AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #1 Skrevet 5. mai 2023 Jeg bare lurer på om jeg har forstått det riktig. Livsarvinger har krav på 2/3 eller 15G av arv etter en forelder. Men hva hvis det en forelder etterlater seg er mindre enn pliktdelsarven? Er det da 2/3 de får og foreldren kan testamentere bort 1/3? La oss si Ola etterlater seg 2 millioner. Han har to barn og en samboer. Han skriver i testament at barnas arv begrenses til 2/3 og den siste 1/3 går til samboeren. Da får jo barna mindre enn 15G hver, de får da ca. 10 G hver. Blir det riktig? Eller er det 15G minimum uansett og samboer får ingenting? Takk for svar Anonymkode: 2aa40...2c1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #2 Skrevet 5. mai 2023 15G er maks som pliktdelsarv. Lovbestemt arv til ektefelle kommer foran arv til livsarvinger. Anonymkode: 17cbb...76d 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #3 Skrevet 5. mai 2023 Det er 2/3 opp til maks 15 G. Er arven større vil en kunne få en pliktdelsarv som er mindre enn 2/3, siden 15 G er det en maks er forpliktet til å arve. Er arven mindre enn 15 G vil størrelsen på pliktdelen alltid være 2/3 av totalen. Anonymkode: f0cbc...4a5
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #4 Skrevet 5. mai 2023 26 minutter siden, AnonymBruker said: 15G er maks som pliktdelsarv. Lovbestemt arv til ektefelle kommer foran arv til livsarvinger. Anonymkode: 17cbb...76d Ja, at ektefelles krav på minstearv går foran visste jeg, her var det snakk om testamentsarvinger. 17 minutter siden, AnonymBruker said: Det er 2/3 opp til maks 15 G. Er arven større vil en kunne få en pliktdelsarv som er mindre enn 2/3, siden 15 G er det en maks er forpliktet til å arve. Er arven mindre enn 15 G vil størrelsen på pliktdelen alltid være 2/3 av totalen. Anonymkode: f0cbc...4a5 Da var det forstått riktig, takk for svaret Anonymkode: 2aa40...2c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå