AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #1 Skrevet 5. mai 2023 Jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal fortsette livet mitt her jeg er, eller flytte. Har ikke særlig mye til liv, og funderer stadig på om det vil bli verre, bedre eller det samme ved flytting. Er syk, ufør og 50 år. Bor på et mindre tettsted, har bodd her mesteparten av livet. Har lite venner, vanskelig relasjon til familie, og trives ikke veldig godt. Men samtidig er det en trygghet i det nære og kjære… Det hender jeg reiser bort i mindre perioder, og da er humøret mitt «lettere», og jeg er mindre anspent. Oppsøker arenaer for å bli kjent med andre, noe jeg ikke gjør på hjemstedet. Har kun en nær veninne, som ofte føles som et sympati vennskap. Så ofte lurer jeg på hvorfor jeg ikke gjør noe mer ut av tilværelsen. Det har lenge føltes som et venteværelse til døden. Dere andre som er syke og alene, uten nettverk, hva gjør dere? Min mor på 80 år er den eneste jeg føler meg nær, og er en stor grunn til at jeg ikke drar. Men, det er 6 timer reisevei til henne, så vi ses ikke ofte. Bare sliter med at jeg skaper enda mer avstand😔 Anonymkode: 9a211...de7
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #2 Skrevet 5. mai 2023 Hvis du eier bolig der du bor nå og du bestemmer deg for å flytte så anbefaler jeg at du ikke selger men evt leier den ut i perioden du bor på nytt sted der du også kanskje bør leie til du vet om du trives. En i nær omgangskrets solgte og kjøpte ny leilighet på nytt sted og trivdes ikke og måtte selge og kjøpe på nytt og flytte tilbake igjen til byen hun kom i fra, så gjør det først på den trygge måten i såfall. Anonymkode: 60edf...cae
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #3 Skrevet 5. mai 2023 Jeg har det litt på samme måte. ca samme alder, ufør, og har falt skikkelig utenfor sosialt. Klarer ikke connecte med mennesker på samme måte lenger. Har ikke anstrengt forhold til det lille jeg har av familie her, men det er samtidig ikke nært og regelmessig nok. Det å flytte kan være både positivt og negativt. Å oppleve a man får en ny giv når man besøker andre steder, trenger ikke oppleves slik etter man har flyttet. Med det mener jeg at den kontakten man får med nye mennesker når man er på reise, er overfladisk. Det å etablere relasjoner på nye steder, er noe helt annet. Jeg har gått i den blemma hvor jeg har flyttet til ny by, og aldri ble inkludert. Skapte overfladiske relasjoner, men det ble veldig ensomt. Det kan selvsagt gå veldig bra også, men det er greit å være åpen for at gresset ikke alltid er grønnere andre steder. Hvis tettstedet du bor ikke er altfor langt unna en by, så ville jeg kanskje heller flyttet inn til den nærmeste byen, fremfor en by langt unna. Da får man litt miljøskifte, samtidig som det som er kjent ikke er altfor langt unna. F.eks hvis du var fra Svarstad i Larvik kommune, så kunne du flyttet til Drammen, eller Tønsberg, fremfor å dra helt til Kristiansand. Som et eksempel. Anonymkode: 38f2c...66f
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #4 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg har det litt på samme måte. ca samme alder, ufør, og har falt skikkelig utenfor sosialt. Klarer ikke connecte med mennesker på samme måte lenger. Har ikke anstrengt forhold til det lille jeg har av familie her, men det er samtidig ikke nært og regelmessig nok. Det å flytte kan være både positivt og negativt. Å oppleve a man får en ny giv når man besøker andre steder, trenger ikke oppleves slik etter man har flyttet. Med det mener jeg at den kontakten man får med nye mennesker når man er på reise, er overfladisk. Det å etablere relasjoner på nye steder, er noe helt annet. Jeg har gått i den blemma hvor jeg har flyttet til ny by, og aldri ble inkludert. Skapte overfladiske relasjoner, men det ble veldig ensomt. Det kan selvsagt gå veldig bra også, men det er greit å være åpen for at gresset ikke alltid er grønnere andre steder. Hvis tettstedet du bor ikke er altfor langt unna en by, så ville jeg kanskje heller flyttet inn til den nærmeste byen, fremfor en by langt unna. Da får man litt miljøskifte, samtidig som det som er kjent ikke er altfor langt unna. F.eks hvis du var fra Svarstad i Larvik kommune, så kunne du flyttet til