AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #1 Skrevet 5. mai 2023 Når skal de begynne å løfte hodet? Virket som helsesykepleier ikke var så fornøyd med at hun ikke løftet enda. Hun er 11 uker. Når jeg legger hun flatt på gulvet med albuene som støtte klarer hun ikke løfte hodet, og snur heller ikke så mye på det. Begynner ofte bare å gråte. Når hun ligger på brystet mitt klarer hun løfte hodet opp og holde det der en god stund, men da sitter jeg jo slik at hun trenger bare «skubbe fra» for å løfte hodet Anonymkode: fb640...630
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #2 Skrevet 5. mai 2023 Min har holdt oppe hodet selv siden fødsel. Anonymkode: 92706...bdf 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #3 Skrevet 5. mai 2023 Jenta mi er 13 uker, og kan holde hodet ganske lenge. Trener dere mye nakke? Legg hun på magen så ofte du kan, gjerne på stellebordet slik at du kan stå foran og motivere henne. Noen babyer er treigere enn andre, men jeg ville forventet at min baby klarte å holde hodet en stund mens hun lå på gulvet i den alderen. Kan det vere hun har vondt i nakken? Lang fødsel? Manuell terapeut er gratis for babyer, kan være verdt å sjekke? Anonymkode: 19a00...5c8
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #4 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jenta mi er 13 uker, og kan holde hodet ganske lenge. Trener dere mye nakke? Legg hun på magen så ofte du kan, gjerne på stellebordet slik at du kan stå foran og motivere henne. Noen babyer er treigere enn andre, men jeg ville forventet at min baby klarte å holde hodet en stund mens hun lå på gulvet i den alderen. Kan det vere hun har vondt i nakken? Lang fødsel? Manuell terapeut er gratis for babyer, kan være verdt å sjekke? Anonymkode: 19a00...5c8 Nei vi har trent dette veldig lite da ingen har informert om det og jeg tenkte at det holdt med å trene en gang om dagen, selv om man skulle gjøre det flere ganger. Hun har ikke noen låsninger i nakke da vi har sjekket dette. Hun var født i uke 37 så vet ikke om det kan være av betydning? Anonymkode: fb640...630
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #5 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei vi har trent dette veldig lite da ingen har informert om det og jeg tenkte at det holdt med å trene en gang om dagen, selv om man skulle gjøre det flere ganger. Hun har ikke noen låsninger i nakke da vi har sjekket dette. Hun var født i uke 37 så vet ikke om det kan være av betydning? Anonymkode: fb640...630 Det vet ikke jeg heller, men fortsett å trene noen uker, så tar hun det nok fort igjen Anonymkode: 19a00...5c8
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #6 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei vi har trent dette veldig lite da ingen har informert om det og jeg tenkte at det holdt med å trene en gang om dagen, selv om man skulle gjøre det flere ganger. Hun har ikke noen låsninger i nakke da vi har sjekket dette. Hun var født i uke 37 så vet ikke om det kan være av betydning? Anonymkode: fb640...630 Oi Du har jo nesten ikke trent med henne? Uff, nå bør du nesten få litt dårlig samvittighet Meeeen, da er det ikke rart at hun mestret det (mer alvorlig om dere hadde trent på dette flere ganger og hun likevel fikk det til). Jeg legger alltid henne på magen først før stell, alltid på magen først på gulvet etc. Min har ligget mye på magen fra fødsel av. Nå er hun 6 mnd og ligge oppimot 1 time og kose seg med leker foran seg Anonymkode: 17121...b69 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #7 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min har holdt oppe hodet selv siden fødsel. Anonymkode: 92706...bdf Da hadde jeg vært bekymret for låsninger jeg da. Anonymkode: 41505...ff3 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #8 Skrevet 5. mai 2023 Nå vet jeg ikke om dere har utfordringer med å faktisk få gjennomført magetrening. Med eldste var det umulig. Hun ville ikke for alt i hele verden ligge på magen. Var sent ute med å holde hodet, men gikk rundt på livets første bursdag. Minsten hadde litt lettere for det, vi hadde han på brystet når vi selv lå på ryggen, og dette fant han seg i. Det var sånn vi trente. Han var tidlig ute motorisk, tidligere enn søstra på mange måter, men der passerte han året med noen uker før han tok sine første steg. Jeg sier ikke at det ikke er viktig med magetrening, og at de skal lære seg å holde hodet selv, men husk på at det ikke er en fasit. Kos deg med baby 🩵 Anonymkode: 41505...ff3 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #9 Skrevet 5. mai 2023 19 minutter siden, AnonymBruker said: Oi Du har jo nesten ikke trent med henne? Uff, nå bør du nesten få litt dårlig samvittighet Meeeen, da er det ikke rart at hun mestret det (mer alvorlig om dere hadde trent på dette flere ganger og hun likevel fikk det til). Jeg legger alltid henne på magen først før stell, alltid på magen først på gulvet etc. Min har ligget mye på magen fra fødsel av. Nå er hun 6 mnd og ligge oppimot 1 time og kose seg med leker foran seg Anonymkode: 17121...b69 Hvorfor skal hun få dårlig samvittighet for dette...? Tror du dårlig samvittighet er konstruktivt? Alt må læres, man kan ikke vite noe man ikke vet. Anonymkode: 5a469...20d 6 9
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #10 Skrevet 5. mai 2023 25 minutter siden, AnonymBruker said: Da hadde jeg vært bekymret for låsninger jeg da. Anonymkode: 41505...ff3 😅🫣 Min første holdt hodet oppe fra fødsel og ville helst ligge på magen. Hadde skikkelig låsning og vi måtte gå til manuellterapeut lenge da hun hadde ligget «feil» med hodet i magen. I stjernekikker, men «hele fjeset kikker». Ante ikke at det var derfor hun var så sterk. Jeg var uansett sykt stolt. 😂 Anonymkode: 27905...e6d
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #11 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 😅🫣 Min første holdt hodet oppe fra fødsel og ville helst ligge på magen. Hadde skikkelig låsning og vi måtte gå til manuellterapeut lenge da hun hadde ligget «feil» med hodet i magen. I stjernekikker, men «hele fjeset kikker». Ante ikke at det var derfor hun var så sterk. Jeg var uansett sykt stolt. 😂 Anonymkode: 27905...e6d Kjenner en liten tass som satt i setet i magen til mamman sin, ble snudd på tampen av svangerskapet og sklei skeivt ned i bekkenet. Med en gang man la på magen, spratt hodet opp. Alle rundt var så imponert, før man fant ut at det var låsninger. 🫣 Håper det går bra med lille nå 🥰 Anonymkode: 41505...ff3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #12 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Oi Du har jo nesten ikke trent med henne? Uff, nå bør du nesten få litt dårlig samvittighet Meeeen, da er det ikke rart at hun mestret det (mer alvorlig om dere hadde trent på dette flere ganger og hun likevel fikk det til). Jeg legger alltid henne på magen først før stell, alltid på magen først på gulvet etc. Min har ligget mye på magen fra fødsel av. Nå er hun 6 mnd og ligge oppimot 1 time og kose seg med leker foran seg Anonymkode: 17121...b69 Å du bør skamme deg litt for å shame en mor på denne måten. Anonymkode: ca6b6...f6f 10 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #13 Skrevet 5. mai 2023 Min hadde låsninger. Vært hos kiropraktor. Han bir straks 4 mnd og er ikke så veldig aktiv enda. Han har grått mye. Vi trener på mageleie og at an skal holde hodet oppe når jeg holder han i statisk stilling med mine hender. Har du sjekket ut låsninger? Anonymkode: e6a8c...c6f
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #14 Skrevet 6. mai 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Da hadde jeg vært bekymret for låsninger jeg da. Anonymkode: 41505...ff3 Vår baby er bare veldig tidlig ute motorisk. Veldig aktiv og sterk. Lente seg på albuene på 6-ukers kontroll, snudde seg over til mage da han var 3 måneder. Krabbet og satte seg opp da han var 5 måneder. Vi tok ham med til fysioterapeut og hun sa at han var litt stram i ryggen fordi han tilbrakte så mye tid på magen. Anonymkode: 92706...bdf
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #15 Skrevet 6. mai 2023 Ammer du, ts? Prøv å amme tilbakelent, så baby ligger på magen mens hen ammer. Så får dere litt magetrening samtidig Anonymkode: 92706...bdf
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #16 Skrevet 6. mai 2023 Min holdt hodet oppe fra ca uke 5. Lå mye på magen på gulvet. Legg babyen i lekegym med hodet sånn at hun må løfte hodet mot lekene for å se på de. Så lenge babyen trives greit på gulvet så lar du henne bare ligge der flere ganger om dagen. Jeg lot gjerne baby ligge der 1-2 timer flere ganger ila dagen, hun trivdes etterhvert godt med å leke selv på gulvet både på rygg og mage. Brukte også speil som hun kunne se på seg selv i, å la frem leker i litt avstand etterhvert så hun måtte trene på å nå fatt i de. En baby født i uke 37 er fullbåren, så det skal ikke ha noe å si. Barnet mitt er også født i uke 37. Anonymkode: d2080...514
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #17 Skrevet 6. mai 2023 Det er veldig sent spør du meg. Begge mine begynte med magetrening rett etter fødsel og har fått god kontroll på hodet tidlig. Men hvis du er konsekvent nå så blir det vel greit👌👍 Anonymkode: 87402...6ca
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #18 Skrevet 6. mai 2023 jeg elsker å være bekymret ❤️❤️❤️❤️❤️ Anonymkode: 22283...b79
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #19 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 5.5.2023 den 17.51): Når skal de begynne å løfte hodet? Virket som helsesykepleier ikke var så fornøyd med at hun ikke løftet enda. Hun er 11 uker. Når jeg legger hun flatt på gulvet med albuene som støtte klarer hun ikke løfte hodet, og snur heller ikke så mye på det. Begynner ofte bare å gråte. Når hun ligger på brystet mitt klarer hun løfte hodet opp og holde det der en god stund, men da sitter jeg jo slik at hun trenger bare «skubbe fra» for å løfte hodet Anonymkode: fb640...630 Det er senere enn begge mine, og der vanligste er nok at de kan holde hodet en god stund på den alderen. Men det trenger absolutt ikke bety at det er noe galt med barnet, eller at dere har gjort noe feil. Det er forskjell på barn, både mtp styrke, vilje og tålmodighet! 😊 Begynn fra nå å legge baby på magen på stellebordet hver gang dere skifter bleie. Er viktigere med hyppige magetreninger, enn at de skal vare lenge. Så blir barnet fort urolig kan 15-30 sekunder være nok per gang i starten stå da gjerne med ansiktet foran baby og snakk, sånn at hen blir oppfordret til å løfte hodet! Fortsett også med å la hen løfte hodet på brystet ditt. Det er også god trening Er du bekymret eller usikker tar du kontakt med helsesykepleier igjen for en ekstra vurdering og råd 😊 eventuelt be om vurdering av en annen helsesykepleier dersom du føler beskjeden du fikk sist var ubehagelig for deg! Anonymkode: dc73a...e93
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #20 Skrevet 6. mai 2023 Det er mange måter å trene magetrening som ikke er å bare legge baby på magen på gulvet. Min hatet det og bare gråt. Men fikk masse bra tips fra fysio på HS og hun ble kjapt sterk. Be helsesøster om time hos fysioterapeut på HS Anonymkode: 3d7fc...aec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå