Gå til innhold

Er alle statlige jobber like chill?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Det er jo ikke sant at vi har verdens mest ineffektive offentlige sektor. Vi har kanskje verdens med digitale og brukervennlige byråkrati, selv om det fortsatt er en vei å gå. Vi ligger laaaaangt foran sammenlignbare land som Tyskland, Spania, USA.

Anonymkode: 6272f...bd0

Ja vi har et effektivt og fungerende byråkrati, det er ikke det. Men vi har veldig mange flere årsverk per innbygger for å få til dette enn det andre land har. Og vi har mange som eksisterer uten å produsere noe. Men ja, ikke sikkert det er bedre i andre land.

Det som er skummelt er at man nå jobber for å få ned konsulentbruken i staten. Det høres jo flott ut, men da fjerner man jo de som utfører jobben... Og sitter igjen med massevis av mindre kompetente koordinatorer som sitter i møter og lager powerpoint-presentasjoner og wikisider. Alt kommer til å stoppe opp om man fjerner de innleide

Just now, AnonymBruker said:

Det skyldes jo at de som jobber der gjør en god jobb.

Som nevnt over er det jo ikke de faste ansatte som bygger opp IT-systemene etc.

Anonymkode: 04f09...009

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, nesten hele Norge jobber i staten og nesten ingen gjør noe.

Anonymkode: a9901...7e7

Dette er ikke sant. Jobber som jurist i staten og jobber til stadighet opp mot 50 timers arbeidsuke. Varierer sikkert, men hos oss er det stort sett alltid hektisk med frister og leveranser hele tiden. 

Anonymkode: dc593...3f6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber også i kontorjobb i staten og har det ikke chill. Alle på mine avdeling, med lønn under 600k (alle mann) jobber masse, og alle er veldig flinke i det de driver med. Høres ut som du har hatt flaks..

Anonymkode: 10e56...537

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber med økonomi i et privateid konsern. Rundt månedsskiftet og i starten av året er det en del å gjøre, men det er mange dødperioder hvor jeg bruker opptil ¾ av arbeidsdagen til å se på serier, YouTube, o.l. Sitter på hjemmekontor 3-4 dager i uken. Er alltid à jour med mine arbeidsoppgaver og sjefen og kolleger er fornøyde. Tror faktisk kollegene mine har enda mindre å gjøre enn meg, men ingen klager 😁

Anonymkode: 4f7fe...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det som er skummelt er at man nå jobber for å få ned konsulentbruken i staten. Det høres jo flott ut, men da fjerner man jo de som utfører jobben... Og sitter igjen med massevis av mindre kompetente koordinatorer som sitter i møter og lager powerpoint-presentasjoner og wikisider. Alt kommer til å stoppe opp om man fjerner de innleide

Du uttaler deg veldig bastant om noe du ikke virker å ha peiling på. Jeg jobber med digitalisering i staten og det er ikke sant at konsulenter bygger opp it-systemer. De er kanskje innleid en kortere periode og bidrar når det er mye trykk. Vi har mange dyktige utviklere og andre it-folk som er fast ansatt. Vi bruker mest konsulenter i forbindelse med omstillingsprosesser osv. Ikke mye til produksjon.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja vi har et effektivt og fungerende byråkrati, det er ikke det. Men vi har veldig mange flere årsverk per innbygger for å få til dette enn det andre land har. Og vi har mange som eksisterer uten å produsere noe. Men ja, ikke sikkert det er bedre i andre land.

Hva slags belegg har du for å mene dette? Egne erfaringer? Ja, det er jo noe det, men da er mine egne erfaringer like relevant: Jeg har gjennom 25 år engasjert endel konsulenter. Det er to grunner til at staten bruker konsulenter - enten er det tale om kompetanse/ressurser man trenger for et kortere tidsrom, og det vil derfor være  sløsing av alle våre skattepenger å ha fast ansatte for dette, eller så vurderes det som positivt å få er eksternt, objektivt blikk på noe. I begge tilfeller har jeg varierte erfaringer med konsulenter. Mange er kompetente, ikke minst til å lage PowerPoint-presentasjoner! (Staten er ikke spesielt god på PowerPoint-presentasjoner) . Men alle konsulenter må bruke noen godt betalte timer til å komme opp på samme kunnskapsnivå som det vi selv har. Så derfor er endel av konsulentbruken ikke effektiv ressursbruk. Jeg ønsker meg derfor en statlig konsulent-pool, med statlig lønninger. Det vil være effektivt.

Anonymkode: 980bf...ec9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja mitt inntrykk er at fast ansatte i staten sitter i møter, koordinerer etc. uten å produsere noe håndfast. Så er det innleide konsulenter som produserer

Kommer veldig an på hvem det er snakk om. Jeg produserer mye. Forskning, studiepoeng/studenter (som har kunnskap landet trenger).

Anonymkode: 84959...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hva slags belegg har du for å mene dette? Egne erfaringer? Ja, det er jo noe det, men da er mine egne erfaringer like relevant: Jeg har gjennom 25 år engasjert endel konsulenter. Det er to grunner til at staten bruker konsulenter - enten er det tale om kompetanse/ressurser man trenger for et kortere tidsrom, og det vil derfor være  sløsing av alle våre skattepenger å ha fast ansatte for dette, eller så vurderes det som positivt å få er eksternt, objektivt blikk på noe. I begge tilfeller har jeg varierte erfaringer med konsulenter. Mange er kompetente, ikke minst til å lage PowerPoint-presentasjoner! (Staten er ikke spesielt god på PowerPoint-presentasjoner) . Men alle konsulenter må bruke noen godt betalte timer til å komme opp på samme kunnskapsnivå som det vi selv har. Så derfor er endel av konsulentbruken ikke effektiv ressursbruk. Jeg ønsker meg derfor en statlig konsulent-pool, med statlig lønninger. Det vil være effektivt.

Det er en god idé!

I tillegg burde man være mer restriktiv på når det virkelig et nødvendig med et «blikk utenfra». Jeg har flere ganger vært med på at det har kommet konsulenter som har kommet med masse styr, intervjurunder og møter, og det har endt med en fin rapport - som har nøyaktig det samme budskapet som enhver ansatt kunne skrevet ned på fem minutter. Kun selvfølgeligheter.

Anonymkode: 84959...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Enig. Statlig konsulentpool virker lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet av personlig erfaring at det TS beskriver stemmer enkelte steder.

Anekdotiske beviser finner man for hva som helst og hvor som helst.

HI er på ingen måte representativt for hverken statlig, kommunal, fylkeskommunal, privat eller frivillig sektor, men man kan finne eksempler alle steder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja, jeg jobber i en større etat og har også ganske rolige dager. Veldig få møter. Arbeidet er basert på saker som kommer inn internt fra, og det varierer hva/når. Det kan være smått og stort. Jeg liker å jobbe effektivt når jeg først får oppgaver, så kan jeg heller slække når det er gjort.

Anonymkode: 2bd08...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Jobb i Staten" kan jo være utrolig mange forskjellige arbeidsoppgaver, også innen en enkelt etat - det er jo helt umulig å påstå at det er sånn eller slik å ha jobb i staten.. Jeg har kontorjobb og jobber selvstendig, har fleksitid, men kan selvsagt ikke komme og gå akkurat når jeg vil..

Jeg har få møter og så lenge jeg leverer det jeg skal i løpet av et år så går det bra. Kan ikke velge å sette meg ned å se på youtube i løpet av arbeidsdagen, arbeidet mitt er målbart og jeg skal produsere minimum et visst antall i løpet av året. For å få det til må jeg jobbe jevnt. 

Den positive siden er at ingen krever noe særlig overtid av meg. Jeg er ferdig med jobben når jeg går for dagen, og dette er helt innafor, ingen forventer noe annet. 

Anonymkode: c2111...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skulle ønske! Jobber i staten hvor lønna er dårlig og arbeidsoppgavene mange! 

Anonymkode: 6206c...d72

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Annonse

AnonymBruker

Jeg jobber som rådgiver i staten, og DØR av det lave tempoet. Ingenting skjer og ingenting haster. Jeg har begynt å gå en 2 timer lang tur midt på dagen, og skriver det bare som «møtetid». Ingen spør. Tjener 720.000 i året. Tuller ikke.

Anonymkode: 4762c...230

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber som spesialsykepleier på sykehus og det er til tider ekstremt høyt tempo. Men det er ikke alltid vi har pasienter (de kommer jo i rykk og napp), så det er noen veldige rolige vakter innimellom. 

Anonymkode: 100ac...015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jurist i staten her. Ikke helt som TS beskriver, men jaggu ikke langt unna. Jeg passer på å aldri være så effektiv at jeg får nye oppgaver, men ikke så ineffektiv at jeg ikke får en lønnsøkning hvert år. Passer også på hvilke "ekstraoppgaver" jeg tar på meg; det blir typisk de som egentlig ikke er så omfattende, men som jeg kan si at jeg må prioritere, og da slippe unna de vanlige oppgavene. Planlegger jeg godt nok, så kan bruke en arbeidsdag nesten hver uke til å spille Playstation på hjemmekontor, så lenge jeg sitter med PC-en påslått foran meg. 

Anonymkode: 62c4b...383

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest takinova
AnonymBruker skrev (På 5.5.2023 den 17.22):

Flere som har opplevd noe liknende? 

Anonymkode: 9cae3...68a

Har noe lignende, men bedre betalt, i det private. Det som MÅ prioriteres er møter med kundene - men det er som oftest sandpåstrøing. 

Tror bare norsk arbeidsliv er ganske chill, når man ikke jobber med brukere(helse, skole osv). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring: Nei. Hadde en jobb i staten i flere år som var veldig fin, hadde som regel mer enn nok å gjøre, men arbeidsoppgavene var sjelden slitsomme/vanskelige. Trivdes veldig godt. Aldri dårlig samvittighet for jobben. 

Nå har jeg en annen jobb i staten som er mye mer krevende. Altfor mye å gjøre, faktisk så mye å gjøre at jeg gruer meg til jobb for alt bare hoper seg opp og vi kommer aldri i mål. Oppgavene er av og til (ikke alltid) interessante, men ofte veldig omfattende og tidkrevende, og det er kjipt å måtte bruke masse tid på én sak når man har x antall saker som også skal behandles... Jeg ser etter ny jobb for å si det sånn. 

Anonymkode: 73021...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var fast ansatt i staten. Som fengselsbetjent.

Nei, det var ikke chill.

Spennende og givende, utvilsomt, men ikke chill.

Så nei, alle statlige jobber er ikke chill.

Anonymkode: f30cb...f3a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber i det private, og har det slik i perioder på min jobb også. Det går veldig opp og ned, fra totalt dødt til veldig travelt. Har ingen erfaring fra staten.

Men jeg har inntrykk i at i kommunen (i alle fall kommunen der jeg bor), der er det slapt. Har jobbet litt frivillig og i den forbindelse vært i kontakt med kommuneansatte. Snakk om å ta livet med ro, sette seg ned og ta en kaffekopp og skravle i tide og utide 🤭

Anonymkode: 442e6...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...