Drammen, eller Tønsberg, fremfor å dra helt til Kristiansand. Som et eksempel. Anonymkode: 38f2c...66f Jeg klarer ikke å føle fellesskap med andre lenger. Er svært hemmet helsemessig, og å «fake» hvordan jeg egentlig har det tar på. En del bekjente i full jobb kan få meg til å føle meg som om jeg ikke har noen funksjon i samfunnet lenger, noe som gjør meg mer trist. Er usikker på om et halvveis vennskap er nok til å bli; føler det må være noe mer. I større byer er det mer ting for meg å gjøre, jeg føler meg mer utadvendt,og har sett flere små aktiviteter som kunne beriket livet mitt. Og det finnes bedre helsetilbud; her er ingenting. Hadde jeg fått med meg moren min hadde jeg ikke nølt, men det skjer ikke. Jeg er redd for å dra fra henne; tenk om hun har bare 3 år igjen; hun er 80 år😔 Anonymkode: 9a211...de7 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #5 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg klarer ikke å føle fellesskap med andre lenger. Er svært hemmet helsemessig, og å «fake» hvordan jeg egentlig har det tar på. En del bekjente i full jobb kan få meg til å føle meg som om jeg ikke har noen funksjon i samfunnet lenger, noe som gjør meg mer trist. Er usikker på om et halvveis vennskap er nok til å bli; føler det må være noe mer. I større byer er det mer ting for meg å gjøre, jeg føler meg mer utadvendt,og har sett flere små aktiviteter som kunne beriket livet mitt. Og det finnes bedre helsetilbud; her er ingenting. Hadde jeg fått med meg moren min hadde jeg ikke nølt, men det skjer ikke. Jeg er redd for å dra fra henne; tenk om hun har bare 3 år igjen; hun er 80 år😔 Anonymkode: 9a211...de7 Jeg skjønner godt at du er redd for å dra fra moren din. Som jeg skrev, bor du i nærheten av andre byer? Altså har du en by med noenlunde størrelse innen 1 time fra deg, eller må du flytte 4 timer for å komme til en ordentlig by? Må du til en større by, eller kan du nøye deg med en by på størrelse med Stavanger eller Lillehammer? For man trenger ikke bo i Trondheim eller Oslo for at det skal være mye tilbud, det kan være at en mellomting er helt perfekt. Og kanskje denne mellomtingen av en by kan finnes mye nærmere der du er, slik at du fortsatt kan være nær mamma? Hva er det du liker å gjøre av aktiviteter som du føler beriker livet? Anonymkode: 38f2c...66f
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #6 Skrevet 5. mai 2023 Jeg kan flytte til Bergen og være 2,5 timer unna moren min, men det er ikke førstevalget mitt😌Jeg liker muligheten for å være med på mindre kurs, lære seg mer ting men også det sosiale. Gå på gallerier, spennende delikatesse butikker egentlig ofte bare observere mennesker. Å være anonym. Kunne dra på butikken, posten eller whatever uten å måtte sette opp et stivt smil fordi du treffer noen du må holde masken for. Bare…frihet. Men dessverre også angst og ensomhet. Jeg frykter fremtiden, hvordan jeg skal klare meg alene. Jeg blir mer og mer apatisk, og har lyst å tvinge meg selv ut av apati og isolasjon. Men da må jeg bort herfra🙃 Anonymkode: 9a211...de7 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #7 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg kan flytte til Bergen og være 2,5 timer unna moren min, men det er ikke førstevalget mitt😌Jeg liker muligheten for å være med på mindre kurs, lære seg mer ting men også det sosiale. Gå på gallerier, spennende delikatesse butikker egentlig ofte bare observere mennesker. Å være anonym. Kunne dra på butikken, posten eller whatever uten å måtte sette opp et stivt smil fordi du treffer noen du må holde masken for. Bare…frihet. Men dessverre også angst og ensomhet. Jeg frykter fremtiden, hvordan jeg skal klare meg alene. Jeg blir mer og mer apatisk, og har lyst å tvinge meg selv ut av apati og isolasjon. Men da må jeg bort herfra🙃 Anonymkode: 9a211...de7 Mtp Bergen så er det et fantastisk sted. Opplever Bergensere som mer imøtekommende enn mange andre steder, og rett frem. Går ikke så rundt grøten. Også fjellene da 🤩. Ja skjønner godt hva du mener. Det er godt å kunne gjemme seg litt mer, det kan være lett å få sosial angst av å bo i grisgrendte strøk med bittesmå forhold også. Nydelig å kunne handle uten at alle vet hva du hadde til middag Altså, hvis du flytter til Bergen (selv om det ikke er førstevalget), så er 2,5 time ingenting. Du kan reise hjem og besøke henne hver helg. Hva med et kompromiss for en stund, inntil du føler deg sikker på om du syns det er greit å reise fra mamma? Nå vet jeg ikke din økonomiske situasjon og hva du har mulighet til, men i en overgang så kan du leie leilighet på airbnb. Hvis du leter godt, så kan du finne gode deals, også får du da en mulighet til å være der du har tenkt litt over tid, uten de store forpliktelsene. Da får du kjent litt på om det føles greit. Anonymkode: 38f2c...66f
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #8 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mtp Bergen så er det et fantastisk sted. Opplever Bergensere som mer imøtekommende enn mange andre steder, og rett frem. Går ikke så rundt grøten. Også fjellene da 🤩. Ja skjønner godt hva du mener. Det er godt å kunne gjemme seg litt mer, det kan være lett å få sosial angst av å bo i grisgrendte strøk med bittesmå forhold også. Nydelig å kunne handle uten at alle vet hva du hadde til middag Altså, hvis du flytter til Bergen (selv om det ikke er førstevalget), så er 2,5 time ingenting. Du kan reise hjem og besøke henne hver helg. Hva med et kompromiss for en stund, inntil du føler deg sikker på om du syns det er greit å reise fra mamma? Nå vet jeg ikke din økonomiske situasjon og hva du har mulighet til, men i en overgang så kan du leie leilighet på airbnb. Hvis du leter godt, så kan du finne gode deals, også får du da en mulighet til å være der du har tenkt litt over tid, uten de store forpliktelsene. Da får du kjent litt på om det føles greit. Anonymkode: 38f2c...66f Jeg har veldig dårlig økonomi, og selv en tur på en time kan ødelegge hele uka pga smerteforverring. Så jeg kan ikke reise mye. Men kan leie en 3R slik at hun har eget soverom hos meg, og bytte på å reise. Ikke økonomisk optimalt, men vil heller leve litt enn å spinke å spare pga høyt boliglån. Takk for et fint svar forresten🌹 Anonymkode: 9a211...de7
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #9 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har veldig dårlig økonomi, og selv en tur på en time kan ødelegge hele uka pga smerteforverring. Så jeg kan ikke reise mye. Men kan leie en 3R slik at hun har eget soverom hos meg, og bytte på å reise. Ikke økonomisk optimalt, men vil heller leve litt enn å spinke å spare pga høyt boliglån. Takk for et fint svar forresten🌹 Anonymkode: 9a211...de7 Skjønner, da er ikke det et alternativ. Hvis mamma er i form til å reise, så kan jo det være en mulighet såklart. Er dessverre ikke så lett det der, man skal ta hensyn til egne behov, men også sine nærmeste. Inntil du finner ut av det og får gjort de endringene du føler du trenger; gjør det beste ut av det du har der du er. For meg er fotografering redningen for enhver dårlige dag, og det kan jeg gjøre uansett hvor jeg er Anonymkode: 38f2c...66f
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #10 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Skjønner, da er ikke det et alternativ. Hvis mamma er i form til å reise, så kan jo det være en mulighet såklart. Er dessverre ikke så lett det der, man skal ta hensyn til egne behov, men også sine nærmeste. Inntil du finner ut av det og får gjort de endringene du føler du trenger; gjør det beste ut av det du har der du er. For meg er fotografering redningen for enhver dårlige dag, og det kan jeg gjøre uansett hvor jeg er Anonymkode: 38f2c...66f Jeg er også interessert i foto, og har meldt meg på et nettkurs ved en høyskole☺️Drømmer om å lære meg kunstfoto teknikker. Må også tenke hobbier jeg kan gjøre hvor som helst☺️Ble slutt på alle andre ting jeg drev med da helsen kollapset😏 Anonymkode: 9a211...de7
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #11 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg er også interessert i foto, og har meldt meg på et nettkurs ved en høyskole☺️Drømmer om å lære meg kunstfoto teknikker. Må også tenke hobbier jeg kan gjøre hvor som helst☺️Ble slutt på alle andre ting jeg drev med da helsen kollapset😏 Anonymkode: 9a211...de7 Foto er heldigvis noe man ofte kan gjøre selv med dårlig helse. Jeg har tatt bilder av interiør på de verste dagene. Så der har du noe du kan drive med så lenge du bor der du bor, og du kan melde deg inn i fotogrupper på facebook e.l, og knytte kontakter der. Selv om det ikke blir det samme sosialt, så hjelper det på Anonymkode: 38f2c...66f
