Gå til innhold

Er alle statlige jobber like chill?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg jobber i staten, og startet for rundt 1 år siden - helt ordinær kontorjobb. Vil anslå at 25% av hverdagene går til teams møter o.l., mens resterende er lese / skrive ymse skriv. 

Utenom det, så virker det som jeg har total frihet til å gjøre hva jeg vil. Har liksom ikke fått noen liste med ting som forventes av meg, ei heller har jeg jevne oppfølgingsamtaler. Sjefene min virker fornøyde, til tross for at jeg ikke ser dem så mye.

Det er aldri snakk om timelister, osv. - så lenge jeg rekker morgenmøtet et par ganger i uken, samt avtalte møter i kalenderen, så er det ingen mas. Mine kollegaer kommer og går når det passer dem - noe jeg også har begynt å gjøre. Alle er snille og blide - og skulle jeg forsove meg noe sinnssykt, type 1100-1200, så fører jeg det opp som hjemmekontor. 

Noen dager kan det bli kjedelig, men da hiver jeg på en dokumenter eller noe slikt på youtube. Eller så drar jeg bare, det er uansett ingen som ringer eller spør etter noe. 

Lønna er grei - ca. 680k / året, så føler liksom ingen hastverk med å prøve ut noe nytt. 

Flere som har opplevd noe liknende? 

Anonymkode: 9cae3...68a

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja mitt inntrykk er at fast ansatte i staten sitter i møter, koordinerer etc. uten å produsere noe håndfast. Så er det innleide konsulenter som produserer

Anonymkode: 04f09...009

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja mitt inntrykk er at fast ansatte i staten sitter i møter, koordinerer etc. uten å produsere noe håndfast. Så er det innleide konsulenter som produserer

Kommer jo helt an på stillingen, det. Jobber du f.eks i nav har man mye å gjøre. Selv har jeg bare møte en til to ganger i uka og produserer noe håndfast hver dag i min stilling. Ingen innleide hos oss. 

Anonymkode: 2ce4d...10d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Penger ut vinduet og sovende arbeidsplasser.

Anonymkode: 04f6e...20e

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymkode: 4dfca...9e6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragikomisk om dette her er sant?!

Her må evt. lederne skiftes ut? Slik at de får utdelt oppgavene på en ordentlig måte. Det er ingen vits å ha et overforbruk av 75%? Det vil bare gi et større smell for fremtiden ved at mange vil bli sakt opp, og mye høyere arbeidsledighet. Det var noe av årsaken til at Hellas gikk på stor økonomisk smell.

(Ja vi har godt med økonomi, men mye av det skyldes utbytte av oljefondet og oljefondet).

Hva er f. eks vitsen at du skal sitte foran PC og ikke gjøre noenting iløpet av 75% av tiden din? Hadde du sakt det var 10% av tiden derimot ville det ha vært greit, men da bare venter man på at dagen er over. Det er ikke slik i det private for å si det sånn.

Endret av Intervence
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, nesten hele Norge jobber i staten og nesten ingen gjør noe.

Anonymkode: a9901...7e7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja. Jeg har vært saksbehandler i staten - og jeg (og alle andre) slapp unna med nesten alt mulig. 
Jeg hadde en rutine på at jeg kun jobbet før lunsj 9-11 etter lunsj jobbet jeg ikke. Bare youtube, nettaviser, kødding etc. Allikevel var jeg den mest produktive på min gruppe. (ca 10 medarbeidere)

Dette er helt seriøst og ikke trollepost. Gud som jeg savner den jobben. Dårlig betalt var det, dog.

Anonymkode: ec41b...b18

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber også strengt tatt i Staten, eller dvs, et Helseforetak som eies av Staten.

Har aldri vært borti en mer kynisk arbeidsgiver som bryr seg mindre om sine ansattes ve og vel. Butikken her går rundt ene og alene på bakgrunn av ansattes velvilje og stadige brudd på arbeidsmiljøloven.

Det gjør vondt i sjelen å høre at det tvinnes tommeltotter i andre deler av offentlig sektor. Og det til ganske grei lønn. 

Anonymkode: 67a08...62f

• Liker 11
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som nav-veileder i statlig stilling har jeg aldri hatt en travlere jobb. Masse møter med de som trenger bistand, helsetjenestene osv, internmøter, drøftinger, referater skal skrives, innkallinger til møter, innhente nødvendige legeopplysninger, kartlegging, skrive arbeidsevnevurderinger og gjøre unna deler av søknader om aap og uføre, gjøre ulike vurderinger etterspurt fra nav arbeid og ytelser, rydde benkene for oppgaver og fortløpende ta unna henvendelser. Elsker jobben og tempoet, men føler meg aldri ajour og kunne jobbet 24 timer i døgnet uten å føle meg ajour. 

Anonymkode: fa105...37b

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Jobber som Nav veileder i statlig stilling. Har tidligere jobbet i helsevesenet og savner hvordan det var i forhold. Jeg kunne ha jobbet døgnet rundt og det ville fortsatt ha vært sykt mye som lå å ventet på meg. Det tar aldri slutt. Vi har blitt nedbemannet år etter år, men vi får ikke mindre å gjøre. Det går ikke helt opp det der.

Anonymkode: 7ef00...376

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jobber også strengt tatt i Staten, eller dvs, et Helseforetak som eies av Staten.

Har aldri vært borti en mer kynisk arbeidsgiver som bryr seg mindre om sine ansattes ve og vel. Butikken her går rundt ene og alene på bakgrunn av ansattes velvilje og stadige brudd på arbeidsmiljøloven.

Det gjør vondt i sjelen å høre at det tvinnes tommeltotter i andre deler av offentlig sektor. Og det til ganske grei lønn. 

Anonymkode: 67a08...62f

Samme her. Jeg jobbet i UH-sektoren hvor det var stort trykk, og stadig skiftende politiske føringer. Alt annet enn chill, samt at lønna var lav. Folk ble sykmeldte av stress, og selv om det ble brukt masse penger på eksterne konsulenter for å prøve å få orden på ting, hjalp det ikke. Null tid til utviklingsarbeid, aldri muligheten til å føle at man gjorde en god nok jobb. Samtidig bedt om å være takknemlig fordi man hadde en trygg statlig jobb.

Så vi får vel konkludere med at det åpenbart kommer an på hvor i staten man jobber.

Anonymkode: fa7ab...b57

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Intervence skrev (7 minutter siden):

Tragikomisk om dette her er sant?!

Her må evt. lederne skiftes ut? Slik at de får utdelt oppgavene på en ordentlig måte. Det er ingen vits å ha et overforbruk av 75%? Det vil bare gi et større smell for fremtiden ved at mange vil bli sakt opp, og mye høyere arbeidsledighet. Det var noe av årsaken til at Hellas gikk på stor økonomisk smell.

(Ja vi har godt med økonomi, men mye av det skyldes utbytte av oljefondet og oljefondet).

Hva er f. eks vitsen at du skal sitte foran PC og ikke gjøre noenting iløpet av 75% av tiden din? Hadde du sakt det var 10% av tiden derimot ville det ha vært greit, men da bare venter man på at dagen er over. Det er ikke slik i det private for å si det sånn.

Problemet med offentlig sektor er at de må være bemannet for å håndtere svingningene i befolkningens behov. 
Og det finnes en del private bedrifter der det også er mye dødtid.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liten mistanke om at du troller fordi du vil privatisere mer. Jeg vil påpeke at byråkratiet økte under Solberg.. Tror ikke helsepersonell i staten vil si det er chill. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slike jobber finner du over alt. Jeg hadde et vikariat i en (vellykket, større) privat bedrift etter studiene. Hun som hadde jobben til vanlig gjorde øyensynlig ikke veldig mye, for min oppgave var å dekke hennes jobb. Da jobbet jeg 2-3 timer per dag. Så fikk jeg noen ekstraoppgaver siden de så at jeg tvinnet tomler (dette var før hjemmekontoret). Til slutt hadde jeg 3-4 timers rolig arbeid per dag, og da var alle kjempe-happy med effektiviteten. :ler: Hadde det vært hjemmekontor kunne jeg ha jobbet 8-10 og så 13-14 og dekket absolutt alt en hel stilling skulle dekke uten at en sjel ville ha merket at jeg gjorde ting som å gå på fjellet eller pleie hobbyer.

Og det er jo ikke særlig overraskende? Under korona var det jo nettopp dette mange gjorde.

Anonymkode: 4157f...e65

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Kommer jo helt an på stillingen, det. Jobber du f.eks i nav har man mye å gjøre. Selv har jeg bare møte en til to ganger i uka og produserer noe håndfast hver dag i min stilling. Ingen innleide hos oss. 

Anonymkode: 2ce4d...10d

Ja kommer nok an på hvor du er. Sikkert annerledes som saksbehandler i NAV. Skal ikke si hvor jeg har erfaring fra, men det er altså helt utrolig hvor lite som gjøres.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Maatte_ha_konto said:

Fyfaen. Jeg jobber kommunalt, det er mye jobbing og lav lønn.

og jeg har jobbet kommunalt og har hatt dager som ts skriver om. Det kommer helt an på hvilken jobb man har, hvilke arbeidsoppgaver man har. Men, jeg har alltid sagt i fra til arbeidsgiver at nå har jeg lite å gjøre i håp om at de skal gi meg flere arbeidsoppgaver, men så har jeg fått noe som tar 30 min. Så er det tilbake til null. Men, så kommer det perioder hvor det er mye å gjøre og det er bra at stillingen min finnes. 

Det viktigste er vel at du produserer noe ts. Det ser vel sjefene at du gjør, så da er det lite å klage på. Kanskje de har bommet på stillingen din, men jeg som sagt så er jeg ikke overrasket hvis mange på kontor har slappe dager. Men, så er det noe med moralen også. For eksempel syns jeg ikke noe om at du fører opp hjemmekontor når du ligger å sover. Da er et bedre alternativ å ta ubetalt fri eller flekstid på det. 

Anonymkode: bd456...8b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hatt 2 offentlige jobber og forlot begge da jeg ikke kan fordra kolleger som ikke gjør noe som helst, eller gjør veldig lite veldig tregt. Ikke rart alt her til lands tar lang tid. 

Anonymkode: 0a833...3b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber i Stat. Har mye frihet. Jobber i rykk og napp, og når jeg først jobber, får jeg gjort jævlig mye. Det er bare MIN måte å jobbe på. Får gjort mer enn de som jobber konstant. Hadde jobbet akkurat likt privat. 

Hadde jo vært drit kjedelig om jeg hadde lite å gjøre på... Men det er alltid noe å gjøre. 

Anonymkode: d64a8...fec

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...