumper eller sort avføring slim i avføringen, ville jeg også tatt en tur hvis det vedvarer mer enn noen dager (man kan feks ha forbigående irritasjon i tarmen på grunn av noe man har spist, en bakterie eller et virus, men over tid KAN slim være tegn på betennelse/varig irritasjon i tarmen - alt fra tarmsykdom til f. eks. cøliaki, bakterier som gir sykdom, forbigående virus eller en midlertidig betennelsestilstand). Ikke føl deg tullete! Det er helt forståelig at man blir bekymret, og det er bedre å spørre enn å gå å gruble på det! Mange som er langt mer "tullete" enn deg og, uten at det er noe galt i det. Det som kunne være greit å vite er om du kanskje har noen symptomer du tenker kan gi grunn til å tro at det kan være noe galt i tarmsystemet? Nå fjernet jeg anonymbruker/svarer med brukernavnet mitt (jeg er hun som har skrevet over, og som du har skrevet med over), i tilfelle du ikke vil skrive symptomene her eller noe slikt, men også i tilfelle du vil skrive til meg på melding. Jeg kan mye om helsegreier (som pasient/fordi jeg er interessert/pårørende/drømte om å bli lege leeenge/er bare nerdete på kropp og helse i tillegg til å gjennom ha vært syk selv og pårørende har fått ytterligere "sparket" mer interesse, erfaring og kunnskap gjennom det), så hvis du vil ha noen du kan sende melding til når som helst og spørre om ting du bekymrer deg over kan du hvis du vil iallefall. Jeg har allerede denne "funksjonen" for kjæreste, venner og familie, så kan godt ta "inn en pasient til på listen min" (neida hehehe bare kødder😛). Men ja, jeg hjelper deg gjerne litt med tankene om du tror det kan ha noe for seg. Selvsagt helt greit om du heller vil skrive her eller lage nye tråder etterhvert også, det var nå bare for at du skulle ha tilbudet om du føler det kan være til hjelp på noen måte, eller om noe føles mindre skummelt å skrive der fremfor i en tråd. Endret 10. mai 2023 av dårligbrukernavn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå