Gå til innhold

Kan man reservere seg mot at pårørende får lese helsejournal etter at man dør?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er dette en rettighet man har?

Anonymkode: ecfb3...9d3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helsepersonell har taushetsplikt om opplysninger de har fått om deg gjennom jobben sin.

Skrevet

Lurer jeg også på!

Ser her at folk har fått tilgang på innholdet på telefoner til syke/døde familiemedlemmer. Det skjønner jeg ikke faktisk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Andro said:

Helsepersonell har taushetsplikt om opplysninger de har fått om deg gjennom jobben sin.

Det er ikke det jeg spør om.

Hvis du dør får dine pårørende rett til å lese journalen din, og det lurer jeg altså på om man kan reservere seg mot.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Her er kommentarene til lovteksten du refererer til. Var ganske oppklarende: https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/helsepersonelloven-med-kommentarer/taushetsplikt-og-opplysningsrett/-24.opplysninger-etter-en-persons-dod

Kort fortalt så er greia slik:

- Pårørende kan kun få innsikt i opplysninger dersom viktige grunner taler for det (her tenker jeg typisk å få avklare dødsårsak, og kanskje andre forhold som kan ha medvirkning på denne). Helsepersonell skal avgjøre hva som er slike forhold. 

- Du kan også gi en viljeerklæring for å unnlate deg dette: «Har avdøde etterlatt seg en viljeserklæring eller på annen måte uttrykt ønske om håndteringen av helseopplysninger etter sin død, skal det gode grunner til for å handle mot et slikt ønske.»

Anonymkode: 03e1d...bc8

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Rotehodet said:

§ 24. Opplysninger etter en persons død - Helsedirektoratet

Nei, men jo - du kan få innsyn. Kort oppsummert. 

" Hovedregelen er at nærmeste pårørende har rett til innsyn, med mindre særlige grunner foreligger. "Særlige grunner" kan være hvor pasienten har gitt uttrykk for at pårørende ikke skal gis innsyn i konkrete opplysninger, eller det er grunn til å anta at pasienten hadde motsatt seg at nærmeste pårørende får kjennskap til opplysninger."

Hvem skal jeg "gi uttrykk for at pårørende ikke skal gis innsyn" til? Altså, hvor leverer jeg en viljeerklæring?

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er en viljesærklæring noe man gir sykehus eller lege eller legges det ved testament.

Anonymkode: 5ee72...a2d

AnonymBruker
Skrevet

Spiller det noen rolle, sånn egentlig, når du er død og forsvunnet fra jordens overflate? 

Er du redd for at deres oppfatning av deg skal endres i ettertid? Har du oversikt over hva de tror, vet og tenker nå? 

Anonymkode: 29052...4d1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Spiller det noen rolle, sånn egentlig, når du er død og forsvunnet fra jordens overflate? 

Er du redd for at deres oppfatning av deg skal endres i ettertid? Har du oversikt over hva de tror, vet og tenker nå? 

Anonymkode: 29052...4d1

Ja, det spiller en rolle.

• Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det spiller en rolle.

Hvorfor det?

• Liker 1
Skrevet

Er det virkelig noen som gidder å sitte å lese gjennom andre,s journaler ?

Begge mine foreldre er gått bort for flere år siden. Tanken på å få ut deres helsejournaler har ikke streifet meg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klart det spiller en rolle å være trygg på at det man etterlater seg blir behandlet med respekt og slik den avdøde ønsket. Det er like viktig å ha respekt for de døde som for de som lever. 

Å lese på mobil og pc etter noen er død er ikke noe man bør gjøre. Det er fremdeles privat. 

Anonymkode: 41009...47c

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Rotehodet said:

Hvorfor det?

Hvorfor lurer du på det?

Det kan være ulike grunner til at man ønsker det.

For eksempel kan pårørende være overgripere og pasienten kan føle det som enda et overgrep at vedkommende en gang kan få mulighet til å lese om alle de psykiske og/eller fysiske problemene det førte til.

En pårørende kan være en gedigen sladrehank og utlevere sykehistorien til både slekt og venner, og det kan være sårende eller belastende for noen av dem.

Pasienten kan ha sagt nei til behandling som kunne ha reddet livet til vedkommende, og å få vite det vil såre de pårørende dypt.

Pluss sikkert tusen andre grunner.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Dersom du logger inn på Helsenorge kan du registrere viktige beskjeder til helsepersonell under "Sykdom og kritisk informasjon".

• Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor lurer du på det?

Dette er vel fortsatt en plass for meningsutveksling. Forstår at alle har sine grunn, men når alt kommer til alt. Du er død, så det har ingen betydning for deg 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Rotehodet said:

Dette er vel fortsatt en plass for meningsutveksling. Forstår at alle har sine grunn, men når alt kommer til alt. Du er død, så det har ingen betydning for deg 

Gadd du å lese innlegget mitt, eller leste du bare den første setningen?

Jeg svarte på hvorfor det kan ha betydning for mange.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Bøtteballetten said:

Er det virkelig noen som gidder å sitte å lese gjennom andre,s journaler ?

Begge mine foreldre er gått bort for flere år siden. Tanken på å få ut deres helsejournaler har ikke streifet meg.

Mange. Jeg jobber på dokumentasjonssenter på et større sykehus, og vi får slike forespørsler flere ganger i uken. Flere antar at de kan få hele journalen uredigert.

Ikke undervurder nysgjerrigheten.

Anonymkode: b5cd1...2a0

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Mange. Jeg jobber på dokumentasjonssenter på et større sykehus, og vi får slike forespørsler flere ganger i uken. Flere antar at de kan få hele journalen uredigert.

Nei du har helt rett i det. Folk er forskjellige.

Jeg har aldri tenkt tanken på å lese helsejournaler. Har ikke en gang tenkt på å lese gjennom private brev.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Du skriver at flere antar at de kan få hele journalen uredigert . det kan de altså ikke? Hvilke opplysninger får de?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...