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #12 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg skjønner godt at du er redd for å dra fra moren din. Som jeg skrev, bor du i nærheten av andre byer? Altså har du en by med noenlunde størrelse innen 1 time fra deg, eller må du flytte 4 timer for å komme til en ordentlig by? Må du til en større by, eller kan du nøye deg med en by på størrelse med Stavanger eller Lillehammer? For man trenger ikke bo i Trondheim eller Oslo for at det skal være mye tilbud, det kan være at en mellomting er helt perfekt. Og kanskje denne mellomtingen av en by kan finnes mye nærmere der du er, slik at du fortsatt kan være nær mamma? Hva er det du liker å gjøre av aktiviteter som du føler beriker livet? Anonymkode: 38f2c...66f Hva i all verden? Stavanger er vel mange ganger større enn Lillehammer. Stavanger er en av de største byene i landet. Anonymkode: 89664...c67
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #13 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hva i all verden? Stavanger er vel mange ganger større enn Lillehammer. Stavanger er en av de største byene i landet. Anonymkode: 89664...c67 Jeg vet da at Stavanger er vesentlig større, de ble ikke sammenlignet i størrelse. Poenget var å spørre TS om byen hun flyttet til måtte være av betydelig størrelse (Oslo, Trheim), og at selv i småbyer som Lillehammer så kan det finnes godt med tilbud. Anonymkode: 38f2c...66f
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #14 Skrevet 7. mai 2023 Ts her; jeg ønsker ikke å bo i Oslo, mye pga pengene vil ikke strekke til når det kommer til bolig. Ser for meg en dyr 1R leilighet med muggsopp til 13000kr mnd🥱Ellers høres både Lillehammer, Bergen og Arendal ut som steder jeg kan like. Stavanger vet jeg ikke, men tror det er dyrt å leie der(?). Kan man ta båt fra Bergen til Stavanger? Anonymkode: 9a211...de7
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #15 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ts her; jeg ønsker ikke å bo i Oslo, mye pga pengene vil ikke strekke til når det kommer til bolig. Ser for meg en dyr 1R leilighet med muggsopp til 13000kr mnd🥱Ellers høres både Lillehammer, Bergen og Arendal ut som steder jeg kan like. Stavanger vet jeg ikke, men tror det er dyrt å leie der(?). Kan man ta båt fra Bergen til Stavanger? Anonymkode: 9a211...de7 Man kan ta båt fra Stavanger til Bergen, ca 5,5 time hver vei. Byene jeg nevnte var bare veldig hypotetiske eksempler. Det er mange småbyer i hele landet som er flotte steder med mye tilbud, det avhenger helt av hvor langt unna som er greit for deg. Det er kanskje ikke så greit å flytte helt til Arendal hvis moren din bor på vestlandet? Ei venninne flyttet til Arendal og hatet hvert sekund av det. Veldig hyggelig på utsiden, men lite inkluderende miljø. Derfor jeg nevnte dette med at andre steder kan se veldig forlokkende ut på utsiden, men er ikke nødvendigvis det. Anonymkode: 38f2c...66f
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #16 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Man kan ta båt fra Stavanger til Bergen, ca 5,5 time hver vei. Byene jeg nevnte var bare veldig hypotetiske eksempler. Det er mange småbyer i hele landet som er flotte steder med mye tilbud, det avhenger helt av hvor langt unna som er greit for deg. Det er kanskje ikke så greit å flytte helt til Arendal hvis moren din bor på vestlandet? Ei venninne flyttet til Arendal og hatet hvert sekund av det. Veldig hyggelig på utsiden, men lite inkluderende miljø. Derfor jeg nevnte dette med at andre steder kan se veldig forlokkende ut på utsiden, men er ikke nødvendigvis det. Anonymkode: 38f2c...66f Jeg vet egentlig ingenting om Arendal☺️Det er klimaet som lokker ved andre steder enn Bergen. Hvis jeg først skal flytte, så hadde det vært fint med litt bedre klima enn Bergen(regn og atter regn). Men ja, kan nesten ikke dra fra mamma. Hadde jeg hatt økonomi og bære/flyttehjelp, så ville 6 mnd i Spania og 6 mnd i Bergen vært attraktivt😅 Anonymkode: 9a211...de7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå