Gå til innhold

Tvillinger og gave i bursdg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min søster har tvillinger og hun er veldig nøye på at de må få en gave hver til bursdag.. jeg sa at det var jo litt dobbeltmoralsk da de alltid kun gir en gave på deling. Da ble hun sur. Hvem har rett her? 

Anonymkode: 72baa...586

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge. Det er dobbeltmoralsk, men antar og håper at foreldrene kjøper en større ting på deling. Derfor fint at evnt andre kjøper en liten ting til dem hver. Jeg er tvilling selv, og har tvillinger. Mine har fått feks et dyrt lekekjøkken som felles, men flere små gaver hver. Med mindre jeg vet 100% at gaven kan deles og lekes fint med er delt gave kjipt. Vil du være grei med tvillingene, gir du dem hver sin. Både jeg i min oppvekst ønsket det og ønsker det for mine selv. De er da individer, selv om de deler bursdag og "alt annet". 

Foreldre kan være dobbeltmoralske. Kommunikasjon er tingen. Dyrt med tvillinger? Kjøpt evnt en mindre ting. Ungene mine ønsker seg forskjellig ut ifra hvem som spør, ettersom jeg og vet hvordan økonomien deres er. De blir lykkelig for kjærligheter, en badebomber eller Hårbørste liksom! 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke litt uhøflig begge veier å legge føringer på gaver på den måten, samt å rakke på andres gaver? 

Og ikke begynn med "det var hun som startet". 

Uansett, som tvilling selv her vil jeg poengtere at det viktigste er at du behandler barna som to individuelle personer og personligheter. Er litt kjipt å gi en genser på deling, men et familiespill begge har glede av burde være uproblematisk. 

Anonymkode: 4fb62...4cd

• Liker 8
Skrevet

Som tvillingmamma; hun har rett. Eneste gangen de får fellesgave er feks Nintendo switch med ett spill eller to. Vi trenger kun er konsoll. Eller sofa + tv til barnestua. 

men de får ikke en så dyr gave av noen andre, og det er mer fair å gi dem hver sin av noe billigere istedenfor et dyrt spill på deling feks. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De gir vel gjerne dyrere gaver det er naturlig å måtte dele? 

Uansett ser jeg ikke problemet for din del. Summen blir jo den samme. Så om jeg hadde fått beskjed om noe slikt hadde jeg mulig tenkt det var rart å diktere andres gaver, men tenkt greit nok, og fulgt opp 

Anonymkode: dafc8...f25

• Liker 1
Skrevet (endret)

Selv om de er tvillinger er de fortsatt to forskjellige personer så ikke gi dem felles gave. 

Endret av Athena Freyja
  • Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
BlondieKeiko skrev (14 minutter siden):

Begge. Det er dobbeltmoralsk, men antar og håper at foreldrene kjøper en større ting på deling. Derfor fint at evnt andre kjøper en liten ting til dem hver. Jeg er tvilling selv, og har tvillinger. Mine har fått feks et dyrt lekekjøkken som felles, men flere små gaver hver. Med mindre jeg vet 100% at gaven kan deles og lekes fint med er delt gave kjipt. Vil du være grei med tvillingene, gir du dem hver sin. Både jeg i min oppvekst ønsket det og ønsker det for mine selv. De er da individer, selv om de deler bursdag og "alt annet". 

Foreldre kan være dobbeltmoralske. Kommunikasjon er tingen. Dyrt med tvillinger? Kjøpt evnt en mindre ting. Ungene mine ønsker seg forskjellig ut ifra hvem som spør, ettersom jeg og vet hvordan økonomien deres er. De blir lykkelig for kjærligheter, en badebomber eller Hårbørste liksom! 

Nei, det gjør de ikke. Og jeg driter jo egentlig i det, ungene tenker ikke på det og alle er fornøyde, men fa kan hun ikke komme og klage på at de får en tilsvarende billig fellesgave. Det er et valg, enten er de én person eller så er de to. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er det ikke litt uhøflig begge veier å legge føringer på gaver på den måten, samt å rakke på andres gaver? 

Og ikke begynn med "det var hun som startet". 

Uansett, som tvilling selv her vil jeg poengtere at det viktigste er at du behandler barna som to individuelle personer og personligheter. Er litt kjipt å gi en genser på deling, men et familiespill begge har glede av burde være uproblematisk. 

Men det gjør jo ikke mor, mår de to sammen konstant gir én gave. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det gjør jo ikke mor, mår de to sammen konstant gir én gave. 

Ts

Så du har aldri spleisa på gave til noen?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De gir vel gjerne dyrere gaver det er naturlig å måtte dele? 

Uansett ser jeg ikke problemet for din del. Summen blir jo den samme. Så om jeg hadde fått beskjed om noe slikt hadde jeg mulig tenkt det var rart å diktere andres gaver, men tenkt greit nok, og fulgt opp 

Anonymkode: dafc8...f25

Nei det gir de ikke. Vi har en 300kr regel per gave, og hun gir en gave fra begge tvillingene til 300 til mine barn, men forventer en hver tvilling får 300 tilbake. Når de FÅR gaver er det viktig at de er individer, men når de GIR gaver er de en enhet. 

ts

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Så du har aldri spleisa på gave til noen?

Selvsagt, men da dobles summen. 

altså jeg syntes det er Helt ok at de gir fellesgave, men da må de forvente å få det også og ikke klage på at tvillingene kun får én gave.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei det gir de ikke. Vi har en 300kr regel per gave, og hun gir en gave fra begge tvillingene til 300 til mine barn, men forventer en hver tvilling får 300 tilbake. Når de FÅR gaver er det viktig at de er individer, men når de GIR gaver er de en enhet. 

ts

Hva sier søsteren din når du tar opp denne skeivheten da?

Anonymkode: 8afd0...2a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Athena Freyja skrev (14 minutter siden):

Selv om de er tvillinger er de fortsatt to forskjellige personer så ikke gi dem felles gave. 

Men de er jo bare to forskjellige personer når de FÅR gave, når de GIR behandler hun den som én enhet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

ts

Da kjøper du for 150 per tvilling:) 

Anonymkode: aa352...8b7

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva sier søsteren din når du tar opp denne skeivheten da?

Det var ikke jeg som tok det opp, det var hun som klaget på at tvillingene alltid får én gave av folk og at det var viktig for henne at de ble behandlet som to individer. Jeg påpekte kun dobbeltmoralen hennes. Hun ble sur og var ikke enig.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da kjøper du for 150 per tvilling:) 

Da blir hun sur, hun mener de skal behandles som forskjellige i divider når de FÅR gave.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da blir hun sur, hun mener de skal behandles som forskjellige i divider når de FÅR gave.

ts

Hun vet ikke hvor mye gaven koster? Følg med på salg. Jeg kjøper ofte nytt på Finn for billigere penger :)

• Liker 1
Gjest ti10
Skrevet

Det kommer litt an på, men i utgangspunktet synes jeg jo det er litt frekt å forlange og legge føringer for gaver.

Hadde jeg vært den som skulle gi gave til et tvillingpar, hadde jeg nok i hvert fall kjøpt en dyrere fellesgave til begge to enn til hver enkelt. Så bør det jo også gjerne være noe de kan bruke samtidig, ikke sånn at det blir krangel og bråk fordi de må vente på tur.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det var ikke jeg som tok det opp, det var hun som klaget på at tvillingene alltid får én gave av folk og at det var viktig for henne at de ble behandlet som to individer. Jeg påpekte kun dobbeltmoralen hennes. Hun ble sur og var ikke enig.

ts

Jeg trekker tilbake det jeg sa om skjevhet. Dette er innad i familie. Vi har ett barn, våre søsken har to og tre barn (ingen tvillinger). Det er klart at vi gir flere gaver fra oss til våre nieser og nevøer enn hva vår sønn får tilbake. Han får jo ikke tre gaver av min svigerinne som har tre barn.

Jeg er enig med søstera di. 

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ok, men om du får et barn til eller ti vil jo de få hver sin gave. Men du gir fra dem samlet til andre. Slik din søster gjør. Det er mest logisk. Jeg er tante til tvillinger og mor til 3 det er en no brainer.  Det eneste tullete her er at dere har diktatur på at gaver skal koste 300. 

Anonymkode: 97c9d...c72

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...