Gå til innhold

Arv - pliktdel og den frie tredjedel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare lurer på om jeg har forstått det riktig. Livsarvinger har krav på 2/3 eller 15G av arv etter en forelder. Men hva hvis det en forelder etterlater seg er mindre enn pliktdelsarven? Er det da 2/3 de får og foreldren kan testamentere bort 1/3?

La oss si Ola etterlater seg 2 millioner. Han har to barn og en samboer. Han skriver i testament at barnas arv begrenses til 2/3 og den siste 1/3 går til samboeren. Da får jo barna mindre enn 15G hver, de får da ca. 10 G hver. Blir det riktig? Eller er det 15G minimum uansett og samboer får ingenting? 

Takk for svar :)

Anonymkode: 2aa40...2c1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

15G er maks som pliktdelsarv. Lovbestemt arv til ektefelle kommer foran arv til livsarvinger.

Anonymkode: 17cbb...76d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er 2/3 opp til maks 15 G.

Er arven større vil en kunne få en pliktdelsarv som er mindre enn 2/3, siden 15 G er det en maks er forpliktet til å arve.

Er arven mindre enn 15 G vil størrelsen på pliktdelen alltid være 2/3 av totalen.

Anonymkode: f0cbc...4a5

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

15G er maks som pliktdelsarv. Lovbestemt arv til ektefelle kommer foran arv til livsarvinger.

Anonymkode: 17cbb...76d

Ja, at ektefelles krav på minstearv går foran visste jeg, her var det snakk om testamentsarvinger.

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er 2/3 opp til maks 15 G.

Er arven større vil en kunne få en pliktdelsarv som er mindre enn 2/3, siden 15 G er det en maks er forpliktet til å arve.

Er arven mindre enn 15 G vil størrelsen på pliktdelen alltid være 2/3 av totalen.

Anonymkode: f0cbc...4a5

Da var det forstått riktig, takk for svaret :) 

Anonymkode: 2aa40...2c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...