Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en rystende sak!

Nå har jeg lest en god del om saken i utenlandske medier som BBC, Euronews, lokale serbiske medier, osv og har dannet meg et bilde om hva som har skjedd.

En 13-årig gutt har planlagt lenge å drepe 15 elever på skolen - 8 jenter og 7 gutter fra forskjellige klasser. Han hadde skrevet en liste med initialene til elevene. Så tar han sin fars 2 pistoler og går løs på skolen. Det første offeret er skolens sikkerhetsvakt som prøvde å stoppe 13-åringen. Han ble skjøt gjentatte ganger og mange mener at på denne måten reddet han trolig livet til mange elever.

Så gikk 13-åringen fra klasse til klasse og skjøt og drepte elever og skadet alvorlig en kvinnelig historielærer. Hun og et par av de skadede elevene er med alvorlige skader som er livstruende i hals, hode og mage. 

Foreldrene til 13-åringen er begge leger og er skilt. Gutten bodde med sin far. Foreldrene til 13-åringen er også arrestert hvor faren forklarer at gutten klagde ofte at han ble mobbet på skolen og at han ikke passet inn, noe som bekreftes av flere elever på skolen. Derfor også listen med konkrete navn på elever han skulle drepe. Det kommer også frem at han har vært noen ganger med sin far på skytebane og skjøt med farens pistoler, så i følge faren har sønnen planlagt dette lenge og grundig.

Den serbiske presidenten vil foreslå til parlamentet at den kriminelle lavalderen senkes fra 14 til 12 år. Fordi gutten er 13 kan han ikke fengsles, men vil bli innlagt i psykiatrisk avdeling. Han har også gitt blodprøver for å avdekke om han har brukt narkotika i forkant av skytingen. 

(Samtidig skjøt en 21-åring og drepte flere i Serbia i noe som betegnes som en terrorsak)

Grunnen til at jeg startet tråden er fordi jeg merker en klar sammenheng mellom skoleskytinger og mobbing. Langvarig mobbing kan utløse slike reaksjoner og føre til at mobbeofferet tar drastiske grep å straffe mobberne sine slik som denne gutten gjorde. Det kommer også frem at han var en ganske flink elev som har vunnet mange skolekonkurranser i matte. Men mobbingen av ham var omfattende.

Kanskje på tide at norsk skole begynner å ta mobbingen på alvor, Stortinget begynner å tilpasse regelverket og generelt Norge gjør det som trengs for å unngå at en slik sak kommer også i Norge? 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk høre det i dag og er rystet.

Dessverre, og jeg vil ikke høres rasistisk ut, men det er dessverre en kultur der. Det er mange våpen i omløp. Det er dessverre ikke så lenge siden det var krig der.

Han er for liten til å ha opplevd det, heldigvis. Men den krigen som var har satt sitt spor.Jeg har vært der etter, og jeg har truffet bosnere, kroater,sebiere etterpå. 

• Liker 2
Skrevet
Dumi2 skrev (På 5.5.2023 den 20.03):

Jeg fikk høre det i dag og er rystet.

Dessverre, og jeg vil ikke høres rasistisk ut, men det er dessverre en kultur der. Det er mange våpen i omløp. Det er dessverre ikke så lenge siden det var krig der.

Han er for liten til å ha opplevd det, heldigvis. Men den krigen som var har satt sitt spor.Jeg har vært der etter, og jeg har truffet bosnere, kroater,sebiere etterpå. 

Jo da, det gjør det lettere med lettere tilgang til våpen, men i Norge er det flere og flere ''ulovlige'' våpen på gata. Man trenger ikke nødvendigvis skytevåpen som er vanskeligere å få tak i når det florerer av kniver, machete, o.l. på gata.

Jeg er usikker hvor mye dette har med kultur å gjøre når det er åpenbart en sak av mobbing gone wrong. Tross mange våpen i omløp i Serbia i forhold til befolkningen (40 våpen per 100 personer i befolkningen), er det veldig sjeldent med slike saker. Det var en godt planlagt handling med liste av konkrete elever som skulle drepes. Ca halvparten av de drepte og skadede sto på denne listen, har det serbiske politiet avslørt nylig ved å sammenligne barnas navn og initialene i listen.

Det er utrolig skummelt at mobbeofre kan bare ''klikke'' slik og toppeleven kunne bli til en kaldblodig massemorder som har nøye planlagt angrepet. Norske skoler har garantert mye å lære fra denne saken for å unngå at slikt skjer også her. Norge er ikke noe isolert øy på havet ... 

• Liker 4
Skrevet

Forferdelig. Det har også skjedd flere ganger i Finland og en eller to ganger i Sverige (da med kniv/machete)

Norge er et spm om tid.

• 3 uker senere...
Skrevet

Serbia er det mest konfliktssøkende landet i Europa. Se på det de gjorde i Kosovo f.eks i 1999, veldig krigssultne mennesker.

• Liker 3
Skrevet
10 hours ago, Aoo19 said:

Serbia er det mest konfliktssøkende landet i Europa. Se på det de gjorde i Kosovo f.eks i 1999, veldig krigssultne mennesker.

At mobbeofre går amok er dog ikke forbeholdt land med krig og konflikter, denne uhyggelige trenden økte i omfang etter Columbine massakren i USA som fikk massiv dekning i mediene, og dessverre inspirerte en rekke andre tilfeller i forskjellige land. Dette har flere årsakssammenhenger: langvarig mobbing, psykiske lidelser, manglende oppfølging fra skolepersonell, lettere tilgang på våpen og informasjon om bruken av disse, generelt mer kynisme i samfunnet, osv. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...